اخبار داغ

از وعده وزیر اقتصاد تا اقدام بانک‌ها؛

تمامی بانک‌ها موظف به پرداخت وام خُرد بدون ضامن هستند/ اعطای وام بر اساس اعتبارسنجی بانک مرکزی

تمامی بانک‌ها موظف به پرداخت وام خُرد بدون ضامن هستند/ اعطای وام بر اساس اعتبارسنجی بانک مرکزی
پرداخت وام خُرد بدون ضامن و جایگزین اعتبار وام گیرنده به جای وثیقه و تضامین، هر چند رویکردی درست و اقدامی قابل تحسین است اما این امتیاز شامل همه افراد نمی‌شود و فقط شامل افرادی که حقوق بگیر هستند و هیچ‌گونه چک برگشتی و یا بدهی بانکی و دیر کرد اقساط ندارند، می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، سال گذشته دولت وعده پرداخت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن را داد و وزیر اقتصاد گفت که تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با احتساب رتبه اعتباری مناسب، بدون ضامن پرداخت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

پرداخت وام خرد بدون ضامن و جایگزین اعتبار وام گیرنده به جای وثیقه و تضامین هر چند رویکردی درست و اقدامی قابل تحسین است که رئیس جمهور و وزیر اقتصاد با هدف دسترسی آسان قشر متوسط و حقوق بگیر جامعه به تسهیلات بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان، بانک های دولتی را مجاب به پرداخت آن کرده اند اما این امتیاز شامل همه افراد جامعه نمی شود و فقط شامل آن دسته از افرادی که حقوق بگیر هستند و یا هیچ گونه چک برگشتی و یا بدهی بانکی همچنین دیر کرد اقساط ندارند می شود.

,

, ,

تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی موظف به پرداخت وام خرد بدون ضامن هستند

, تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی موظف به پرداخت وام خرد بدون ضامن هستند,

حمید صفایی نیکو، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در گفت و گو با صبح توس، اظهار کرد: دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به اقشار کارمندی و بازنشستگان سال گذشته به تمامی بانک ها ابلاغ شده است و این دستور العمل لازم الاجرا است از این رو چنانچه برخی بانک ها به بهانه های واهی از این موضوع سر باز می زنند مردم می توانند با مراجعه به مراجع نظارتی مثل سازمان بازرسی همان بانک و سازمان بازرسی کل کشور، شکایت خود را اعلام کنند.

,

در صورت عدم همکاری بانک ها، مردم شکایت کنند

, در صورت عدم همکاری بانک ها، مردم شکایت کنند,

وی با اشاره به اینکه این دستور العمل به تمامی بانک های دولتی و خصوصی ابلاغ شده است، گفت: بانک های خصوصی نیز باید همکاری لازم را جهت اعطای وام بدون ضامن با مشتریان خود داشته باشند از این رو هیچ فرغی بین بانک ها دولتی و خصوصی جهت اعطای این وام وجود ندارد.

,

شکایتی به دست ما نرسیده است

, شکایتی به دست ما نرسیده است,

صفایی تصریح کرد: تا این لحظه شکایتی درخصوص عدم همکاری بانک های خراسان رضوی جهت پرداخت وام بدون ضامن به دست شورای هماهنگی بانک‌های استان نرسیده است با این وجود ما نیز نظارت دقیقی در این خصوص انجام می دهیم.

,

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در خصوص فرار برخی بانک ها از اعطای وام بدون ضامن به بهانه هایی همچون قدیمی بودن سیستم وام دهی آن بانک و اجباری بودن ضامن، خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه سال گذشته برخی افراد بر اساس سیستم اعتبارسنجی مشمول آوردن ضامن می شوند اما چنانچه فردی دارای شرایط دریافت وام بدون ضامن است، بانک باید با او کمال همکاری را داشته باشد لذا تمامی بانک ها موظف به بروز رسانی سیستم وام دهی خود هستند و آوردن بهانه هایی همچون قدیمی بودن سیستم و اجباری بودن ضامن بر اساس آن سیستم قدیمی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

,

, ,

اعطای وام بر اساس اعتبار سنجی بانک مرکزی

, اعطای وام بر اساس اعتبار سنجی بانک مرکزی,

وی خاطر نشان کرد: در بانک مرکزی سیستم اعتبار سنجی وجود دارد که بر اساس آن افراد به سه دستهA,B,C و D تقسیم می شوند اما بحث اعتبار سنجی افراد در سیستم بانکی به این سادگی ها نیست بلکه ارزیابی ها فراتر از آنچیزی است که در سامانه اعتبار سنجی برای شناسایی وام گیرندگان تعریف شده است؛ به طور مثال، سن وام گیرنده، میزان دارایی، شغل، محل زندگی، سابقه، و اتصال شبکه بانکی به سازمان امور مالیاتی و گمرکی برای شناسایی وام گیرنده باید مورد توجه قرار گیرد تا بانک ها با مشکل معوقه مواجه نشوند.

, A,B,C, D,

صفایی تاکید کرد: هم اکنون بانک های سراسر خراسان رضوی درحال اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان هستند.

,

, ,

لازم به ذکر است، در جزئیات پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون بدون ضامن آمده است که پرداخت این نوع وام در بانک‌های دولتی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است و طبق اظهارات مسئولان؛ فقط شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی و ... می‌توانند از شعبات بانکی که حقوق دریافت می‌کنند، تنها با یک نامه کسر از حقوق ۵۰ میلیون تومان بدون ضامن وام بگیرند.

, .,

وزیر اقتصاد نیز در راستای دستور رئیس جمهور به بانک‌ها مبنی بر پرداخت تسهیلات خرد به مردم از طریق اعتبارسنجی به جای اخذ وثیقه یا ضامن، اعلام کرد؛ با بخشنامه ‌وزارت اقتصاد، بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را "بدون ضامن" انجام دهند.

, .,

علاوه براین متقاضیان دریافت وامی بالای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باید علاوه بر ارائه گواهی کسر از حقوق، یک سفته یا چک نیز تحویل دهند. در چنین شرایطی مشخص می شود پرداخت این نوع وام عمومی نیست و فقط برای کسانی که دارای حقوق و یا کارمند دولت هستند از این امتیاز بهره مند خواهند شد و افرادی که شغلی ندارند و یا کارمند دولت نیستند همچنان برای گرفتن وام بدون ضامن بلاتکلیف هستند.

, ., .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه