معتقد نیستیم که فقط در ایام تبلیغات انتخاباتی باید به فکر روستایی بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به گزارش تبریز بیدار ، دکتر اسماعیل جبارزاده ظهر امروز (شنبه) در همایش فرمانداران، بخشداران، دهیاران منتخب، روسای شوراهای اسلامی روستایی و مدیران عامل شرکت‌های تعاونی دهیاری‌های استان در تبریز، با تبریک میلاد حضرت ولی عصر (عج) و سالگرد خلق حماسه سیاسی ملت ایران در انتخابات 24 خرداد سال 92، خاطرنشان کرد: مردم ولایتمدار ایران اسلامی در چنین روزی در پای صندوق‌های رای حضور یافتند و به دولتی رای دادند که خود را دولت تدبیر و امید نامیده بود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, تبریز بیدار,
 
,
وی اظهار داشت: دولت دکتر روحانی روستاها و روستاییان را فقط زینت انتخابات نمی‌داند و معتقد نیست که فقط در ایام تبلیغات انتخاباتی باید به فکر روستایی بود، بلکه در تمام عمر این دولت،‌ روستا و روستایی محترم و عزیز بوده و خواهد بود.
,
 
,
جبارزاده با بیان این که در دولت تدبیر و امید، روستاییان طرف مشورت دولت و زیربنا و محور توسعه اصولی، علمی و ماندگار خواهند بود، افزود: پایه و اساس این جلسه نیز بر این است که دولت می‌خواهد کشور را با استفاده از خرد جمعی اداره کند و در واقع این جلسه، هم‌اندیشی و هم‌فکری برای تدوین الگوی توسعه روستایی استان است.
,
 
,
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که به الگوی واحد برای همه روستاهای کشور اعتقاد نداریم، افزود: این روش تاکنون جواب نداده و بعد از این هم اگر ادامه یابد جواب نخواهد داد، بنابراین دولت تدبیر و امید به دنبال آن است که برای توسعه روستاها از خود روستاییان کمک بگیرد.
,
 
,
وی در ادامه خطاب به دهیاران‌ و اعضای شوراهای اسلامی روستاها این پرسش را مطرح کرد که اگر شما به جای دولت بودید برای توسعه روستاهای استان چه کارهایی را انجام می‌دادید؟
,
 
,
جبارزاده تصریح کرد: همه کسانی که در توسعه روستایی استان نقش دارند باید به این سوال پاسخ دهند و این جلسه، آغاز یک حرکت جمعی برای یافتن پاسخ مناسب به این سوال است.
,
 
,
وی با بیان این که دولت قبل منابع مالی بزرگی در اختیار داشت، اما توسعه روستایی تفاوتی با قبل از آن نکرد، افزود: امروز درآمد روستاییان ما کمتر از هزینه‌های آنان است و دولت تدبیر و امید آمده است که این وضعیت را اصلاح کند.
,
 
,
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که دولت به دنبال ثروتمندتر کردن روستاییان است، اما نه با بودجه‌های نفتی، افزود: امروز باید فرض کنیم که شیرهای نفت بسته شده و دولت منابع آنچنانی در اختیار ندارد، در این شرایط خاص چه تدبیری باید بیندیشیم که معیشت مردم روستاها را بهبود بخشیده و روستاها را توسعه دهیم؟
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: وضعیت منابع دولت کاملا مشخص است و امروز نباید منتظر بودجه‌های دولتی باشیم، باید به روش‌هایی فکر کنیم که بدون وابستگی به بودجه، روستاها را آباد کنیم.
,
 
,
دکتر جبارزاده با بیان این که نیروی انسانی مهم‌ترین عامل توسعه است، از دهیاران و شوراهای روستایی خواست با دعوت از نیروهای ماهر و خوش‌فکر روستاها که مهاجرت کرده‌اند، از هم‌فکری آنها درباره توسعه روستایی استفاده کنند.
,
 
,
وی همچنین تاکید کرد: ما در ابتدای مسوولیت فرمانداران از آنان خواستیم که برای چهار سال آینده شهرستان‌ها برنامه توسعه تدوین کنند و انتظار داریم که بخش توسعه روستایی این برنامه را دهیاران و شوراها تنظیم کنند.
,
 
,
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: جایگاه رهبری، جایگاه تصمیمات کلان و سیاست‌های کلی کشور است و دولت برنامه‌ها و راه‌های رسیدن به این هدف را تعیین می‌کند و در رده‌های بعدی، همه باید به این برنامه‌ها عمل کنند.
,
 
,
وی با انتقاد از این که متاسفانه شعارهای رهبر انقلاب از همه تریبون‌ها تکرار می‌شود، اما از عمل خبری نیست، افزود: بنا نیست برای توسعه و پیشرفت، حرف بزرگان را تکرار کنیم، توسعه در گرو عزم و اراده همگان است.
,
 
,
جبارزاده گفت: توسعه روستایی تحقق نمی‌یابد مگر با عزم و اراده این جمع و اگر مصمم نباشیم هیچ برنامه و دستورالعملی نمی‌تواند توسعه روستایی را تضمین کند.
,
 
,
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به پیشنهاد معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در خصوص تشکیل شرکت‌های تعاونی روستایی با مشارکت روستاییان، گفت: برای توسعه روستایی هزاران روش ممکن است به ذهن انسان برسد که آقای دکتر رضوی یکی از آنها را پیشنهاد کردند و ما نیز از پیشنهاد ایشان استقبال و در تعدادی از روستاها و دهستان‌های استان آن را اجرا می‌کنیم.
,
 
,
وی افزود: منابع دولت به اندازه‌ای نیست که 100 درصد اعتبار توسعه روستایی را تامین کند، بنابراین به مشارکت مردم نیاز داریم و اگر مردم نتیجه مثبت این مشارکت را ببینند قطعا به آن علاقمند خواهند شد.
,
 
,
جبارزاده در پایان با بیان این که دولت تدبیر و امید مصمم است روستاها را با خرد جمعی آباد کند، افزود: در این میان شوراها و دهیاران باصلاحیت‌ترین افراد برای مشارکت و همکاری با دولت هستند و مطمئنیم که با همت و اراده آنان، این کار را انجام خواهیم داد.
,
 
,
در این همایش رییس شورای اسلامی استان، فرماندار تبریز به نمایندگی از فرمانداران استان، بخشدار مرکزی مراغه به نمایندگی از بخشداران استان و یازده نفر از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان دیدگاه‌های خود را در خصوص مسایل مختلف توسعه روستایی بیان کردند که مهم‌ترین نکات مطرح شده عبارتند از:
,
 
,
-    لزوم حمایت دولت از تولید محصولات کشاورزی در روستاها از طریق خرید تضمینی، ایجاد بازارچه‌های محلی، بیمه محصولات و ایجاد صنایع تبدیلی
,
-    لزوم حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد روستایی و جلب مشارکت روستاییان در برنامه‌های توسعه
,
-    لزوم تدوین طرح جامع اشتغال روستایی با محوریت نیازها و ظرفیت‌های منطقه‌ای
,
-    توجه به جایگاه شوراها، دهیاری‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی در بحث اقتصاد روستایی
,
-    لزوم حمایت دولت از توسعه اشتغال روستایی از طریق ایجاد بنگاه‌های زودبازده و سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال کشاورزی
,
-    تقویت شرکت‌های تعاونی روستایی و حمایت مالی و تجهیزاتی از این شرکت‌ها به منظور توسعه پایدار عمرانی در روستاها
,
-    لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و نیازسنجی روستاها در جذب سرمایه‌گذاری
,
-    حمایت از نقش زنان در توسعه روستایی
]
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر مشارکت روستاییان در عمران و آبادانی روستاهای استان و با بیان این که وضعیت منابع دولت کاملا مشخص است، افزود: امروز نباید منتظر بودجه‌های دولتی باشیم و باید به روش‌هایی فکر کنیم که بدون وابستگی به بودجه دولت، روستاها را آباد کنیم.