مسیر طرح انتقال آب از خلیج‌فارس تغییر می‌کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی، طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق و استان یزد را یک طرح ملی اعلام کرد که هم صنعتی است و هم آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
چوبک با تأکید بر ضرورت مطالعات باستان‌شناسی پیش از آغاز این طرح تصریح کرد: باوجود اتمام بخشی از طرح پیش رو، پژوهشکده باستان‌شناسی قصد دارد در صورت توافق با مجری طرح، مطالعات باستان‌شناسی را در بخش باقیمانده آن انجام دهد.
,
 
,
وی افزود: در صورت انعقاد قرارداد میان پژوهشکده باستان‌شناسی و مجری طرح در ابتدا مناطقی که لوله‌گذاری شده موردبررسی باستان‌شناسی قرار خواهند گرفت تا اگر آثاری برجای‌ مانده شناسایی شوند.
,
 
,
چوبک گفت: به همین منظور در جلسه این هفته در دفتر معاونت میراث فرهنگی و با حضور مدیر هماهنگی و اجرایی شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس مقرر شد ابتدا مناطقی که عملیات عمرانی در آن‌ها صورت گرفته مورد بازبینی قرار گیرند و پس‌ازآن مابقی مسیر اجرایی طرح موردبررسی های باستان‌شناسی قرار گیرد.
,
 
,
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار داشت: در صورت دست‌یابی به آثار باستانی طرح انتقال آب تغییر مسیر خواهد داد و اگر امکان تغییر مسیر ازنظر فنی وجود نداشته باشد عملیات کاوش نجات بخشی در اولویت قرار خواهد گرفت.
,
 
,
به گفته این باستان‌شناس، در مرحله دوم مطالعات نجات بخشی آثار به‌دست‌آمده مستندسازی شده و در صورت نیاز اقدامات حفاظتی و جابجایی آن‌ها صورت می‌گیرد.
,
 
,
چوبک با اشاره به‌ضرورت انجام مطالعات باستان‌شناسی بیش از اجرای هر طرح عمرانی تأکید کرد: طبق قانون پیش از تأمین اعتبار طرح‌های توسعه و عمران در سازمان برنامه‌وبودجه باید مطالعات منابع طبیعی، محیط‌زیست و میراث فرهنگی در آن‌ها صورت گیرد.
,
 
,
وی گفت: اگرچه توسعه و عمران اموری مهم هستند ولی میراث فرهنگی نیز زیرساخت توسعه محسوب می‌شود، بدیهی است که با انجام به‌موقع مطالعات باستان‌شناسی طرح‌های توسعه‌ای آسیبی به آثار تاریخی نخواهد رساند.
,
 
,
بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی موظف‌اند قبل از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی «میراث فرهنگی» اقدام و در طراحی و مکان‌یابی پروژه‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
,
 
,
در ماه‌های اخیر عملیات چند طرح عمرانی درزمینهٔ راه‌سازی، سدسازی و کانال‌کشی آب که مطالعات فرهنگی – تاریخی روی آن‌ها صورت نگرفته بود متوقف شد تا پس‌ازآن این مطالعات و کاوش‌های نجات بخشی احتمالی دوباره شروع شود.
,
 
,
 
,
منبع:میزان
]
به‌منظور حفظ آثار میراث فرهنگی، مسیر باقیمانده خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی مورد بررسی‌های باستان‌شناسی قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز تغییر مسیر می‌دهد.