استقبال تحقیرآمیز؛ تکرار رفتار حقارت بار شاهان قاجار
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد توکلی در کانال تلگرامی خود نوشت: نو شدن موضوع در این کلام طعنه آمیز و نامناسب شآن رئیس جمهور محترم، سبب شد تا تأخیر را نادیده بگیرم و در این باره مطالبی را تقدیم کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نخستین خودرو . . .

,

در سال 1281 شمسی یا 1902 میلادی(114 سال پیش) مظفرالدین شاه در اولین سفر خود به اروپا با اتومبیل آشنا شد و دو دستگاه از آن را خرید و با خود به ایران آورد . این خرید دقیقاً در زمانی انجام شد که خزانه دولت ایران خالی بود و ملت ایران با شرایط بد اقتصادی روبه رو بودند . او در اولین نظر به اتومبیل ها به آنها دل بست و از محل چند صد هزار لیره استقراضی از بانک شاهنشاهی ایران که متعلق به انگلیسی ها بود دو دستگاه رنو خریداری نمود.

,

بنا بر گزارش مجله کهکشان مظفرالدین شاه خطاب به مدیر کمپانی رنو می گوید : این دو دستگاه را با ما چند حساب می کنید ؟ مدیر کمپانی پس از تعظیم و عرض ادب خطاب به پادشاه ایران می گوید : اتومبیل اول رایگان و اتومبیل دوم 16000 فرانک و اتومبیل های بعدی هر کدام 15000 فرانک فرانسه . شاه می گوید : مگر اتومبیل های بعدی در کار است ؟ مدیر کمپانی می گوید : ما حدود 100 دستگاه اتومبیل برای صدور به ایران در نظر گرفته ایم ، زیرا مسلم می دانیم به محض بازگشت اعلیحضرت به ایران ، عده زیادی از شاهزادگان و بزرگان و سیاستمداران و رجال ایرانی خواهان خرید اتومبیل خواهند شد. شاه گفت : ما عادت نداریم از بیگانگان چیزی به رایگان بگیریم خواهند گفت " رشوه گرفته ایم". مدیر کمپانی گفت : نخیر قربان امکان ندارد . استدعا دارم اولین اتومبیل را به عنوان کادو قبول نمائید.
       
و نخستین هواپیما...

,
,
,

بنا بر روایتی در ماه صفر سال 1332 هجری قمری (دی ماه 1292)، 103 سال پیش، طیاره ای در آسمان تهران نمودار شده و در میدان مشق فرود می آید و فردای آن روز احمدشاه با جماعتی از درباریان و خدمتگزاران دستگاه کشوری و لشگری از آن دیدن کرده و در کنار آن عکسی به یادگار می‌گیرند.

,

 

,

و نخستین ایرباس نو...

,

یک سالی است که بحث خرید هواپیما از فرانسه و بعد از آمریکا گرم بوده تا آن که هفته پیش یک فروند ایرباس در فرودگاه  مهرآباد به زمین نشست. مباحث لازم زیر از حوصله این یادداشت بیرون است:
1بررسی قانونی بودن خرید هواپیما با مذاکره شخص رئیس جمهور، وزیر راه و مدیرعامل هما برای یک شرکت دولتی که بخشی از هزینه خرید از صندوق توسعه ملی تامین میشود،
2تجهیز تبعیض آمیز و انحصاری شرکت دولتی هما و تأثیر مخرب آن بر کارکرد و سود شرکت های هوایی خصوصی
3تأثیر تخصیص منابع به حمل و نقل هوایی بدون ارزیابی اولویت های بخش حمل و نقل.
4ضرورت پاسخگویی به پرسش هایی مانند این که  آیا صرف همین منابع محدود در حمل و نقل ریلی بازدهی بیشتری برای دولت و ملت نداشت؟ دولتی که دستش از منابع ارزی خالی است و ملتی که با سختی معیشت و بیکاری جوانانش میسازد.
5اثار مثبت این قرارداد بر صنعت گردشگری و بخش خدمات مکمل،
6اثر مثبت قرارداد بر افزایش ایمنی با نوسازی صنعت هواپیمایی و مقایسه آن با افزایش ایمنی سفر در وضعیتی که همین منابع در صنعت ریلی بکار گرفته میشد یا صرف بهبود حمل و نقل جاده ای میگشت.

آن چه مرا به نوشتن این یادداشت واداشت، نه مسائل اقتصادی و فنی فوق الذکر؛ بلکه این بود که رفتار حقارت بار شاهان قاجار را برخی مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی تکرار کردند. از وزیر راه و بعضی از معاونان رئیس جمهور و وزیر، تا نایب رئیس و برخی از نمایندگان مجلس در این مراسم تحقیر ملی حضور داشتند. حقارت و تحقیری که در اجرای همین قرارداد و قرارداد بعدی با بوئینگ، آثار مخرب مالی علیه منافع مردم مظلوم ایران دارد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

فروشنده وقتی این شور و شعف قجری را ببیند در قیمت گذاری و شرط و شروط گذاری چه راهبردی را بکار خواهد بست؟ و مهمتر از آثار مالی منفی، تبعات مخرب فرهنگی بر عزت ملی و درونگرایی عقلانیِ وطن دوستانه است. یک نتیجه اقتصادی ثانوی آن ضربه فرهنگی افزایش میل نهایی به واردات و تبعات زنجیره ای آن بر بیکاری و رکود تولید داخلی است. 

,

و. . .
«الناس علی دین ملوکهم - مردم بر آئین زمامداران خویش هستند»

,
,

برادرانه به مسئولان خاطی عرض میکنم عزتی را که خون شهیدان برای تان به ارمغان آورده این چنین ناسپاسی نکنید و از این ناسپاسی و آسیب های معیشتی بعدی آن برای مردم خوب و نجیب، تا دیر نشده توبه کنید.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/ط

]
در گزارش نشست خبری روز سه شنبه ۲۸/۱۰/۹۵ رئیس جمهور محترم آمده است:«رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیزسوار شوند گفت: انگار برخی می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داریم ، آن‌ها سوار شوند.»