توسعه سیاسی سنگ بنای مبارزه با قومیت گرایی در انتخابات
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به جایگاه ویژه توسعه سیاسی در هر جامعه، آوای ماغر گفت و گویی در این زمینه با یک کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی وعضو انجمن ژئوپلیتیک ایران  داشت که متن این گفت و گو در ادامه آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای ماغر,

 

,

عبدالرضا شجاعی نسب ابتدا در پاسخ به معنای واژه توسعه، گفت: توسعه در دنیای امروزی واژه ای است که معنا و مفاهیم با گستره بالایی را شامل می شود و معمولا همه ارکان جامعه را شامل می شود.

, .,

 

,

وی افزود: افرادی که واژه توسعه را بکار می برند، تعریف یکسانی از مفهوم توسعه ندارند.

,

 

,

شجاعی نسب خاطر نشان کرد: توسعه یکی از کلیدی ترین مفاهیم در حوزه علوم اجتماعی است که موضوعات مختلفی از رفتار جوامع در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در بر می گیرد.

,

 

,

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد:توسعه یکی از اشکال خاص تغییر و دگرگونی در مسیر زمان و مکان برای رسیدن به تغییرات هدف دار می باشد که این تغییرات باید زمینه تحول مثبت و بهروزی جامعه را رقم بزند.

,

 

,

شجاعی نسب افزود: توسعه یعنی استمرار در تحول و حرکت رو به جلو که در نهایت می تواند منجر به شکل گیری یک هویت اجتماعی برای هر جامعه شود.

,

 

,

وی گفت: به طور یقین توسعه سیاسی می تواند زمینه و بستر بالندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را فراهم کند .

,

 

,

این کارشناس ارشدجغرافیای سیاسی تصریح کرد: اوج مطرح شدن توسعه سیاسی در جهان به دوران بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد و از موضوعاتی است که در عمر کوتاه خود زمینه ساز دیدگاه های مختلفی شد.

,

 

,

شجاعی نسب گفت: توسعه سیاسی شرایطی را فراهم می کند که می توان با شفاف سازی اقتصادی در جامعه توسعه اقتصادی را سرعت بخشید و با افزایش شعور سیاسی و آگاهی مردم کارایی حکومتها هم چند برابر افزایش می یابد.

,

 

,

وی ادامه داد: با افزایش کارایی حکومت زمینه برای انجام فعالیت های سیاسی عمومی فراهم می شود.

,

 

,

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: در توسعه سیاسی آگاهانه الگوهای رفتاری نوین بر الگوهای سنتی پیشی می گیرند و زمینه برای بهره وری اجتماعی و اقتصادی و استفاده از تمامی ظرفیت های اندیشه ای فراهم می شود و در نهایت توسعه سیاسی یا ایجاد یک ملت-دولت مدرن و انعطاف پذیر کارایی موثر تری در دنیای نوین امروزی ایفا می کند.

,

 

,

شجاعی نسب افزود:ساموئل هانتینگتون مشارکت سیاسی را محور اصلی توسعه سیاسی و نوسازی سیاسی می داند و می گوید "هر اندازه یک نظام سیاسی از سادگی به پیچیدگی، از وابستگی به استقلال، از انعطاف ناپذیری به انعطاف پذیری و از پراکندگی بی موردو بروکراسی پیچیده به یگانگی و وحدت گرایش پیدا کند، به همان میزان بر میزان توسعه سیاسی آن افزوده می شود.

,

 

,

وی گفت: جوامعی که به مدد گردش آزاد اطلاعات و آزادی اندیشه و تفکر از توسعه سیاسی لازم برخوردار هستند، در زمینه آزادی های مدنی و شور و شوق مثبت برای پیشرفت و احساس مسئولیت اجتماعی و ملی بالنده هستند و در چنین جوامعی تقسیم مدیریت ها بر اساس شایسته سالاری صورت میگیرد و مسئولیتها به افراد کاردان واگذار می شود.

,

 

,

شجاعی نسب ادامه داد: همین امر زمینه رشد اقتصادی و اجتماعی بیشتر را فراهم می کند و در چنین جوامعی رقابت های قومی و قبیله ای به طور کامل بی معناست و چنین رقابتی ازنگاه نخبگان و روشنفکران این جوامع بی ارزش است.

,

 

,

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران خاطرنشان کرد: در جوامعی که از نظر سیاسی توسعه یافته باشند، حضور در انتخابات و مشارکت های اجتماعی مبتنی بر تعقل و اندیشه است و نگاه مبتنی بر حب و بغض و احساس قرابت اجتماعی به راحتی نادیده گرفته می شود و رعایت چنین پارامترهایی منجر به تسریع در روند توسعه برخی کشورها شده اما برخی دیگر به خاطر عدم رعایت این پارامترها، سرعت توسعه لاک پشتی دارند.

,

 

,

وی گفت: در واقع توسعه سیاسی سنگ بنای مبارزه با قومیت گرایی در انتخابات می باشد.

,

 

,

شجاعی نسب در پایان گفت: در مجموع توسعه سیاسی فرآیندی است که زمینه لازم برای هدفمند کردن مشارکت سیاسی مبتنی بر تفکر و اندیشه را برای عموم مردم فراهم کند و نتیجه آن توانمندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است.

, :,

 

,

انتهای پیام/

]
کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی مهم ترین عامل جلوگیری از قومیت گرایی در انتخابات را توسعه سیاسی دانست.