اصلاح طلبان پس از هاشمی به کجا می روند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه، ثبات، همواره حلقه مفقوده بسیاری از جریان های سیاسی کشور بوده و تغییر منافع و اقتضائات زمان، بارها چنان جهت گیری این نیروها را دگرگون ساخته که دشمنان خونی سال های نه چندان دور را به متحدین استراتژیکشان تبدیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ارومیه,

اصلاح طلبان سال 76 با روی کار آمدن خاتمی، شمشیر را برای تخریب هاشمی رفسنجانی از رو بستند و هر آن چه که در توان داشتند برای هجمه به او به خط کردند. دلیل اصلی تخریب ها این بود که آنان هاشمی را یکی از حافظین نظام می دانستند و بنا به تحلیل آن روزشان وی را مانعی برای تحقق آن ساختار سیاسی می دانستند که قصد داشتند از دل اصلاحات بر آورند.

,

اما 12 سال بعد، پس از فتنه 88 رویکرد این جریان در قبال هاشمی دچار دگروگونی شد. آنان وجود هاشمی را "لازم" می دانستند و معتقد بودند که می توان از با او سر منافع مشترک به اتحادی استراتژیک دست یافت.

,

حالا پس از فوت هاشمی، اصلاح طلبان و به طور کلی تمام نیروهای سیاسی که حول او به اجماع رسیده بودند به دنبال جایگزینی دیگر می گردند.

,

عده ای خاتمی را برای این امر مناسب می دانند. جایگزینی که البته بخش عمده ای با آن موافق نیستند و حتی اگر راغب باشند نیز با توجه به زاویه ای که از انقلاب اسلامی پیدا کرده و نقش محوری اش در فتنه وی را فاقد اثرگذاری لازم در فضای سیاسی کشور می دانند.

,

برخی دیگر نیز از سر اضطرار به روحانی می اندیشند.

,

اما در میان طیفی از اصلاحات که از مدت ها پیش رغبت خود را برای بازبینی در رویه شان و ادامه فعالیت تحت رهبری حضرت آقا اعلام کرده اند، به این سو بازخواهند گشت. برخی اعلام مواضع هفته های گذشته نیز گواهی بر این مدعا است.

,

این را البته نمی توان به معنی تجدیدنظر در عقاید و باورهای تمام این نیروها استنباط کرد، بلکه اگر بگوییم شرایط زمان و موقعیت فعلی برایشان ایجاب کرده به همان ماهیت سال های دهه 60 تا پیش از 76 باز گردند، به واقعیت نزدیک تر است.

,

اتفاقی که مرزبندی های سیاسی کشور را همانگونه که پیشتر نیز پیش بینی شده بود دگرگون ساخته و با بر هم زدن دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا، نیروهای مومن و معتقد در هر دو جریان را در کنار جریان های نوظهور دیگر در دایره انقلابیون تعریف می کند.

,

این رویه و به تعبیر دیگر بازگشت به "چپ اسلامی" سال های نه چندان دور به شرط مرزبندی پررنگ با اصحاب فتنه و منحرفینی که خود را از دایره انقلابیون جدا ساخته اند، می تواند اصلاحات را به جریانی پویا در عرصه سیاست کشور تبدیل کرده و آینده روشن تری را پیش روی آنان ترسیم کند.

,

انتهای پیام/

]
نیروهای سیاسی که طی سال های اخیر روی هاشمی به اجماع رسیده بودند حالا پس از درگذشت وی مسیرهای متفاوت و مجزایی را پیش رو دارند.