انحرافات نوجوان ریشه در ناکامی های اولیه زندگی دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد فولادی  کارشناس جامعه شناس در پیدایش بزهکاری و رفتارهای نابهنجار و آسیب زا نوجوانان و جوانان در گفتگو با خبرنگار قومس اظهار کرد:  زمانی که نهاد خانواده، مذهب و دستگاه‌های آموزشی نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و آسیبهای اجتماعی در حال افزایش باشد، در این صورت یک جامعه در آستانه فروپاشی اجتماعی قرار می‌گیرد و شاخص‌هایی مانند اعتیاد، خودکشی، طلاق، فحشا، بیکاری، بی‌اعتمادی و سستی در روابط خانوادگی و جامعه رشد می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار قومس,

وی  با بیان اینکه از مؤلفه های مهم در سوق یافتن نوجوانان و جوانان به سمت و سوی بزهکاری و انحرافات اجتماعی، گسسته شدن پیوندهای عاطفی و روحی میان اعضای خانواده است ابراز کرد:  هر چند در بسیاری از خانواده ها، پدر و مادر دارای حضور فیزیکی هستند، اما متأسفانه حضور وجودی و معنوی آنان برای فرزندان محسوس نیست.

,

فولادی با اشاره به اینکه در چنین وضعیتی، فرزندان به حال خود رها شده، ارتباط آنان با افراد مختلف بدون هیچ نظارت، ضابطه و قانون خاصی در خانوده صورت می گیرد عنوان کرد:  روشن است که چنین شرایطی زمینه برای خلأ عاطفی فرزندان فراهم می شود.

,

کارشناس جامعه شناسی با بیان اینکه  در برخی از خانواده ها پدر، مادر و یا هر دو، بنا به دلایلی همچون طلاق و جدایی، مرگ والدین و... نه حضور فیزیکی دارند و نه حضور معنوی اذعان کرد: در این گونه خانواده ها که با معضل طلاق و جدایی مواجه هستند، فرزندان پناهگاه اصلی خود را از دست داده، هیچ هدایت کننده ای در جریان زندگی نداشته، در پاره ای از موارد به دلیل نیافتن پناهگاه جدید، در دریای موّاج اجتماع، گرفتار ناملایمات می شوند.

,

محمدفولادی خاطرنشان کرد: علاوه بر طلاق، مرگ پدر و یا مادر نیز بسان آواری سهمگین بر کانون و پیکره خانواده سایه افکنده و در برخی موارد به دلیل بی توجهی یا کم توجهی به فرزندان و جایگزین شدن عنصر نامناسب به جای فرد از دست رفته، ضعیف شدن فرایند نظارتی خانواده، افزایش بیمارگونه بحران های روحی و روانی فرزندان و...  زمینه های روی آوری فرد به ناهنجاری ها و انحرافات اجتماعی  فراهم می شود.

,

وی بی‌علاقگی به پند و نصیحت، نداشتن مهارت‌های لازم، عدم احساس مسئولیت پذیری، شخصیت متزلزل، خواهان استقلال زودرس و علاقه‌مندی به انجام کارهای پنهانی و هویت مغشوش و سرگردان ‌را از ویژگی‌های نسل جوان در تمام جوامع دانست و افزود: باید در خصوص توانمندسازی کودکان، ‌نوجوانان و جوانان ضمن آموزش مهارت‌های زندگی و مدل زندگی سالم از سوی دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی کشور اقدامات جدی انجام شود و همزمان نیز از دسترسی آسان به مواد مخدر، محرک و توهم‌زا که موجب افزایش مصرف مواد در کشور می‌شود، جلوگیری کرد.

,


این جامعه شناس با تاکید به اینکه اجرای برنامه‌های آموزشی باید با هماهنگی نهادها و ارگان‌های مرتبط با جوانان مانند وزارت ورزش جوانان، آموزش و پروش، هلال احمر و شهرداری‌ها باشد، اظهار کرد: با ارائه کلاس‌های آموزشی برای گروه جوانان می‌توان موجب ارتقای دانش، آگاهی و ایجاد نگرش مثبت برای حضور جوانان در جامعه شد تا از رفتارهای پر خطر در جامعه جلوگیری شود.

,
,

فولادی تصریح کرد: امروزه وجود وسایل ارتباط جمعی، اینترنت، ماهواره و موبایل امکان دسترسی جوانان را به سایت‌ها و فضاهایی که به تولید ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازند فراهم می کند یا حتی می‌تواند آنها را به مصرف مواد مخدر و ارضای غرایز جنسی ترغیب کند.

,

وی بیان کرد: اگر بزرگ سالان ویژگی ها و بحران های دوره نوجوانی و جوانی  را بشناسند و با آنان برخوردی مناسب داشته باشند، هم نوجوانان به هویّت خویش دست می یابند و هم بزرگ سالان کمتر احساس نگرانی می کنند.

,

کارشناس جامعه شناسی اضافه کرد:  از این رو، می توان گفت بیشتر انحرافات نوجوانان و جوانان ریشه در ناکامی های اولیه زندگی دارد.

,

محمدفولادی با اشاره به فرموده امام صادق(علیه السلام) ابراز کرد:  کودک هفت سال اول، سیّد و فرمان رواست. او را آزاد بگذارید تا استقلال در عمل پیدا کند. در هفت سال دوم، آمادگی خاصی برای الگوپذیری دارد; چه اینکه هنوز در مرحله دیگر پیروی قرار دارد و الگوپذیر است، از این رو، سعی کنید در این دوره، الگوهای مناسبی در اختیارش قرار دهید و محیط تعلیم و تربیت او را هرچه بیشتر غنی و اصلاح کنید تا از طریق مشاهده الگوهای مفید و جذّاب، رشد کند.

,

وی یادآور شد این امام بزرگوار  در مورد دوره نوجوانی می فرماید: دوره «پیروی دیگران بودن» او سپری شده و با آغاز نوجوانی، دوره دست یابی به هویّت خویشتن آغاز شده است، او را آزاد بگذارید تا خود انتخاب کند و حتی در مورد مسائل گوناگون زندگی با او مشورت کنید و از او نظرخواه باشید.

,

کارشناس جامعه شناسی  با بیان اینکه این اساسی ترین راه برای تربیت نوجوان است تاکید کرد: اگر با نوجوان این گونه برخورد شود و به او شخصیت و هویت و اعتبار اعطا شود، طبیعی است که هم اعتماد به نفس او تقویت می شود و هم احساس امنیت و آرامش می کند.

,

فولادی با اشاره به اینکه  هر رفتاری که از آدمی سر می زند، نشات گرفته و متأثر از مجموعه ای از عوامل است که هرگز نمی توان نوجوان و یا جوان را یکسره مقصر و مجرم اصلی  آن دانست و دیگران را  در آن مقوله بی گناه پنداشت گفت:  با نگاه فوق، اساساً زمینه پیدایش جرم از بین می رود.

,

وی با اشاره به اینکه موضوع گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر و تحریک غرایز جنسی دو عامل مهم در خصوص انحراف جوانان است، خاطرنشان کرد: با ایجاد کلاس‌های آموزشی باید جوانان را در خصوص مشکل‌ها و عوارض این انحراف‌ها آگاه و هوشیار کرد.

,

کارشناس جامعه شناسی با تاکید بر اینکه اشتغال یکی از مسائل مهم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی جوانان است، یادآور شد: با ایجاد محیط‌های سالم برای اوقات فراغت جوانان و فراهم کردن ازدواج مناسب که موجب دلگرم کردن این نسل به زندگی می‌شود می‌توان از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
کارشناس جامعه شناسی، خانواده را یکی از مؤلفه های مهم در سوق یافتن نوجوانان و جوانان به سمت و سوی بزهکاری و انحرافات اجتماعی، گسسته شدن پیوندهای عاطفی دانست و گفت: در بسیاری از موارد، انحرافات نوجوان ریشه در ناکامی های اولیه زندگی دارد.