تاثیرجادویی لالایی برکودک/ لالایی روشی برای آموزش زبان /لالایی ها طیف های رنگارنگی ازآرزوها
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ایل بانو، تهمینه بختیاری  - مدرس دانشگاه فرهنگیان یاسوج : دلیل نامگذاری لالایی این است که آنرا غلامان ودایگان ترک (لله ها)برای کودکان می خوانده اند.لالایی نخستین پیمان آهنگین میان مادروکودک است ؛رشته ای نامرئی است که ازلب های مادر به گوش کودک کشیده می شود وتاثیر جادویی آن خواب گرم ،ژرف وآرامی است که کودک را فرا می گیرد،رشته ای که حامل آرمان هاو آرزوهای صادقانه وبی وسواس مادر است وتکان های گهواره ،به آن رنگی از توازن  وتکرار می دهدواین آرزوها آن چنان ساده و بی تشویش بیان می شود که ذهن شنونده نمی داند اینها آرزو هستند یا واقعی ،و مادر باتمام قلبش می خواهد که این آرزوها تحقق بخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو,

لالایی ها از جمله ادبیات شفاهی هرسرزمینی است هیچ مادری آن را آزروی نوشته نمی خواند و همه مادران بی آنکه بدانند از کجا و چگونه، آنها رامی دانند.انگار دانستن لالایی و لحن ویژه آن از روز نخست برای روان زن ها تدارک دیده شده . زن ها مادر باشند یانباشند لحن ویژه لالایی رامی دانند..اگر هر زنی بر گهواره کودکی بنشیند بدون آنکه آمادگی قبلی داشته باشد و بدون اینکه از لحن  ووزن شعر خارج شود بدون اشتباه  آنها رابیان می کند.
لالایی ها طیف های رنگارنگی ازآرزوها،گلایه ها نیایش های معصومانه مادرانه است که سینه به سینه ودهان به دهان ازنسل های پیشین گذشته تابه امروز رسیده است و هنوز هم طراوت خود را حفظ کرده است؛ درواقع لالایی ها از دیرپاترین ترانه های فولکلوریک آغازگاه ادبیات زنانه درپای گاهواره ها هستند از دو بخش که هنگام خواندن لالایی بدست می آیدیعنی آهنگ وشعر: آهنگ به کودک می رسد وشعرازآن مادراست زیرابرای کودک گاهواره ای طرب آهنگ مهم است ؛سه بعدبرای لالایی وجوددارد:۱-شعر۲-آهنگ ۳-تئاتر(حرکتی-نمایشی).شعربه کار کودک نمی آید تنها لحن مادروزمزمه های اوست که موثرواقع می شود؛ کودک بالحن وآوازه انس می گیرد؛ تجربه نشان می دهدکودکان بااینکه با لالایی بزرگ می شوند شعر آن را یاد نمی گیرندحتی دختران هم هنگام خواباندن عروسک هایشان برایشان لالایی نمی خوانند امااگر بخواهند برادر و یا خواهر کوچک خود را بخوابانند حتما برایش لالایی می خوانند.

وی گفت: آهنگ لالایی هامتناسب با اندازه و نوع گاهواره ها باهم متفاوتند مثلا درجنوب و مرکز کشور به گاهواره ها ننو می گویند که آنرا به جایی می بندند و از زمین فاصله دارد و با یک تکان کوچک ننو ها ازیک سمت به سمت دیگر می روند وآهنگ های کشیده تری راطلب می کند اما گاهواره های شمالی که به آنها گاره می گویند بروی زمین گذاشته می شوند ،تکانهای گاره کوتاه وپشت سر هم است؛  شعرلالایی اگرچه کوتاه ،ساده وگاهی بدون وزن وقافیه است امادرون مایه احساسی بسیارغنی دارد؛

-لالایی هاچند دسته اند:

1- لالایی هایی که مادرآرزوی سلامتی فرزند رادارد    لالالالا که لالات بی بلا باد                       نگهدار شب و روزت خدا باد
۲-لالایی که مادر آرزو می کند کودک به مدرسه رفته وباسوادشود   لالالالاکه لالات بی بلا باد      خودت ملا قلمدونت طلا باد
۳- لالایی که مادر آرزومی کند کودکش به ثمربرسد
۴-لالایی که مادر آرزو می کند کودکش ازدواج کرده وعروسی اش راببیند
۵-لالایی که مادرآرزو می کند تاکودکش بزرگ شد قدر زحمات اورابداند   لالایت می کنم بادهس(دست)پیری    که دهس مادرپیرت بگیری
۶-لالایی که مادر گله می کند چراکودک نمی خوابد     لالالالاگل پسته     شدم از گریه هات خسته
گاهی دراین لالایی هامادر پای لولو راهم به میان می آورد    برولولوی صحرایی توازبچه چه می خواهی
۷-گاهی درلالایی هامادران یک داستان کوتاه رابه شکل لالایی بیان می کنند
۸-بعضی ازلالایی هاازنظر جامعه شناسی ارزش ویژه دارند مثلا به روابط میان زن ومرد - وظایف زن ومرد روابط تجاری میان شهرهااشاره دارند    لالالالاگل قالی  بابات رفته که جاش خالی -  لالالالاگل سوسن بابات اومد چشم ام روشن        لالالالا ملوس ململ که گهوارت چوب صندل     لحافت چین هندستون که بالشتت پرسیستون
۹- برخی از لالایی ها اشاره به دردودل مادر باکودک داردواین خودیک تخلیه روانی وعاطفی است.
۱۰- مهمترین نکته درلالایی ها این است که این مواردنگه دارنده زبان وگویش محلی وواژگان واصلاحاتی است که در یک  سرزمین وجود دارد ؛زبان وگویشی که خاص آن منطقه هست وحتی قابل ترجمه هم نمی باشد ؛می توان گفت لالایی پلی میان زبان یک منطقه وسرزمین وآینده آن زبان است؛
لالایی خاص زنان است چرا که مادران درهنگام لالایی  جزبه خود وکودک ودون مایه احساسی خود به چیز دیگری نمی اندیشند ومردانی که خواسته اند دراین زمینه شعری بنویسندموفق نبوده اند
۱۱- پس از سالهای مشروطه ازلالایی برای بیان مقاصد سیاسی نیز استفاده شده است درجهت خدمت به محرومان وبرای بیان دردهای مشترک مردم مثلادهخدادرلالایی( خاک به سرم بچه به هوش اومده بخواب ننه یه سرو دو گوش اومده )به انتقاد ازحکومت واختناق سیاسی حاکم پرداخت.

- تاثیر روانشناختی لالایی بر کودکان:

1- لالایی نوعی موسیقی است که با آهنگ آرام و ملایم خود امواج دلتای مغز را تحریک کرده وسبب آرامش آن می شود؛ قابلیت کودکان درلالایی اکتشابی نیست بلکه نوعی میراث زیست شناختی انسانها است کم کم دراثر تکامل نوع بشر در درون ذات وطبیعت  افراد وجود دارد.
۲- قبل از تولد، کودک در رحم کودک صداها را می شنود ؛نوزادان صداهای مادر رابهتر ازپدرتشخیص می دهند زیرا مادران باصدای ملایم ، عاطفی وآهنگین سخن می گویند و کودک که به طور ذاتی آهنگ رادوست دارد بدن خود رابا آن تکان می دهد؛ قبل از آنکه کودکان توانایی حرکتی یاکلامی یادبگیرند آواز خواندن را می آموزند.
۳- گوش جنین تاهفته بیستم بارداری تکامل پیدامی کند و نیز قبل از هفته بیست وچهارم به صداهایی که ازبیرون می شنود واکنش نشان می دهد پس می توان بالالایی خواندن برای جنین خود قابلیت یادگیری راازبارداری تایک سالگی درجنین ونوزاد افزایش داد.
۴-بچه وقتی آهنگی می شنود واز آن لذت می برد بهترنفس می کشد و این آهنگ ها درذهن اوباقی می ماند.
۵- لالایی روشی برای آموزش زبان است؛وقتی مادرلالایی می خواند کودک رابا ریتم وکلام آشنا کرده وزبان مادری رابه اوآموزش می دهد.پس بهتر است بازبان مادری برای کودک خود لالایی بخوانید(زبان در خدمت لالایی ولالایی درخدمت زبان)
۶-لالایی ورشدعقلی:مادرانی که برای کودک خودلالایی می خوانند کودک آنها ۶ماه زودتر به حرف می آیند وبه رشد عقلی بالاتری می رسند و عملکرد های ذهنی اوبرای ریاضی -پازل وشطرنج بهتر است وموسیقی ارتباط بین نرون های مغزی نیز در کودکانی که لالایی می شنوند بسیار زیادتر است وبه عملکرد ذهنی بالاتری ختم می شوند

۷- لالایی و درک عاطفی: درمطالعه ای که انجام گرفت باپخش ۳۰موسیقی کودکان ۶ تا ۱۲ساله احساسات متفاوتی از خود بروز دادند و هر کودک دقت و حساسیت عاطفی شگفت آوری داشت
یعنی می دانستند با هر موسیقی چه نوع  واکنش عاطفی بروز دهند.

این یادداشت برگرفته از چند مقاله می باشد.

انتهای پیام/

,

لالایی ها از جمله ادبیات شفاهی هرسرزمینی است هیچ مادری آن را آزروی نوشته نمی خواند و همه مادران بی آنکه بدانند از کجا و چگونه، آنها رامی دانند.انگار دانستن لالایی و لحن ویژه آن از روز نخست برای روان زن ها تدارک دیده شده . زن ها مادر باشند یانباشند لحن ویژه لالایی رامی دانند..اگر هر زنی بر گهواره کودکی بنشیند بدون آنکه آمادگی قبلی داشته باشد و بدون اینکه از لحن  ووزن شعر خارج شود بدون اشتباه  آنها رابیان می کند.
لالایی ها طیف های رنگارنگی ازآرزوها،گلایه ها نیایش های معصومانه مادرانه است که سینه به سینه ودهان به دهان ازنسل های پیشین گذشته تابه امروز رسیده است و هنوز هم طراوت خود را حفظ کرده است؛ درواقع لالایی ها از دیرپاترین ترانه های فولکلوریک آغازگاه ادبیات زنانه درپای گاهواره ها هستند از دو بخش که هنگام خواندن لالایی بدست می آیدیعنی آهنگ وشعر: آهنگ به کودک می رسد وشعرازآن مادراست زیرابرای کودک گاهواره ای طرب آهنگ مهم است ؛سه بعدبرای لالایی وجوددارد:۱-شعر۲-آهنگ ۳-تئاتر(حرکتی-نمایشی).شعربه کار کودک نمی آید تنها لحن مادروزمزمه های اوست که موثرواقع می شود؛ کودک بالحن وآوازه انس می گیرد؛ تجربه نشان می دهدکودکان بااینکه با لالایی بزرگ می شوند شعر آن را یاد نمی گیرندحتی دختران هم هنگام خواباندن عروسک هایشان برایشان لالایی نمی خوانند امااگر بخواهند برادر و یا خواهر کوچک خود را بخوابانند حتما برایش لالایی می خوانند.

وی گفت: آهنگ لالایی هامتناسب با اندازه و نوع گاهواره ها باهم متفاوتند مثلا درجنوب و مرکز کشور به گاهواره ها ننو می گویند که آنرا به جایی می بندند و از زمین فاصله دارد و با یک تکان کوچک ننو ها ازیک سمت به سمت دیگر می روند وآهنگ های کشیده تری راطلب می کند اما گاهواره های شمالی که به آنها گاره می گویند بروی زمین گذاشته می شوند ،تکانهای گاره کوتاه وپشت سر هم است؛  شعرلالایی اگرچه کوتاه ،ساده وگاهی بدون وزن وقافیه است امادرون مایه احساسی بسیارغنی دارد؛

-لالایی هاچند دسته اند:

1- لالایی هایی که مادرآرزوی سلامتی فرزند رادارد    لالالالا که لالات بی بلا باد                       نگهدار شب و روزت خدا باد
۲-لالایی که مادر آرزو می کند کودک به مدرسه رفته وباسوادشود   لالالالاکه لالات بی بلا باد      خودت ملا قلمدونت طلا باد
۳- لالایی که مادر آرزومی کند کودکش به ثمربرسد
۴-لالایی که مادر آرزو می کند کودکش ازدواج کرده وعروسی اش راببیند
۵-لالایی که مادرآرزو می کند تاکودکش بزرگ شد قدر زحمات اورابداند   لالایت می کنم بادهس(دست)پیری    که دهس مادرپیرت بگیری
۶-لالایی که مادر گله می کند چراکودک نمی خوابد     لالالالاگل پسته     شدم از گریه هات خسته
گاهی دراین لالایی هامادر پای لولو راهم به میان می آورد    برولولوی صحرایی توازبچه چه می خواهی
۷-گاهی درلالایی هامادران یک داستان کوتاه رابه شکل لالایی بیان می کنند
۸-بعضی ازلالایی هاازنظر جامعه شناسی ارزش ویژه دارند مثلا به روابط میان زن ومرد - وظایف زن ومرد روابط تجاری میان شهرهااشاره دارند    لالالالاگل قالی  بابات رفته که جاش خالی -  لالالالاگل سوسن بابات اومد چشم ام روشن        لالالالا ملوس ململ که گهوارت چوب صندل     لحافت چین هندستون که بالشتت پرسیستون
۹- برخی از لالایی ها اشاره به دردودل مادر باکودک داردواین خودیک تخلیه روانی وعاطفی است.
۱۰- مهمترین نکته درلالایی ها این است که این مواردنگه دارنده زبان وگویش محلی وواژگان واصلاحاتی است که در یک  سرزمین وجود دارد ؛زبان وگویشی که خاص آن منطقه هست وحتی قابل ترجمه هم نمی باشد ؛می توان گفت لالایی پلی میان زبان یک منطقه وسرزمین وآینده آن زبان است؛
لالایی خاص زنان است چرا که مادران درهنگام لالایی  جزبه خود وکودک ودون مایه احساسی خود به چیز دیگری نمی اندیشند ومردانی که خواسته اند دراین زمینه شعری بنویسندموفق نبوده اند
۱۱- پس از سالهای مشروطه ازلالایی برای بیان مقاصد سیاسی نیز استفاده شده است درجهت خدمت به محرومان وبرای بیان دردهای مشترک مردم مثلادهخدادرلالایی( خاک به سرم بچه به هوش اومده بخواب ننه یه سرو دو گوش اومده )به انتقاد ازحکومت واختناق سیاسی حاکم پرداخت.

- تاثیر روانشناختی لالایی بر کودکان:

1- لالایی نوعی موسیقی است که با آهنگ آرام و ملایم خود امواج دلتای مغز را تحریک کرده وسبب آرامش آن می شود؛ قابلیت کودکان درلالایی اکتشابی نیست بلکه نوعی میراث زیست شناختی انسانها است کم کم دراثر تکامل نوع بشر در درون ذات وطبیعت  افراد وجود دارد.
۲- قبل از تولد، کودک در رحم کودک صداها را می شنود ؛نوزادان صداهای مادر رابهتر ازپدرتشخیص می دهند زیرا مادران باصدای ملایم ، عاطفی وآهنگین سخن می گویند و کودک که به طور ذاتی آهنگ رادوست دارد بدن خود رابا آن تکان می دهد؛ قبل از آنکه کودکان توانایی حرکتی یاکلامی یادبگیرند آواز خواندن را می آموزند.
۳- گوش جنین تاهفته بیستم بارداری تکامل پیدامی کند و نیز قبل از هفته بیست وچهارم به صداهایی که ازبیرون می شنود واکنش نشان می دهد پس می توان بالالایی خواندن برای جنین خود قابلیت یادگیری راازبارداری تایک سالگی درجنین ونوزاد افزایش داد.
۴-بچه وقتی آهنگی می شنود واز آن لذت می برد بهترنفس می کشد و این آهنگ ها درذهن اوباقی می ماند.
۵- لالایی روشی برای آموزش زبان است؛وقتی مادرلالایی می خواند کودک رابا ریتم وکلام آشنا کرده وزبان مادری رابه اوآموزش می دهد.پس بهتر است بازبان مادری برای کودک خود لالایی بخوانید(زبان در خدمت لالایی ولالایی درخدمت زبان)
۶-لالایی ورشدعقلی:مادرانی که برای کودک خودلالایی می خوانند کودک آنها ۶ماه زودتر به حرف می آیند وبه رشد عقلی بالاتری می رسند و عملکرد های ذهنی اوبرای ریاضی -پازل وشطرنج بهتر است وموسیقی ارتباط بین نرون های مغزی نیز در کودکانی که لالایی می شنوند بسیار زیادتر است وبه عملکرد ذهنی بالاتری ختم می شوند

۷- لالایی و درک عاطفی: درمطالعه ای که انجام گرفت باپخش ۳۰موسیقی کودکان ۶ تا ۱۲ساله احساسات متفاوتی از خود بروز دادند و هر کودک دقت و حساسیت عاطفی شگفت آوری داشت
یعنی می دانستند با هر موسیقی چه نوع  واکنش عاطفی بروز دهند.

این یادداشت برگرفته از چند مقاله می باشد.

انتهای پیام/

,

لالایی ها از جمله ادبیات شفاهی هرسرزمینی است هیچ مادری آن را آزروی نوشته نمی خواند و همه مادران بی آنکه بدانند از کجا و چگونه، آنها رامی دانند.انگار دانستن لالایی و لحن ویژه آن از روز نخست برای روان زن ها تدارک دیده شده . زن ها مادر باشند یانباشند لحن ویژه لالایی رامی دانند..اگر هر زنی بر گهواره کودکی بنشیند بدون آنکه آمادگی قبلی داشته باشد و بدون اینکه از لحن  ووزن شعر خارج شود بدون اشتباه  آنها رابیان می کند.
لالایی ها طیف های رنگارنگی ازآرزوها،گلایه ها نیایش های معصومانه مادرانه است که سینه به سینه ودهان به دهان ازنسل های پیشین گذشته تابه امروز رسیده است و هنوز هم طراوت خود را حفظ کرده است؛ درواقع لالایی ها از دیرپاترین ترانه های فولکلوریک آغازگاه ادبیات زنانه درپای گاهواره ها هستند از دو بخش که هنگام خواندن لالایی بدست می آیدیعنی آهنگ وشعر: آهنگ به کودک می رسد وشعرازآن مادراست زیرابرای کودک گاهواره ای طرب آهنگ مهم است ؛سه بعدبرای لالایی وجوددارد:۱-شعر۲-آهنگ ۳-تئاتر(حرکتی-نمایشی).شعربه کار کودک نمی آید تنها لحن مادروزمزمه های اوست که موثرواقع می شود؛ کودک بالحن وآوازه انس می گیرد؛ تجربه نشان می دهدکودکان بااینکه با لالایی بزرگ می شوند شعر آن را یاد نمی گیرندحتی دختران هم هنگام خواباندن عروسک هایشان برایشان لالایی نمی خوانند امااگر بخواهند برادر و یا خواهر کوچک خود را بخوابانند حتما برایش لالایی می خوانند.

وی گفت: آهنگ لالایی هامتناسب با اندازه و نوع گاهواره ها باهم متفاوتند مثلا درجنوب و مرکز کشور به گاهواره ها ننو می گویند که آنرا به جایی می بندند و از زمین فاصله دارد و با یک تکان کوچک ننو ها ازیک سمت به سمت دیگر می روند وآهنگ های کشیده تری راطلب می کند اما گاهواره های شمالی که به آنها گاره می گویند بروی زمین گذاشته می شوند ،تکانهای گاره کوتاه وپشت سر هم است؛  شعرلالایی اگرچه کوتاه ،ساده وگاهی بدون وزن وقافیه است امادرون مایه احساسی بسیارغنی دارد؛

-لالایی هاچند دسته اند:

1- لالایی هایی که مادرآرزوی سلامتی فرزند رادارد    لالالالا که لالات بی بلا باد                       نگهدار شب و روزت خدا باد
۲-لالایی که مادر آرزو می کند کودک به مدرسه رفته وباسوادشود   لالالالاکه لالات بی بلا باد      خودت ملا قلمدونت طلا باد
۳- لالایی که مادر آرزومی کند کودکش به ثمربرسد
۴-لالایی که مادر آرزو می کند کودکش ازدواج کرده وعروسی اش راببیند
۵-لالایی که مادرآرزو می کند تاکودکش بزرگ شد قدر زحمات اورابداند   لالایت می کنم بادهس(دست)پیری    که دهس مادرپیرت بگیری
۶-لالایی که مادر گله می کند چراکودک نمی خوابد     لالالالاگل پسته     شدم از گریه هات خسته
گاهی دراین لالایی هامادر پای لولو راهم به میان می آورد    برولولوی صحرایی توازبچه چه می خواهی
۷-گاهی درلالایی هامادران یک داستان کوتاه رابه شکل لالایی بیان می کنند
۸-بعضی ازلالایی هاازنظر جامعه شناسی ارزش ویژه دارند مثلا به روابط میان زن ومرد - وظایف زن ومرد روابط تجاری میان شهرهااشاره دارند    لالالالاگل قالی  بابات رفته که جاش خالی -  لالالالاگل سوسن بابات اومد چشم ام روشن        لالالالا ملوس ململ که گهوارت چوب صندل     لحافت چین هندستون که بالشتت پرسیستون
۹- برخی از لالایی ها اشاره به دردودل مادر باکودک داردواین خودیک تخلیه روانی وعاطفی است.
۱۰- مهمترین نکته درلالایی ها این است که این مواردنگه دارنده زبان وگویش محلی وواژگان واصلاحاتی است که در یک  سرزمین وجود دارد ؛زبان وگویشی که خاص آن منطقه هست وحتی قابل ترجمه هم نمی باشد ؛می توان گفت لالایی پلی میان زبان یک منطقه وسرزمین وآینده آن زبان است؛
لالایی خاص زنان است چرا که مادران درهنگام لالایی  جزبه خود وکودک ودون مایه احساسی خود به چیز دیگری نمی اندیشند ومردانی که خواسته اند دراین زمینه شعری بنویسندموفق نبوده اند
۱۱- پس از سالهای مشروطه ازلالایی برای بیان مقاصد سیاسی نیز استفاده شده است درجهت خدمت به محرومان وبرای بیان دردهای مشترک مردم مثلادهخدادرلالایی( خاک به سرم بچه به هوش اومده بخواب ننه یه سرو دو گوش اومده )به انتقاد ازحکومت واختناق سیاسی حاکم پرداخت.

- تاثیر روانشناختی لالایی بر کودکان:

1- لالایی نوعی موسیقی است که با آهنگ آرام و ملایم خود امواج دلتای مغز را تحریک کرده وسبب آرامش آن می شود؛ قابلیت کودکان درلالایی اکتشابی نیست بلکه نوعی میراث زیست شناختی انسانها است کم کم دراثر تکامل نوع بشر در درون ذات وطبیعت  افراد وجود دارد.
۲- قبل از تولد، کودک در رحم کودک صداها را می شنود ؛نوزادان صداهای مادر رابهتر ازپدرتشخیص می دهند زیرا مادران باصدای ملایم ، عاطفی وآهنگین سخن می گویند و کودک که به طور ذاتی آهنگ رادوست دارد بدن خود رابا آن تکان می دهد؛ قبل از آنکه کودکان توانایی حرکتی یاکلامی یادبگیرند آواز خواندن را می آموزند.
۳- گوش جنین تاهفته بیستم بارداری تکامل پیدامی کند و نیز قبل از هفته بیست وچهارم به صداهایی که ازبیرون می شنود واکنش نشان می دهد پس می توان بالالایی خواندن برای جنین خود قابلیت یادگیری راازبارداری تایک سالگی درجنین ونوزاد افزایش داد.
۴-بچه وقتی آهنگی می شنود واز آن لذت می برد بهترنفس می کشد و این آهنگ ها درذهن اوباقی می ماند.
۵- لالایی روشی برای آموزش زبان است؛وقتی مادرلالایی می خواند کودک رابا ریتم وکلام آشنا کرده وزبان مادری رابه اوآموزش می دهد.پس بهتر است بازبان مادری برای کودک خود لالایی بخوانید(زبان در خدمت لالایی ولالایی درخدمت زبان)
۶-لالایی ورشدعقلی:مادرانی که برای کودک خودلالایی می خوانند کودک آنها ۶ماه زودتر به حرف می آیند وبه رشد عقلی بالاتری می رسند و عملکرد های ذهنی اوبرای ریاضی -پازل وشطرنج بهتر است وموسیقی ارتباط بین نرون های مغزی نیز در کودکانی که لالایی می شنوند بسیار زیادتر است وبه عملکرد ذهنی بالاتری ختم می شوند

۷- لالایی و درک عاطفی: درمطالعه ای که انجام گرفت باپخش ۳۰موسیقی کودکان ۶ تا ۱۲ساله احساسات متفاوتی از خود بروز دادند و هر کودک دقت و حساسیت عاطفی شگفت آوری داشت
یعنی می دانستند با هر موسیقی چه نوع  واکنش عاطفی بروز دهند.

این یادداشت برگرفته از چند مقاله می باشد.

انتهای پیام/

,

لالایی ها از جمله ادبیات شفاهی هرسرزمینی است هیچ مادری آن را آزروی نوشته نمی خواند و همه مادران بی آنکه بدانند از کجا و چگونه، آنها رامی دانند.انگار دانستن لالایی و لحن ویژه آن از روز نخست برای روان زن ها تدارک دیده شده . زن ها مادر باشند یانباشند لحن ویژه لالایی رامی دانند..اگر هر زنی بر گهواره کودکی بنشیند بدون آنکه آمادگی قبلی داشته باشد و بدون اینکه از لحن  ووزن شعر خارج شود بدون اشتباه  آنها رابیان می کند.
لالایی ها طیف های رنگارنگی ازآرزوها،گلایه ها نیایش های معصومانه مادرانه است که سینه به سینه ودهان به دهان ازنسل های پیشین گذشته تابه امروز رسیده است و هنوز هم طراوت خود را حفظ کرده است؛ درواقع لالایی ها از دیرپاترین ترانه های فولکلوریک آغازگاه ادبیات زنانه درپای گاهواره ها هستند از دو بخش که هنگام خواندن لالایی بدست می آیدیعنی آهنگ وشعر: آهنگ به کودک می رسد وشعرازآن مادراست زیرابرای کودک گاهواره ای طرب آهنگ مهم است ؛سه بعدبرای لالایی وجوددارد:۱-شعر۲-آهنگ ۳-تئاتر(حرکتی-نمایشی).شعربه کار کودک نمی آید تنها لحن مادروزمزمه های اوست که موثرواقع می شود؛ کودک بالحن وآوازه انس می گیرد؛ تجربه نشان می دهدکودکان بااینکه با لالایی بزرگ می شوند شعر آن را یاد نمی گیرندحتی دختران هم هنگام خواباندن عروسک هایشان برایشان لالایی نمی خوانند امااگر بخواهند برادر و یا خواهر کوچک خود را بخوابانند حتما برایش لالایی می خوانند.

وی گفت: آهنگ لالایی هامتناسب با اندازه و نوع گاهواره ها باهم متفاوتند مثلا درجنوب و مرکز کشور به گاهواره ها ننو می گویند که آنرا به جایی می بندند و از زمین فاصله دارد و با یک تکان کوچک ننو ها ازیک سمت به سمت دیگر می روند وآهنگ های کشیده تری راطلب می کند اما گاهواره های شمالی که به آنها گاره می گویند بروی زمین گذاشته می شوند ،تکانهای گاره کوتاه وپشت سر هم است؛  شعرلالایی اگرچه کوتاه ،ساده وگاهی بدون وزن وقافیه است امادرون مایه احساسی بسیارغنی دارد؛

-لالایی هاچند دسته اند:

1- لالایی هایی که مادرآرزوی سلامتی فرزند رادارد    لالالالا که لالات بی بلا باد                       نگهدار شب و روزت خدا باد
۲-لالایی که مادر آرزو می کند کودک به مدرسه رفته وباسوادشود   لالالالاکه لالات بی بلا باد      خودت ملا قلمدونت طلا باد
۳- لالایی که مادر آرزومی کند کودکش به ثمربرسد
۴-لالایی که مادر آرزو می کند کودکش ازدواج کرده وعروسی اش راببیند
۵-لالایی که مادرآرزو می کند تاکودکش بزرگ شد قدر زحمات اورابداند   لالایت می کنم بادهس(دست)پیری    که دهس مادرپیرت بگیری
۶-لالایی که مادر گله می کند چراکودک نمی خوابد     لالالالاگل پسته     شدم از گریه هات خسته
گاهی دراین لالایی هامادر پای لولو راهم به میان می آورد    برولولوی صحرایی توازبچه چه می خواهی
۷-گاهی درلالایی هامادران یک داستان کوتاه رابه شکل لالایی بیان می کنند
۸-بعضی ازلالایی هاازنظر جامعه شناسی ارزش ویژه دارند مثلا به روابط میان زن ومرد - وظایف زن ومرد روابط تجاری میان شهرهااشاره دارند    لالالالاگل قالی  بابات رفته که جاش خالی -  لالالالاگل سوسن بابات اومد چشم ام روشن        لالالالا ملوس ململ که گهوارت چوب صندل     لحافت چین هندستون که بالشتت پرسیستون
۹- برخی از لالایی ها اشاره به دردودل مادر باکودک داردواین خودیک تخلیه روانی وعاطفی است.
۱۰- مهمترین نکته درلالایی ها این است که این مواردنگه دارنده زبان وگویش محلی وواژگان واصلاحاتی است که در یک  سرزمین وجود دارد ؛زبان وگویشی که خاص آن منطقه هست وحتی قابل ترجمه هم نمی باشد ؛می توان گفت لالایی پلی میان زبان یک منطقه وسرزمین وآینده آن زبان است؛
لالایی خاص زنان است چرا که مادران درهنگام لالایی  جزبه خود وکودک ودون مایه احساسی خود به چیز دیگری نمی اندیشند ومردانی که خواسته اند دراین زمینه شعری بنویسندموفق نبوده اند
۱۱- پس از سالهای مشروطه ازلالایی برای بیان مقاصد سیاسی نیز استفاده شده است درجهت خدمت به محرومان وبرای بیان دردهای مشترک مردم مثلادهخدادرلالایی( خاک به سرم بچه به هوش اومده بخواب ننه یه سرو دو گوش اومده )به انتقاد ازحکومت واختناق سیاسی حاکم پرداخت.

- تاثیر روانشناختی لالایی بر کودکان:

1- لالایی نوعی موسیقی است که با آهنگ آرام و ملایم خود امواج دلتای مغز را تحریک کرده وسبب آرامش آن می شود؛ قابلیت کودکان درلالایی اکتشابی نیست بلکه نوعی میراث زیست شناختی انسانها است کم کم دراثر تکامل نوع بشر در درون ذات وطبیعت  افراد وجود دارد.
۲- قبل از تولد، کودک در رحم کودک صداها را می شنود ؛نوزادان صداهای مادر رابهتر ازپدرتشخیص می دهند زیرا مادران باصدای ملایم ، عاطفی وآهنگین سخن می گویند و کودک که به طور ذاتی آهنگ رادوست دارد بدن خود رابا آن تکان می دهد؛ قبل از آنکه کودکان توانایی حرکتی یاکلامی یادبگیرند آواز خواندن را می آموزند.
۳- گوش جنین تاهفته بیستم بارداری تکامل پیدامی کند و نیز قبل از هفته بیست وچهارم به صداهایی که ازبیرون می شنود واکنش نشان می دهد پس می توان بالالایی خواندن برای جنین خود قابلیت یادگیری راازبارداری تایک سالگی درجنین ونوزاد افزایش داد.
۴-بچه وقتی آهنگی می شنود واز آن لذت می برد بهترنفس می کشد و این آهنگ ها درذهن اوباقی می ماند.
۵- لالایی روشی برای آموزش زبان است؛وقتی مادرلالایی می خواند کودک رابا ریتم وکلام آشنا کرده وزبان مادری رابه اوآموزش می دهد.پس بهتر است بازبان مادری برای کودک خود لالایی بخوانید(زبان در خدمت لالایی ولالایی درخدمت زبان)
۶-لالایی ورشدعقلی:مادرانی که برای کودک خودلالایی می خوانند کودک آنها ۶ماه زودتر به حرف می آیند وبه رشد عقلی بالاتری می رسند و عملکرد های ذهنی اوبرای ریاضی -پازل وشطرنج بهتر است وموسیقی ارتباط بین نرون های مغزی نیز در کودکانی که لالایی می شنوند بسیار زیادتر است وبه عملکرد ذهنی بالاتری ختم می شوند

۷- لالایی و درک عاطفی: درمطالعه ای که انجام گرفت باپخش ۳۰موسیقی کودکان ۶ تا ۱۲ساله احساسات متفاوتی از خود بروز دادند و هر کودک دقت و حساسیت عاطفی شگفت آوری داشت
یعنی می دانستند با هر موسیقی چه نوع  واکنش عاطفی بروز دهند.

این یادداشت برگرفته از چند مقاله می باشد.

انتهای پیام/

,

لالایی ها از جمله ادبیات شفاهی هرسرزمینی است هیچ مادری آن را آزروی نوشته نمی خواند و همه مادران بی آنکه بدانند از کجا و چگونه، آنها رامی دانند.انگار دانستن لالایی و لحن ویژه آن از روز نخست برای روان زن ها تدارک دیده شده . زن ها مادر باشند یانباشند لحن ویژه لالایی رامی دانند..اگر هر زنی بر گهواره کودکی بنشیند بدون آنکه آمادگی قبلی داشته باشد و بدون اینکه از لحن  ووزن شعر خارج شود بدون اشتباه  آنها رابیان می کند.
لالایی ها طیف های رنگارنگی ازآرزوها،گلایه ها نیایش های معصومانه مادرانه است که سینه به سینه ودهان به دهان ازنسل های پیشین گذشته تابه امروز رسیده است و هنوز هم طراوت خود را حفظ کرده است؛ درواقع لالایی ها از دیرپاترین ترانه های فولکلوریک آغازگاه ادبیات زنانه درپای گاهواره ها هستند از دو بخش که هنگام خواندن لالایی بدست می آیدیعنی آهنگ وشعر: آهنگ به کودک می رسد وشعرازآن مادراست زیرابرای کودک گاهواره ای طرب آهنگ مهم است ؛سه بعدبرای لالایی وجوددارد:۱-شعر۲-آهنگ ۳-تئاتر(حرکتی-نمایشی).شعربه کار کودک نمی آید تنها لحن مادروزمزمه های اوست که موثرواقع می شود؛ کودک بالحن وآوازه انس می گیرد؛ تجربه نشان می دهدکودکان بااینکه با لالایی بزرگ می شوند شعر آن را یاد نمی گیرندحتی دختران هم هنگام خواباندن عروسک هایشان برایشان لالایی نمی خوانند امااگر بخواهند برادر و یا خواهر کوچک خود را بخوابانند حتما برایش لالایی می خوانند.

,
,

وی گفت: آهنگ لالایی هامتناسب با اندازه و نوع گاهواره ها باهم متفاوتند مثلا درجنوب و مرکز کشور به گاهواره ها ننو می گویند که آنرا به جایی می بندند و از زمین فاصله دارد و با یک تکان کوچک ننو ها ازیک سمت به سمت دیگر می روند وآهنگ های کشیده تری راطلب می کند اما گاهواره های شمالی که به آنها گاره می گویند بروی زمین گذاشته می شوند ،تکانهای گاره کوتاه وپشت سر هم است؛  شعرلالایی اگرچه کوتاه ،ساده وگاهی بدون وزن وقافیه است امادرون مایه احساسی بسیارغنی دارد؛

,

-لالایی هاچند دسته اند:

,

1- لالایی هایی که مادرآرزوی سلامتی فرزند رادارد    لالالالا که لالات بی بلا باد                       نگهدار شب و روزت خدا باد
۲-لالایی که مادر آرزو می کند کودک به مدرسه رفته وباسوادشود   لالالالاکه لالات بی بلا باد      خودت ملا قلمدونت طلا باد
۳- لالایی که مادر آرزومی کند کودکش به ثمربرسد
۴-لالایی که مادر آرزو می کند کودکش ازدواج کرده وعروسی اش راببیند
۵-لالایی که مادرآرزو می کند تاکودکش بزرگ شد قدر زحمات اورابداند   لالایت می کنم بادهس(دست)پیری    که دهس مادرپیرت بگیری
۶-لالایی که مادر گله می کند چراکودک نمی خوابد     لالالالاگل پسته     شدم از گریه هات خسته
گاهی دراین لالایی هامادر پای لولو راهم به میان می آورد    برولولوی صحرایی توازبچه چه می خواهی
۷-گاهی درلالایی هامادران یک داستان کوتاه رابه شکل لالایی بیان می کنند
۸-بعضی ازلالایی هاازنظر جامعه شناسی ارزش ویژه دارند مثلا به روابط میان زن ومرد - وظایف زن ومرد روابط تجاری میان شهرهااشاره دارند    لالالالاگل قالی  بابات رفته که جاش خالی -  لالالالاگل سوسن بابات اومد چشم ام روشن        لالالالا ملوس ململ که گهوارت چوب صندل     لحافت چین هندستون که بالشتت پرسیستون
۹- برخی از لالایی ها اشاره به دردودل مادر باکودک داردواین خودیک تخلیه روانی وعاطفی است.
۱۰- مهمترین نکته درلالایی ها این است که این مواردنگه دارنده زبان وگویش محلی وواژگان واصلاحاتی است که در یک  سرزمین وجود دارد ؛زبان وگویشی که خاص آن منطقه هست وحتی قابل ترجمه هم نمی باشد ؛می توان گفت لالایی پلی میان زبان یک منطقه وسرزمین وآینده آن زبان است؛
لالایی خاص زنان است چرا که مادران درهنگام لالایی  جزبه خود وکودک ودون مایه احساسی خود به چیز دیگری نمی اندیشند ومردانی که خواسته اند دراین زمینه شعری بنویسندموفق نبوده اند
۱۱- پس از سالهای مشروطه ازلالایی برای بیان مقاصد سیاسی نیز استفاده شده است درجهت خدمت به محرومان وبرای بیان دردهای مشترک مردم مثلادهخدادرلالایی( خاک به سرم بچه به هوش اومده بخواب ننه یه سرو دو گوش اومده )به انتقاد ازحکومت واختناق سیاسی حاکم پرداخت.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

- تاثیر روانشناختی لالایی بر کودکان:

,

1- لالایی نوعی موسیقی است که با آهنگ آرام و ملایم خود امواج دلتای مغز را تحریک کرده وسبب آرامش آن می شود؛ قابلیت کودکان درلالایی اکتشابی نیست بلکه نوعی میراث زیست شناختی انسانها است کم کم دراثر تکامل نوع بشر در درون ذات وطبیعت  افراد وجود دارد.
۲- قبل از تولد، کودک در رحم کودک صداها را می شنود ؛نوزادان صداهای مادر رابهتر ازپدرتشخیص می دهند زیرا مادران باصدای ملایم ، عاطفی وآهنگین سخن می گویند و کودک که به طور ذاتی آهنگ رادوست دارد بدن خود رابا آن تکان می دهد؛ قبل از آنکه کودکان توانایی حرکتی یاکلامی یادبگیرند آواز خواندن را می آموزند.
۳- گوش جنین تاهفته بیستم بارداری تکامل پیدامی کند و نیز قبل از هفته بیست وچهارم به صداهایی که ازبیرون می شنود واکنش نشان می دهد پس می توان بالالایی خواندن برای جنین خود قابلیت یادگیری راازبارداری تایک سالگی درجنین ونوزاد افزایش داد.
۴-بچه وقتی آهنگی می شنود واز آن لذت می برد بهترنفس می کشد و این آهنگ ها درذهن اوباقی می ماند.
۵- لالایی روشی برای آموزش زبان است؛وقتی مادرلالایی می خواند کودک رابا ریتم وکلام آشنا کرده وزبان مادری رابه اوآموزش می دهد.پس بهتر است بازبان مادری برای کودک خود لالایی بخوانید(زبان در خدمت لالایی ولالایی درخدمت زبان)
۶-لالایی ورشدعقلی:مادرانی که برای کودک خودلالایی می خوانند کودک آنها ۶ماه زودتر به حرف می آیند وبه رشد عقلی بالاتری می رسند و عملکرد های ذهنی اوبرای ریاضی -پازل وشطرنج بهتر است وموسیقی ارتباط بین نرون های مغزی نیز در کودکانی که لالایی می شنوند بسیار زیادتر است وبه عملکرد ذهنی بالاتری ختم می شوند

,
,
,
,
,
,

۷- لالایی و درک عاطفی: درمطالعه ای که انجام گرفت باپخش ۳۰موسیقی کودکان ۶ تا ۱۲ساله احساسات متفاوتی از خود بروز دادند و هر کودک دقت و حساسیت عاطفی شگفت آوری داشت
یعنی می دانستند با هر موسیقی چه نوع  واکنش عاطفی بروز دهند.

,
,

این یادداشت برگرفته از چند مقاله می باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
لالایی نخستین پیمان آهنگین میان مادروکودک است ؛رشته ای نامرئی است که ازلب های مادر به گوش کودک کشیده می شود وتاثیر جادویی آن خواب گرم ،ژرف وآرامی است که کودک را فرا می گیرد.