به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زریوار خبر، متأسفانه در شهر مریوان پیش از مطالعه و اجرای طرح های جامع شهری،شبه پایانه های برون شهری دایر و توسعه آن بر اساس دیدگاه های کوتاه مدت و رفع ضرورت ها صورت گرفته است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زریوار خبر،,
بدیهی است هر گونه انتخاب و توسعه پایانه های شهری باید در چارچوب مطالعات آمایش سرزمین، مسائل ترافیکی و حمل و نقل، مسائل زیست محیطی، مسائل اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی و آموزشی، جامعه شناسی و بهداشت محیط صورت گیرد تا سلامت جسمی و روانی، رفاه و کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد. تدوین و انتشار معیارهای فنی در طراحی پایانه، نقطه شروع پرهیز از دوباره کاری ها، اعمال هماهنگی در سطح کشور و مرز شهرهای همجوار، اتصال و ارتباط با فعالیت های مختلف و پنجره اطلاعاتی خدمات شهری – منطقه ای می باشد.
ماده 5 لایحه قانونی اصلاحی مصوب در مورد احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد خودروهای مسافربری برون شهری در داخل شهر،شهرداری شهرهایی با جمعیت 000/50 نفر را با ایجاد پایانه های مسافربری برون شهری موظف می نماید.
در حال حاضر با گذشت دو دهه، در شهر مریوان شاهد اجرای قوانین مربوطه و چنین تصمیمات و طراحی هایی برای پایانه مسافربری نبوده ایم و از آنجایی که عملکرد پایانه مسافربری به ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه و عوامل مختلفی از قبیل جمعیت، نرخ رشد، تعداد و نوع وسایل نقلیه ، سیستم های متنوع حمل و نقل، اقتصاد و ...... وابسته است،شهروندان مریوانی فقط شاهد جابجایی مسافر مطابق روند جاری در چندین سال پیش و آن هم در قالب و کاربری پارکینگ که در چندین نقطه مریوان مستقر شده،هستند. و این درحالیست که 100 % حمل و نقل مریوان از طریق جاده صورت می پذیرد.
پس لازم است فضایی طراحی و تعریف شود که از لحاظ کاربری و عملکرد به پایانه مسافربری نزدیک باشد نه یک پارکینگ آنهم عاری از هر گونه امکانات رفاهی و اجتماعی حتی برای چند لحظه توقف و استراحت مسافر.
نگارنده و منتقد از مسئولین ذیربط، شهرداری، مسئول پایانه مسافربری ( ترمینال ) شهر مریوان می خواهد برای این فضا تدابیری بیاندیشند؛ زیرا شهر مریوان که یکی از شهرهای تاریخی، گردشگری و تا حدودی منطقه آزاد که از چهار محور اصلی به سمت های : 1--سنندج 2– سقز 3- سلیمانیه 4- اورامانات 5– پاوه منتهی می شود؛ نیازمند به یک پایانه مسافربری استاندارد و با ارائه خدمات رفاهی – اجتماعی به مسافرین عزیز در تمام فصول سال می باشد.
جناب آقای شهردار محترم همانگونه که مستحضر هستید .پیش از پرداختن به معیارهای فنی توسعه و طراحی پایانه مسافربری بین شهری، آگاهی و شناخت نسبت به بستری که پایانه در آن شکل می گیرد و همچنین اجزای تشکیل دهنده کالبدی طرح ضروری است. با برسی معیارها و استانداردهای مرتبط داخلی و مطالعات میدانی وضع موجود پایانه شهری، برداشت میدانی و همچنین با دخیل ساختن دیدگاه ها و تجربیات دستگاه های اجرایی مرتبط برای استفاده در پروژه مشمول نظام فنی اجرایی شهر تهیه و تدوین می شود.
بنابر این با اتخاذ تصمیمات جدیدی در خصوص بررسی و نیازها و خواسته ها در بستر اجرایی طرح، ارتباط پایانه با شهر، به عنوان یکی از شناسه های هویت شهری و یکی از ارکان غیر قابل چشم پوشی در فرایند برنامه ریزی و طراحی شهری لحاظ شده و اولویت بندی برای عملکرد و فعالیت هر یک از بخش های مرتبط از بستری که قرار است مطابق با سایت گذاری پایانه، سرویس دهی مطلوب را به انجام رساند تعیین خواهد کرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
فضاهای مورد نیاز جهت طراحی پایانه مسافربری ( ترمینال ) در شهر چنین تعریف می شود:
1- سکوهای مسافرگیری و پیاده شدن مسافر ( به تفکیک خودرو طرح )
2- سالن و فضای تجمعی سر پوشیده ترمینال
3- پارکینگ
4- بخش اداری – انتظامی و فضاهای مربوط به شرکت های حمل و نقل
5- خدمات رفاهی مسافران
6- تأسیسات زیر بنایی پایانه
7- ایمن سازی فضای موجود طبق استاندارد و مقررات ملی ساختمان
در پایان امیدوارم نقد بنده در قالب اصلاح و بهبود شرایط موثر بوده و از وجود نشانه های شهری برجسته که منجر به ایجاد نوعی اتحاد و همبستگی بشود بهره مند شویم. چرا که نتیجه اجتناب ناپذیر شرایط جاری باعث بوجود آمدن نوعی ویرانی و عدم پیشرفت در شهر مریوان می باشد و در عمل باعث دلسردی و بی علاقگی ساکنان شهر به سرنوشت شهرشان می شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
آروین بابایی – کارشناس معماری و آشنایی با شهرسازی
مطلب فوق بیانگر دیدگاه و نظر نویسندگان آن است. این سایت در نظر دارد با انتشار نظرات صاحب نظرانی از طیف های گوناگون، چشم انداز متنوع و متوازنی از دیدگاه ها رابه کاربران خود در شهرستان مریوان و استان کردستان ارائه دهد.
انتهای پیام/
,
,
,
]