توسعه فرهنگی زیر بنای توسعه هر جامعه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری آوای ماغر، عبدالرضا شجاعی نسب، دبیر و فعال فرهنگی شهرستان بهمئی در یادداشتی توسه همه جانبه هر جامعه را در گرو توسعه فرهنگی دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , آوای ماغر,

 

,

فرهنگ واژه ای است که امروز در جوامع مختلف نگاه های متفاوتی به آن می شود و هر کشوری، دولتی و ملتی به روش خاصی سعی در پیشبرد آن در متن جامعه دارند.

,

 

,

اگر فرهنگ هر جامعه بر مدار انگاره های مثبت و تحول گرا قرار گیرد و ویژگی ها، ارزشها و هنجارهای مطلوب را تقویت نموده و خرده فرهنگ های دست و پاگیر را حذف کند، توسعه اقتصادی و اجتماعی آن جامعه را رقم می زند.

,

 

,

مفهوم توسعه فرهنگی که از اوایل دهه 1980توسط سازمان یونسکو مطرح شده است، نسبت به بقیه مفاهیم توسعه از بار ارزشی بیشتری برخوردار است و تاکید زیادی بر نیروهای معنوی و غیر مادی جامعه دارد.

,

 

,

نتیجه و نهایت توسعه فرهنگی پالایش کردن، زدودن و محو خرده فرهنگ های نامعقول و نامناسب توسعه ای یک جامعه می باشد.

,

 

,

البته منظور از توسعه فرهنگی تحول و دگرگونی در عناصر فرهنگی یک جامعه می باشد که طی آن توانایی جامعه بر کنترل محیط طبیعی و اجتماعی بیشتر می شود و در این تغییر و تحول بر خلاف خیلی از نظرات ساده انگارانه و بی پایه و اساس که توسعه فرهنگی را بریدن از گذشته می دانند، این توسعه مبتنی بر گسستن از گذشته نیست زیرا سنت ها ذخیره تجارب گذشتگان هستند و توسعه فرهنگی بر مبنای پالایش سنت های گذشته صورت می گیرد نه نفی آنها.

, ،,

 

,

در توسعه فرهنگی سنت ها و تجارب گذشته بر اساس نیاز امروزی جامعه و شرایط جدید باز اندیشی می شوند که سبب بارور شدن جامعه و شکوفا شدن توانایی ذاتی و بالقوه انسان ها می شود.

,

 

,

اگر جامعه ای بخواهد در مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد، باید اولویت اول آن توسعه فرهنگی باشد زیرا توسعه فرهنگی است که منجر به تصمیم گیری های درست و مبتنی بر اندیشه و عقل در جامعه می شود و توسعه سریع اقتصادی و اجتماعی را نیز بدنبال دارد.

,

 

,

در توسعه فرهنگی است که مدیریت ها بر اساس احساس مسئولیت اتخاذ می شود و تاکید بر باید و نباید برای انجام امور محو می شود ؛وقتی که فرهنگ اجتماعی، سیاسی، گردشگری و تصمیم گیری بر اساس اندیشه و منطق صحیح قرار بگیرد ساختار روانی و اقتصادی جامعه نیز رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

, ،,

 

,

 و سخن آخر اینکه فرهنگ زیر بنای توسعه است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
اگر جامعه ای بخواهد در مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد، باید اولویت اول آن توسعه فرهنگی باشد؛توسعه فرهنگی است که منجر به تصمیم گیری های درست و مبتنی بر اندیشه و عقل در جامعه می شود.