حس خوب موفقیت با پرورش انواع ماکیان از شترمرغ تا بلدرچین
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از ساحل گمیشان،زلیخا ایلمانی بانوی پرتلاش اهل روستای غفارحاجی شهرستان گمیشان ، با پرورش انواع ماکیان از شترمرغ تا بلدرچین توانست با کمک همسرش خانواده هفت نفره خود را به خوبی اداره کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ساحل گمیشان,

به سراغ ایلمانی رفتیم تا ضمن گپی دوستانه با این فعالیت اقتصادی مفید و ارزشمند آشنا شویم .

,

لطفا در ابتدا مختصرا خودتان را معرفی کنید؟

, لطفا در ابتدا مختصرا خودتان را معرفی کنید؟,

زلیخا ایلمانی هستم ، ساکن روستای غفارحاجی گمیشان به مدت 17 ساله ازدواج کردم  و مادر پنج فرزند دختر هستم

,

چه مدت وارد این کار شدید و انگیزتون چه بوده ؟

, چه مدت وارد این کار شدید و انگیزتون چه بوده ؟,

من خانه دار هستم و همیشه از بیکاری متفنر بودم و دوست داشتم یه کار اقتصادی انجام بدم و با توجه به اینکه خانواده پر جمعیتی داریم و همسرم هم در آژانس کار می کرد جنبه اقتصادی و مالی کار هم برام مهم بود و بالاخره 15 ماه پیش تصمیم خودم را گرفتم و همسرم هم موافقت کرد و در این کار حمایتم کرد

,

حالا  شغل  من و همسرم  هردو پرورش ماکیان هست و از این بابت هم راضی هستیم و خدارو شکر می کنیم که می توانیم به راحتی  خانواده 7 نفره خودمان را اداره کنیم .

,

, ,

در حال حاضر چه پرندگانی را پرورش می دهید و دلیل این تنوع چیست؟

, در حال حاضر چه پرندگانی را پرورش می دهید و دلیل این تنوع چیست؟,

شترمرغ، بلدرچین، مرغ شاخدار ، بوقلمون ، مرغ ابریشم و مرغ محلی را پرورش می دهم .

,

من در ابتدا با هدف پرورش شترمرغ وارد این کار شدم و چون می خواستم از وام مشاغل خانگی استفاده کنم با وجود پیگیریهای زیادی که داشتم پرورش شترمرغ در آن زمان جز مشاغل خانگی به حساب نمی آمد که ( البته در حال حاضر این مشکل حل شده است ) تاچارا به سراغ بلدرچین و دیگر پرندگان رفتم .

,

پرورش بلدرچین و شترمرغ باید به موازات هم و همزمان انجام شود

, پرورش بلدرچین و شترمرغ باید به موازات هم و همزمان انجام شود,

ایلمانی میگوید: تامین غذای شترمرغ گران است و زمان سوددهی تقریبا هشت تا نه ماه طول می کشد ولی برخلاف شتر مرغ بلدرچین پس از 40 روز کاملا رسیده و آماده کشتار و بعد از 45 روز به تخم دهی می رسد و پرورش همزمان این دو پرنده باعث می شود از نظر مالی برای تامین مخارج غذای شترمرغ دچار مشکل نشویم .

,

, ,

  با چقدر سرمایه اولیه این کار را شروع کردید؟

,   با چقدر سرمایه اولیه این کار را شروع کردید؟,

از صندوق کارآفرینی امید مبلغ 20 میلیون تومان وام گرفتم و 20 میلیون هم آورده خودم بود که در مجموع با 40 میلیون تومان این کار را شروع کردم

,

کمی از خواص بلدرچین رایمان بگویید؟ تخم بلدرچین یک پنجم تخم مرغ است ولی 5 برابر آن ویتامین دارد و به همین دلیل به بمب آهن و ویتامین معروف است .

,

گوشت بلدرچین هم بسیار لذیذ است و چربی بسیار کمتری نسبت به پرندگان دیگر دارد ولی دو برابر  پرندگان دیگر پروتئین دارد و مناسب افراد سالمند و کودکان است .

,

گوشت بلدرچین برای کم خوابی و درمان افسردگی هم مفید است .

,

, ,

بازار فروش بلدرچین چطور است ؟ و برای فروش آن مشکلی ندارید؟

, بازار فروش بلدرچین چطور است ؟ و برای فروش آن مشکلی ندارید؟,

خوشبختانه استقبال مردم از محصولات ما زیاد است و ما مستقیما و بدون واسطه در خانه می فروشیم

,

تخم بلدرچین ها هر 12 عدد 2000 تومان و و خود بلدرچین ها دانه 3000 تا 3500 نومان فروخته می شود

,

به کسانی که میخواهند خیلی سریع به سوددهی برسند پرورش بلدرچین را توصیه میکنم چون فقط بعد از طی 40 تا 45 روز آماده فروش و تخم دهی می شوند

, به کسانی که میخواهند خیلی سریع به سوددهی برسند پرورش بلدرچین را توصیه میکنم چون فقط بعد از طی 40 تا 45 روز آماده فروش و تخم دهی می شوند,

 

,

از خواص شترمرغ برایمان بگویید؟

, از خواص شترمرغ برایمان بگویید؟,

شترمرغ حیوانی است که اصلا دورریز ندارد و از تمام قسمت های آن استفاده می شود

,

علاوه بر گوشت و تخم آن از پوست آن چرم بسیار مرغوبی بدست می آید و روغن شتر مرغ که از سینه پرنده بعد از کشتار بدست می آید در درمان بسیاری از امراض استفاده می شود و کود حاصل از فضولات این پرنده یکی از بهترین کودها برای تقویت خاک است.

,

برنامه هاتون برای آینده چیست ؟

, برنامه هاتون برای آینده چیست ؟,

دلم  میخواهد پرورش شترمرغ به صورت صنعتی ادامه دهم و مراحل بسته بندی محصول بلدرچین را خودم در خانه انجام دهم و حصولاتم را با نام و برند خودمان در بازار ارائه کنیم .

,

من علاوه بر پرورش  انواع ماکیان ،‌پرورش انواع سبزیجات را در حیاط منزل دارم و درختان سیب ، انوع  آلو و هلو و و گلابی و... را پرورش می دهم و معتقدم حتی یک وجب از خاک را نباید بلااستفاده گذاشت و از این همه نعمت خدا دادی استفاده کرد.

,

شترمرغ حیوان بسیار ارزشمندی است که سود آن از ما بقی پرندگان دیگر بیشتر است و با توجه به اینکه زمینهای شور و لم یزرع در گمیشان زیاد است می توان برای پرورش شترمرغ مورد استفاده قرار بگیرد.

,

آیا تجربیات خودتون در اختیار دیگران هم می گذارید؟

, آیا تجربیات خودتون در اختیار دیگران هم می گذارید؟,

بله ، من خودم وقتی این کار را شروع کردم کسی نبود از تجربه و راهنمایی آن استفاده کنم و در آغاز راه به دلیل عدم شناخت کافی شکست خوردم و دوباره شروع کردم و خدارو شکر موفق شدم و به شکرانه این موفقیت تمام تجربیاتم در اختیار جوانان و آشنایان علاقه مند میگزارم و راهنماییشون میکنم و از موفقیت آنها لذت می برم

,

حرف آخر؟

, حرف آخر؟,

من حدود یکسال گرفتار کاغذ بازی ادارات بودم و خیلی اذیت شدم تا توانستم وام را بگیرم ، ولی به دلیل علاقه زیاد ناامید نشدم ولی این مراحل طولانی کار و سختگیری ها ممکن است باعث شود خیلی از جوانها ناامید شوند و دنبال کار را نگیرند و از همین جا  از همه مسئولین درخواست می کنم همکاری بیشتری با کسانی که برای انجام فعالیت های اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی دارند داشته باشند

,

در آخر هم از همسرم که در تما مراحل همراه و پشتیبانم بود و بدون کمک هاش هرگز موفق نمی شدم و برادر شوهرم که که در مراحل ساخت قفسه ها و مکان نگهداری پرندگان کمک شایانی بودند تشکر می کنم و به همه جوانها توصیه میکنم حتی از یک وجب خاک هم نباید گذشت و به صورت بلااستفاده قرار داد .

,

, ,

, ,

 

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

روستای غفار حاجی با 36 خانوار و 150 نفر جمعیت در بخش گلدشت گمیشان قرار دارد و اکثر مردم آن دامدار و کشاورز هستند.

, روستای غفار حاجی با 36 خانوار و 150 نفر جمعیت در بخش گلدشت گمیشان قرار دارد و اکثر مردم آن دامدار و کشاورز هستند.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
بانوی پرتلاش ترکمن در روستای کوچک و محروم غفار حاجی گمیشان با پرورش انواع ماکیان از شتر مرغ تا بلدرچین و پرورش انواع درختان مثمر و سبزیجات با کمک همسرش محرومیت را از زندگی خود و خانواده هفت نفره اش کنار زد.