جزئیات طرح «دی میستورا» برای تسهیل مذاکرات صلح سوریه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طرحی در اختیار هیأت سوری حاضر در مذاکرات ژنو 4 داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این طرح که یک نسخه از آن به دست شبکه خبری «المیادین» رسیده دارای 4 صفحه است و محتوای آن پیرامون تسهیل مذاکرات در دوره‌های آتی است که چند هفته یا چند ماه به طول خواهد انجامید.

, المیادین,

طرح مذکور سه مسئله را برای بحث، مطرح می‌کند؛ مسائلی که بر اساس محتوای قطعنامه بین المللی 2254 است.

,

این سه مسأله عبارت است از:

,

مسأله نخست مربوط به امور حکومت است: قطعنامه 2254 بر حکومت دارای اعتبار تأکید دارد که شامل همه مردم سوریه است و فرقه‌ای نیست.

,

مسأله دوم درباره موضوعات مربوط به قانون اساسی است: قطعنامه 2254 شورای امنیت بر ایجاد یک جدول زمانی و فرآیند نگارش قانون اساسی جدید است.

,

مسأله سوم مربوط به انتخابات است: قطعنامه 2254 شورای امنیت بر برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در راستای عمل به قانون اساسی جدید است. این انتخابات تحت نظارت سازمان ملل و با توافق با حکومت و طبق بالاترین معیارهای بین الملل از لحاظ شفافیت است.

,

در این طرح همچنین آمده است که سه مسأله مذکور در موازات هم با اشاره به امکان تشکیل یک کمیته کاری در مذاکرات بررسی خواهد شد.

,

از سایر نکات موجود در این طرح می‌توان به این مسئله اشاره کرد که توافق‌های احتمالی یک بسته کامل خواهد بود و پیش از توافق بر همه چیز، چیزی مورد توافق قرار نمی‌گیرد.

,

در این طرح همچنین به چگونگی حضور در مذاکرات اشاره و تأکید شده است که تلفن همراه به داخل سالن مذاکرات آورده نشود.

,

انتهای پیام/ط

]
منابع خبری اعلام کردند فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طرح برای تسهیل در مذاکرات صلح سوریه به طرف‌های این مذاکره ارائه کرده است.