به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی روز گذشته، در نشست دبیران افتخاری آیین افتتاحیه نخستین کنگره بینالمللی محتشم کاشانی، در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه مداحی، روضهخوانی و سینهزنی با انواع اقسام آن هنرهایی است که از جایی دیگر نیامدهاست، گفت: این هنرها در ظرف ایران شیعی بهعنوان ویژگی معناگرایی بالیده و عمیق شده و رشدکردهاست؛ گرچه بعضی تلاش دارند بگویند از جاهای دیگر آمده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول،,حجتالاسلام علی یونسی افزود: این نمادها، نمودها، شعارها و ویژگیها را نه بازسازی مرثیههای رستم و سهراب و سیاوش و نه تقلید از اعراب است، بلکه آنچه به لسان عربی و زبان روایت آمدهاست، ذکر مصیبت از ناحیه امامان شیعه در یادآوری این است که نگذاریم فاجعه کربلا فراموششود.
,وی با تاکید بر اینکه هیچ شعر دیگری توانایی رقابت با شعر محتشم را ندارد گفت: محتشم کاشانی با کشف راز و رمز معناگرایی و عمل به آن در زبان شعر همیشه ماندگار شد.
,یونسی با اشاره به اینکه این شاعر حالت قدسی به خود گرفته بهگونهای که نماد و نمود یک مکتب شده است، ابراز کرد: هر شخصی این راز را مانند محتشم کاشانی کشف کند و بپیماید جاودانه خواهدشد.
,دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، با اشاره به اینکه مرثیهسرایی، مداحی، روضهخوانی، سینهزنی و عزاداری در ایران شیعی هر روز داغتر و داغتر میشود گفت: هیچ جا این نمادها و نمودهای عزاداری به جامعیت و عمق ایران شیعی نیست.
,یونسی تصریح کرد: ویژگیهای مرثیهسرایی، مداحی، روضهخوانی، سینهزنی و عزاداری از عرب به اینجا سرایتنکردهاست، یا بازسازی قبل از اسلام نیست؛ گرچه هردو مورد گفتهشدهاست و قرائنی نیز دارد، ولی نباید محدود به این حد شود که اگر چنین شود به ملت ایران جفا میشود.
,به گفته وزیر سابق اطلاعات کشورمان، آنچه که امروز از این نمادها و نمودها وجوددارد تجلی همه هنر ایرانی و هنرهای انحصاری در آن است که کمترین شباهتی با جاهای دیگر ندارد.
,وی ایرانیها را ملتی معناگرا و باطنگرا دانست و گفت: ایران شیعی ملتی است که بهسرعت از قالب، ظاهر، فرم، شکل و ماده عبور میکنند و به عمق هدف و معنی راهپیدا میکند.
,بهگفته وی، ایرانیان زود متوجه شدند که اسلام، شخصیتهای دینی، رجال مذهبی و حوادث دینی مثل هر دین، شخصیت و حادثه دیگر یک ظاهر و باطن و به تعبیر قرآن محکم و متشابه دارد.
,دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی، با اشاره به اینکه ظاهر دین مثل دین اسلام، شخصیت دینی مثل امام حسین(ع) و حادثه مذهبی مثل کربلا این است که مشمول همه قوانین مادی و زوالپذیر و تغییرپذیراست تصریحکرد: شخصیت دینی امام حسین(ع) از نظر ظاهری در کربلا کشته میشود، حادثه مذهبی مثل کربلا در ظاهر تمام میشود و دین اسلام را هر کسی از حیث ظاهر یک چیزی اتخاذ میکند.
,یونسی، باطن، معنا، عقلانیت و جان دین را با هدایت بشر ماندگار دانست و گفت: خداپرستی، اخلاق و عقلانیت روح و بواطن دین و باطن دین ماندگار است.
,وی،ظاهر دین را یکی از مظاهر عروبت عنوانکرد و افزود: مردم ایران بهسرعت ظاهر دین را کنار گذاشتند و اسیر شکل و فرم نشدند و نگفتند باید عرب بود تا دینداربود، بلکه اسلام ناب محمدی را با محوریت اهلبیت(ع) انتخابکردند.
,بهگفته وزیر سابق اطلاعات، واژه اهل بیت وسیعتر از واژه تشیع است و مردم ایران نیز با اتکا به اهلبیت(ع) معنای دین را گرفتند، رجال و شخصیتهای دینی را بهسرعت شناسایی کردند، آنچه را باید باشد دریافتند و آنها را هرکدام مظهر یک ارزش ماندگار شناختند.
,یونسی، با تاکید بر اینکه این ارزشها هرگز کهنه و محدود در زمین و زمان نمیشود افزود: مردم امام علی(ع) را مظهر ماندگار عدالت، امام حسین(ع) را مظهر آزادگی، امام رضا(ع) را مظهر عقلانیت و امام زمان(عج) را مظهر امید و آینده میدانند و اینها ارزشهایی است که همیشه بشر به آن احتیاج دارد.
,وی افزود: ملت ایران ملت باستانی قدیمی است که با این ارزشها و مفاهیم آشنا بود؛ هرگز ملت ایران آتشپرست و بتپرست نبودند و همیشه یکتاپرست و معناگرا بودند که اگر اینطور نبود، ملت ایران مسلمان نمیشد و اسلام ناب را انتخاب نمیکرد.
,بهگفتهوی، این ویژگی ملت ایران است که ایران سرزمین همه نمادهای معنوی شد و همه مکاتب عرفانی، معنوی، صوفی، صوفی درویشی یعنی بیش از 90 درصد مکاتب عرفانی در آن ظهور کرد و همه فرق شیعی در آن جان گرفت، هرچند اهل سنت که ظاهرگرا بود هرگز در ایران جان نگرفت.
,دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی ،مرثیهسرایی را هنر ایران شیعی خواند و گفت: مرثیهسرایی در ایران بالیده شد، توسعه و عمق یافت.
,حجتالاسلام یونسی، با اشاره به اینکه محتشم کاشانی به این راز و رمز رسید که مردم ایران دین، باطن و شخصیتهای آن را تاریخی نمیدانند، خاطرنشان کرد: مردم امام حسین(ع) و کربلا را حادثه تاریخی نمیدانند با این ائمه زنده هستند، زندگی میکند، حرف میزنند و درد دل میکنند، چون به معناگرایی رسیدند و این مطلبی است که روشنفکران آن را نمیفهمند.
,وی،تصریحکرد: ملت ایران حوادث و شخصیتهای مذهبی را تاریخی نمیدانند بلکه آن را جز زندگی خود نه جر تاریخ و اتفاقات خوب و بد آن میدانند.
,یونسی ادامه داد: محتشم با مصرع «زان تشنگان به ایوغ میرسد» هنوز از بیابان کربلا می خواهد مخاطب این نوای عطش را ملموس و محسوس بشنود.
,یونسی افزود :محتشم با این مصراع که «این کشته فتاده به هامون حسین توست» یا وقتی می گوید ببین تن های کشتگان در خاک و خون یا سرهای سروان بر نیزه ها را، تاکید بر دیدن را با وجود فاصله زمانی و مکانی 1400 سال می خواهد نشان دهد که فاصله در ذهن مخاطب از بین رفته است.
,وی، بیان کرد: ترکیب بند محتشم کاشانی، بازسازی افسانه های تاریخی نیست، هر چند آنها هم در جای خود ارزش دارد.
,به گفته یونسی، شعر محتشم تکریم و تقلید از عرب نیست، بلکه تجسم روح معناگرایی ایرانی است که ارزش خود را از امام حسین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها مظهر عفت، پاکدامنی و دفاع از حق و مظلومیت و حقیقت را دارد.
,وی اظهار کرد: معناگرایی ویژگی مشترک ایرانیان و عامل انسجام فرهنگ، وحدت و امنیت ملی ایرانیان است.
,انتهای پیام/
]