اثر تاریخی متفاوت در سنندج؛ خانه آصف نماد هویت فرهنگی اقوام کُرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، در میان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کردستان کمتر جایی را می توان دید که دنیایی از یادها و خاطره‌های قوم کرد همچنان برای مردم زنده بماند، زنان کرد که نشان از زحمات و کارهایی است که در دوران قدیم انجام داده اند و بهترین یادها برای نسل جوان است تا ذهن آنها برای مدتی هرچند کوتاه او را تا اعماق خاطره‌هایی که شاید عمری هزار ساله دارند، بکشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


شاید در صندوقچه های مادربزرگ و پدربزرگ هایمان خاطرات آنها را با سرک کشیدنی تجربه کرده باشیم اما گذری به خانه ی کرد سنندج بهترین مکان برای سیری در دیروزهای دورگذر از موزه و اماکن تاریخی است.

, ,
,


جای جای استان کردستان علاوه بر ایام سال در تعطیلات تابستانی مملو از مسافران و گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به این استان سفر کرده و از زیبایی های طبیعی آن لذت می برند.

, ,
,


عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.

, ,
,

این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی واقع شده است و در بافت قدیمی محله سرتپوله در مجاورت بناهایی همچون مسجدجامع، عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام (عمارت حبیبی و سالارسعید) مشیردیوان قراردارد.

,


عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفه‌های نمایشی موزه‌است، که یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج محسوب می‌شود و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد.

, ,
,


این غرفه ها شامل مکتب‌خانه، قلاب‌بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد، نگارخانه، حیات ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری،عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.
از دیگر بخشهای مجموعه آصف حمام بسیار زیبا و قابل توجه آن است که دارای ستون های سنگی منحصر به فرد و دیوارهای منقش با آهک کاری می باشد که این حمام شامل حمام سرد و گرم، خزینه، آتشدان و بخشهای مختلف است.

, ,
,
,


عمارت آصف به عنوان گنجینه ی مردم شناسی از با ارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان است وظرافت های به کار رفته شده در آن چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند و هر ساله میهمانان و گردشگران زیادی از این گنجینه ی تاریخ اقوام کرد دیدن می کنند.

, ,
,

, ,

انتهای پیام/

,

 

]
شاید در صندوقچه های مادربزرگ و پدربزرگ هایمان خاطرات آنها را با سرک کشیدنی تجربه کرده باشیم اما گذری به خانه ی کرد سنندج بهترین مکان برای سیری در دیروزهای دورگذر از موزه و اماکن تاریخی در نوروز 96 است.