نوروز بعثت دوباره طبیعت است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح اردستان، یکی از  مؤلفه‌های کلیدی در نگهبانی و معرفی هویت ایرانی، آیین‌ها و رسومی هستند که به واسطه دیرینگی و  فراگیری از اهمیت والایی برخوردارند، نوروز بعنوان سنتی استوار و سرزنده بخشی از فرهنگ وهویت ایرانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح اردستان,

براستی دلیل ماندگاری نوروز در فرهنگ ما رابه سبب اندیشه‌های نیک «همچون صله رحم و نوع دوستی» دانسته اند که در این آئین کهن وجود دارد، زیرا نوروز آدمیان را به هم نزدیک می‌کند، قلبها را به  هم پیوند می‌زند، موجب اتحاد و اتفاق است، ذهن را به عالم بالا معطوف می‌سازد، نور و روشنایی را که بنا  به گفته فردوسی عامل اصلی  پیدایش چنین روزی است و نماد قداست است به یاد انسان می‌آورد و از آنجا  که با  قلبها پیوند دارد پیوسته مورد احترام همه آدمیان در طول  تاریخ بوده است.

,

نوروز ظرفی است که تمامی آئینها، سنتها،  فرهنگ ها، آداب و رسوم  ایرانی که در مجموع می توان به آن تاریخ  اقوام ایرانی را عنوان داد درخود جای داده است  و نوروز اندیشه‌ها و فرهنگهای کنونی ایران در آن جای می گیرد و نوروز از عوامل حفظ اندیشه ها و فرهنگهای ایرانی است .

,

یکی از رازهای ماندگاری نوروز هماهنگی با فطرت انسانی است که در ذات هر آدمی میل به نو شدن و تغییر وجود و اعتقاد به معاد دارد و نوروز در واقع یک بعثت دوباره طبیعت است یک جور زندگی مجدد همه گیاهان و حیوانات است که از درون خود به بیرون هجرت می‌کنند و رستاخیز نو شدن خودشان را جشن می‌گیرند.

,

بنابراین نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است که هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند و زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.

,

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست چهارم اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشهٔ ایرانی به‌ رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد، در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند توصیف شده‌است.

,

پیش از آن در تاریخ هشتم مهر ۱۳۸۸ خورشیدی، نوروز توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به عنوان میراث غیر ملموس جهانی، به ثبت جهانی رسیده ‌بود،  در هفتم  فروردین ۱۳۸۹ نخستین دورهٔ جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شده و این شهر به عنوان «دبیرخانهٔ نوروز» شناخته شده است.

,

منطقه‌ای که در آن جشن نوروز برگزار می‌شد، امروزه شامل چند کشور می‌شود و همچنان در این کشورها جشن گرفته می‌شود، برخی آیین‌های نوروز در این کشورها با هم متفاوت‌اند، مثلاً در افغانستان سفره هفت‌ میوه می‌چینند، اما در ایران سفره هفت سین می‌اندازند.

,

جغرافیای نوروز با نام نوروز یا مشابه آن، سراسر خاورمیانه، بالکان، قزاقستان، تاتارستان، در آسیای میانه ، چین شرقی (ترکستان چین)، سودان، زنگبار، در آسیای کوچک سراسر قفقاز تا آستراخان و نیز آمریکای شمالی، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت را شامل می‌شود.

,

همچنین کشورهایی مانند مصر و چین جزو سرزمین‌هایی نیستند که در آنها نوروز جشن گرفته می‌شد، اما امروزه جشن‌هایی مشابه جشن نوروز در این کشورها برگزار می‌شود و به تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه در مقر سازمان در نیویورک، عید نوروز را به عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخت.

,

بنابرین نوروزی دیگر از راه می آید، تا در چرخه اسطوره اش به یادمان بیاورد که بهار همچون«ایران» جاودان است هزاران سال پیش مردمانی از غرب، شرق، شمال و جنوب در این خانه گرد آمدند و هزاران سال کار و کوشش کردند تا آن را آباد کنند و از آن «ایران» بسازند، تا این خانه آباد بماند و چراغش روشن، از همین رو، امروز نیز، همچون دیروز، بار این میراث گرانقدر بر دوش های ما است .

,

نوروزی دیگر از راه می رسد و همه ما،  با همه غم ها یا شادی هایمان باید به یاد داشته باشیم  و هر روز برای خود تکرار کنیم که وظیفه و رسالت مان، پهنایی بیشتر از طول زندگی های مان دارد، باشد که از این داوری رو سپید بیرون بیائیم، محبت، حفظ وحدت و یکپارچگی و دوستدار و عاشق وطن بودن و صله رحم  که یادگار دین مبین اسلام است و دور ریختن کدورتها و به یکدیگر ارادت داشتن و از همه مهمتر حفظ این آب و خاکی که میراث گذشتگان است همه بکوشیم و قدمی و قلمی برنداریم که موجب تشتت و تفرقه شود.

,

امید آن که غم های تان را، هر اندازه هم بزرگ، پایانی باشد و شادمانی های تان، هر اندازه هم اندک، بی پایان بمانند: نوروز به کامتان شاد و امید برای تان پایدارباشد.

,

حسین نقدی بادی

,

انتهای پیام/

]
یکی از رازهای ماندگاری نوروز هماهنگی با فطرت انسانی است که در ذات هر آدمی میل به نو شدن و تغییر وجود و اعتقاد به معاد دارد و نوروز در واقع یک بعثت دوباره طبیعت است.