راهکارهای رسیدن به احسن الحال به روایت آیت‌الله مکارم شیرازی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است که  رسیدن به احسن الحال با دعا و مقدمات بیرونی شروع می شود که باید مقدمات آنرا در خود فراهم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

جهان آفرینش صحنه نظام احسن‏ است، یعنى‏ نظم موجود عالم شایسته ‏ترین نظمى است که مى ‏تواند بر جهان حکم­ فرما باشد، همه چیز روى حساب است و هیچ گونه مطلبى بر خلاف حق و عدالت و نیکى در آن وجود ندارد، و اگر بدى‏ ها در جامعه انسانى دیده مى‏ شود از ناحیه خود آنهاست.[1]

,

لیکن قسمت عمده هدف آفرینش جهان هستى به «گل سر سبد این جهان» یعنى‏ «انسان» باز مى‏ گردد، انسانى که باید در مسیر تعلیم و تربیت قرار گیرد و راه تکامل را بپیماید تا هر لحظه به خدا نزدیکتر شود.[2]

,

و از آنجا که مسلمان واقعى نمى ‏تواند انسان‏ یک بعدى باشد و تنها نظر به جهت ماده نظر داشته باشد و به جهت معنا و جنبه‏ هاى فردى و یا اجتماعى بی اعتنا باشد، لذا باید با  تفکر، ایمان، دادگری، مجاهدت، مبارزه و در عین حال‏ با بهره گیری از  معنویت‏ و بندگى خدا و زندگى و فعالیت و معاشرت.[3]حال‏ و هواى دیگرى به خود‏ بخشد.[4]

,

لذا در برخى از کتب آمده است که در وقت تحویل سال، این دعا را که مضمون خوب و سازنده‏اى دارد، بخوانند[5]«یا مقلب القلوب و الأبصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول والأحوال، حول حالنا إلى احسن الحال؛[6]اى کسى که تحول دل‏ ها و گردش چشم ‏ها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال وحال؛ حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!»[7]

,

در این میان رسیدن به احسن الحال هم با دعا و مقدمات بیرونی شروع می شود که باید مقدمات آنرا در خودمان فراهم نماییم.[8]

,

معنی و مفهوم واژۀ «حَول»

,

«حَول» به معنای تغییر و دگرگونی است و در دعای (یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال) به همین معنا به کار برده شده است.[9]

,

لغویون عرب، حول را که به معنای سال است در معنای تغییر و دگرگونی به کار برده اند؛ یعنی سال گذشته گذشت و سال نو آمد و نوعی دگرگونی حاصل شده است.[10]

,

معنی واژۀ«أحسن» در لغت

,

«أحسن» از ماده‏ «حسن» است و به معناى بهتر و افعل تفضیل است،[11] لذا « احسن» یعنی نیکوتر و خوبترین. [12]

,

حضور قلب در دعا و عبادات؛زمینه ساز وصول به «احسن الحال»

,

بی تردید اگر ما بخواهیم که به «احسن الحال» که در دعای تحویل سال وارد شده است برسیم حتما باید به حضور قلب در دعاها و عبادت های خودمان بیشتر توجه بکنیم و خودمان را در محضر خداوند متعال ببینیم، تا اینکه خدای متعال از ما بنده ها راضی باشد.[13]

,

زیرا عبادت و نیایش‏ اگر با حضور قلب‏ و آداب آن باشد، صفا و نورانیت غیر قابل توصیفى مى ‏آورد که در برابر آن ظلمات اخلاق رذیله تاب مقاومت ندارد؛ به همین دلیل، انسان پس از یک عبادت آمیخته با حضور قلب، خود را به نیکی ها نزدیکتر مى‏ بیند.[14]

,

لذا تنها فزونى اعمال مهم نیست، بلکه اعمال مقبول مهم است؛ دو رکعت نمازى که با حضور قلب‏ خوانده شود و مقبول درگاه الهى قرار گیرد، از هزار رکعت نماز بدون حضور قلب که مقبول درگاه پروردگار قرار نگیرد، بهتر است.[15]

,

آیا تا به حال فکر کرده ‏اید چه کنیم تا حضور قلب پیدا کنیم؟ چرا وقتى مى‏ گوید الله‏ اکبر و نماز را شروع مى‏ کند افکار به او هجوم مى‏آورد بازار، منزل، زن، بچه، اداره، همه و همه به سوى او مى ‏آیند، گویا فقط او را در نماز مى ‏یابند، و وقتى السلام علیکم را گفت و نماز را تمام کرد از انبوه افکار نجات پیدا مى‏ کند.[16]

,

برای برون رفت از این چالش، مى‏توان هفت اصل در مورد حضور قلب‏ و چگونگى تحصیل آن در دعا و نیایش بیان نمود:

,

1- باید دعا و نماز و عشق به الله از همه چیز براى ما مجذوبتر باشد، زیرا حضور قلب انسان تابع دلبستگی­ هاى قلب است، به هر چه علاقه و تمایل داشت قلب و روح به آن مجذوب مى‏ شود.[17]

,

2- اندیشه در حقارت و پستى دنیا، جاذبه‏ های مادی  مانع حضور قلب است، قیود ماده دست و پاگیر پرواز قلب و پر کشیدن آن است، باید در ثروت ها و انسان هائى که در اثر حوادث روزگاریک ساعت بعد هیچ مى‏ شوند اندیشید، در بى‏ارزشى دنیا نظاره کرد تا غل و زنجیر مادیت باز شود، هر چه جاذبه‏ هاى مادى کمتر شد قدرت بر تمرکز حواس بیشتر مى شود.[18]

,

3- توجه به قدرت خداوند در حل مشکلات؛ وقتی مى ‏دانم که مشکلات زندگی تنها مختص به من نیست بلکه همه دارند و وقتی بدانم که غیر از خداوند کسى قادر به حل آنها نیست. مسلما توجهم به مشکل گشا خواهد بود نه نفس مشکل،  لذا از هجوم افکار درباره مشکلات نجات مى ‏یابم.[19]

,

4- قبل از دعا و نماز آمادگى پیدا کند، قبل از نماز فکر کند در عظمت خالق و ضعف مخلوق، بداند با چه کسى مى‏ خواهد سخن گوید.[20]

,

5- آشنائى به محتواى ادعیه و عبادات همچون  آشنائى با معانى نماز .[21]

,

6- ترک گناه؛ از جمله عوامل مؤثر در حضور قلب و خشوع و صفا و نورانیت عبادت، ترک گناه است. گناه قلب را از کشش حضور باز مى‏دارد، خصوصا خوردن غذاى حرام که باعث تاریکى قلب مى‏ گردد.[22]

,

7- دور کردن عوامل پراکندگى حواس. ‏[23]

,

تهذیب نفس در سایۀ عبودیت و بندگی مولفه ای کلیدی در «احسن الحال»

,

کسانى که مى‏ خواهند به تهذیب نفس‏ راه یابند باید از در عبودیت‏ و پرستش خداوند وارد شوند؛ سالکان راه خدا، و پویندگان طریق خودسازى و تقوا، باید از نیایش و عبادت یارى طلبند و ناخالصی­ هاى وجود خود را در کوره داغ عشق به خدا بسوزانند و از بین ببرند، و مس وجود خود را با کیمیاى عبادت زر کنند.[24]

,

حال  برای حصول زندگی «احسن الحال» باید هوای نفس و شیطان درون خودمان را نابود کنیم و این به دست نمی آید مگر با بندگی کردن خدای متعال و توجه به باری تعالی.[25]

,

در تبیین اهمیت تهذیب نفس باید گفت؛ در اسلام به نام «جهاد اکبر» نامیده شده که از مبارزه با دشمنان خارجی مهم‏تر و پر ارج‏تر است. چرا که این جهاد وسیله خودسازى است و تا خودسازى انجام نگردد پیروزى نیست؛ زیرا شکست‏ ها غالبا نتیجه نقطه ضعف­ هاست.[26]

,

در محیط ­هاى آلوده به گناه ارزش این جهاد آشکارتر و اهمیت آن در پیشبرد اهداف اجتماعى روشنتر است.[27]

,

لذا اهمیت جهاد  به اهمیت و قدرت دشمن است، جنگ با یک کشور کوچک آسان تر است تا با یک کشور بزرگ، زیرا دشمن هر چه قویتر باشد، جنگ با آن مشکل‏ تر است، و نفس و هم‏ پیمان آن شیطان، قویترین دشمنان عالم هستند.[28]

,

پس مگذار در مبارزه‏ با نفس‏ اماره شکست خورى که هم خود از بین روى هم قلب تو که همچون همنشینى نیک و پسرصالح تو است که بدون جواب در برابر صاحب اصلى اموال و عاریه دهنده آن خواهى بود.[29]

,

زندگی به رنگ خدا؛ شاخصه بنیادین در تحقق «احسن الحال»

,

خداوند در قرآن، «احسن‌الحال» را زدن رنگ خدایی به زندگی ذکر کرده است،[30]لذا در قرآن کریم می خوانیم: «صبغه الله‏ و من أحسن من الله صبغه و نحن له عابدون؛[31] رنگ خدایى (بپذیرند، رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟ و ما تنها عبادت او را مى‏ کنیم.»[32]

,

در احادیث متعددى از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه نقل شده که مقصود از: «صبغه الله‏» آئین پاک اسلام است‏[33]،[34] لذا قرآن فرمان می دهد؛ رنگ هاى غیر خدایى را بشویید! به دنبال دعوتى که در آیات مختلف قرآن کریم، از عموم پیروان ادیان، دائر به تبعیت از برنامه ‏هاى همه انبیاء شده بود، در این آیه، به همه آنها فرمان مى ‏دهد که «تنها رنگ خدایى را بپذیرید» که همان رنگ ایمان و توحید خالص است‏ (صبغه الله‏).[35]

,

قرآن مى‏ گوید: بجاى این رنگ‏ هاى خرافى، رنگ توحید، رنگ‏ خدایى‏ را بپذیرید، تا روح و جانتان را از هرگونه شرک و بت پرستى و گناه پاک سازد.[36]

,

بدین ترتیب ترتیب همگان باید رنگ هاى نژادى و قبیلگى و سایر رنگ هاى تفرقه ‏انداز را از میان بردارند و همگى به رنگ الهى در آیند.[37]

,

به راستى چه تعبیر زیبا و لطیفى است؟ اگر مردم رنگ‏ خدایى‏ بپذیرند یعنى رنگ وحدت و عظمت و پاکى و پرهیزکارى، رنگ بى رنگى و عدالت و مساوات و برادرى و برابرى و رنگ توحید و اخلاص، مى‏ توانند در پرتو آن به همه نزاع ­ها و کشمکش ­ها که «هر گاه بى رنگى اسیر رنگ شود» به وجود مى ‏آید، از میان بردارند، و ریشه‏ هاى شرک و نفاق و تفرقه را بر کنند. در حقیقت این همان بى رنگى و حذف همه رنگ ها است.[38]

,

بدیهی است در صورتى که در طریق اطاعت فرمان پروردگار قرار بگیریم ، رنگ الهى و صبغه‏ الله‏ به خود خواهیم گرفت[39] و روحى که رنگ الهى و صبغه الله‏ به خود بگیرد گشاده مى‏ شود و شرح صدر می یابد؛ یعنی روح آن قدر گسترده مى‏ شود که آمادگى پذیرش حقایق فراوانى پیدا مى‏ کند.[40]

,

هم چنین اخلاص مرحله نفى ما سوى الله است که همه ‏چیز را غیر خدا کنار مى‏ زند، تنها او را مى‏ بیند و به او عشق مى ‏ورزد و با او سخن مى ‏گوید و از او طلب مى‏ کند و همه زندگى او به رنگ الهى درمى ‏آید و مصداق‏ «صبغه الله‏ و من أحسن من الله صبغه»[41] مى ‏شود.[42]

,

لذا« احسن‌الحال» به معنی رنگ خدایی گرفتن زندگی است و اگر تفکر، چشم، زبان، بازار، ادارات و جامعه رنگ خدایی به خود بگیرد، همه مشکلات ما حل می‌شود.[43]

,

سخن آخر

,

در خاتمه باید اذعان نمود در هنگام تحویل سال همه به فکر خدا هستند و مشغول دعا و ذکر می باشند و همه از درگاه خداوند احسن الحال را می خواهندکه «احسن الحال» همان ایمان، تقوا، شجاعت، سخاوت، آزادگی و امثال آن است.[44]

,

بی تردید همه باید در سال جدید تلاش کنیم با تقویت روح ایمان به خدا و پرهیز از گناهان، جامعه‌ای خدایی داشته باشیم.[45]

,

بارالها! در آستانۀ حلول سال جدید، روح و جان ما را به عشق جمالت آنچنان گرم کن که اخلاق و اعمال ما را به رنگ خود درآورد، و با صبغة الله‏ یعنی رنگ ایمان و توحید و اسلام قرین گردد.[46]

,

[1] اعتقاد ما ؛ ص97.

,

[2] همان.

,

[3] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏1 ؛ ص127.

,

[4] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص837.

,

[5] همان ؛ ص908.

,

[6]  زاد المعاد، صفحه 531.

,

[7] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص909.

,

[8] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01.

,

[9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ درس خارج فقه؛ http://www.eshia.ir.

,

[10] همان.

,

[11] لغات در تفسیر نمونه ؛ ص27.

,

[12] تفسیر نمونه ؛ ج‏16 ؛ ص213.

,

[13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01.

,

[14] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص342.

,

[15] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ؛ ص149.

,

[16] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص179.

,

[17] همان.

,

[18] همان؛ ص 180.

,

[19] همان.

,

[20] همان.

,

[21] همان.

,

[22] همان.

,

[23] همان.

,

[24] اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص337.

,

[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01.

,

[26] یکصد و پنجاه درس زندگى (فارسى) ؛ ص143.

,

[27] همان.

,

[28] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص286.

,

[29] همان ؛ ص282.

,

[30] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01.

,

[31] سورۀ بقره؛ آیۀ138.

,

[32] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص472.

,

[33] تفسیر نور الثقلین؛ ج 1؛ ص 132.

,

[34] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص474.

,

[35] برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص127.

,

[36] پیام قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196.

,

[37] همان.

,

[38] تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص474.

,

[39] همان ؛ ج‏15 ؛ ص267.

,

[40] پیام قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص433.

,

[41] سورۀ بقره؛ آیه 138.

,

[42] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏7 ؛ ص625.

,

[43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01.

,

[44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1391/12/29.

,

[45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ مسجد مقدس جمکران؛1390/01/01.

,

[46] پیام قرآن ؛ ج‏4 ؛ ص584.

,

انتهای پیام/

]
آ‌یت الله مکارم شیرازی برای رسیدن به احسن الحال که در دعای تحویل سال وارد شده، راهکارهایی را ارائه کرده است.