قدمت تل گل پختی شهرستان تنگستان به دوره ایلامیان باز می گردد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تنگستان نما، شهرستان تنگستان دارای آثار اندکی از دوره تاریخی و هزاره دوم پیش از میلاد می باشد، اما می توان قدمت شهرستان را به حدود 4000 تا 6000 سال می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تنگستان نما,

تپه قبرستان گلنگون، در روستایی به همین نام توابع شهرستان واقع شده است، سفالینه های مکشوفه در سطح تپه به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارد و مشابه سفال های تپه لیان شهرستان بوشهر است .

,

دومین اثر باستان تنگستان، تپه گل پختی است، که با قدمت دوره تاریخی، در یک کیلومتری شهر اهرم شهرستان تنگستان واقع شده و به شماره 16239 و در تاریخ 24 آبان ماه 1385 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

,

, ,

با توجه به ابزار های سنگی مکشوفه مانند سنگ چخماق، سنگ ساب ها، هاون های سنگی و سفالینه ها که عمدتاً به رنگ های خاکستری، نارنجی و نخودی هستند و نیز مصالح معماری خشتی این احتمال تقویت شده است که این تپه متعلق به دوره ایلامی باشد.

,

در لایه های پایین تر تپه، احتمال وجود کشف مواد فرهنگی دوران پیش از تاریخ داده می شود، شخم زمین های کشاورزی باعث تخریب و اضطراب بخشی از این تپه شده است.

,

محمد علی خان سدیدالسلطنه، در سال 1322ق. از این اثر باستانی یاد کرده است، پس از یک ساعت و نصف از رودخانه تا شوند و به خاک اهرم رسند. پس از 15 دقیقه به تپه مرتفع رسیده به گل پختی و آثار قدیمه بر آن دیده شود و شبیه است به تپه و آثاری که در سورمق عرض راه شیراز و صفاهان دیده می شود و به گنبد بهرام نسبت دهند.

,

, ,

به گزارش تنگستان نما، شهرستان تنگستان و در شهر اهرم آثار باستانی و تاریخی زیادی یافت می شوند و اگر بخواهیم تک تک این ابنیه را بررسی کنیم پروسه ای بسیار طولانی خواهد شد.

, تنگستان نما,

یکی یکی آنها را به سمع و نظر شما عزیزان برساند، تل گل پختی از آثاری است که تقریبا همه ی تنگستانیها به ویژه شهر اهرم آن را می شناسند، همان تپه ای که روزی اگر به بلندی در مرکز شهر اهرم می ایستادید به راحتی قابل مشاهده بود اما الآن این تپه حال مساعدی ندارد و در فاصله یک کیلومتری ضلع غرب ی جاده کمربندی اهرم - برازجان به حال خود وا گذاشته شده است.

,

تلی که اکثرا آن را به چشم یک پدیده ی طبیعی می بینند در حالی که این تل قدمت بسیار زیادی دارد به دوره ایلامیان میرسد.

,

ابعاد این تل به 130 در 100 متر میرسد و روزی ارتفاعی قریب به 3متر داشته است اما اکنون ارتفاعش شاید به 5/1متر هم نرسد.

,

این تپه حاوی اشیایی باستانی بوده که توسط گروه های باستان شناسی از ان کشف شده است که به تعداد شش قطعه میرسد و شامل تیغه هایی از تراشه های سنگی میباشد.

,

شاید این اثر برای بسیاری از جوانان تنگستانی نا آشنا بوده و این میتواند زنگ خطری جدی باشد برای نشان دادن قدمت تنگستان برای نسل آینده، این تل علی رغم داشتن قدمتی طولانی متاسفانه به نوعی کنار گذاشته شده است.

,

باید برنامه ای اساسی از طرف سازمان میراث فرهنگی شهرستان تنگستان و استان بوشهر برای این اثر طرح ریزی شود.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
تلی گل پختی که اکثرا آن را به چشم یک پدیده ی طبیعی می بینند در حالی که این تل قدمت بسیار زیادی دارد به دوره ایلامیان می رسد.