پل تاریخی فیروز آباد؛ ساخت آلمان نازی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، پل تاریخی فیروزآباد اقع در شهرستان کوثر(جنوب استان اردبیل) در سال ۱۳۱۲ و در زمان جنگ جهانی دوم بر روی رودخانه ای واقع در مرکز بخش فیروز که محل عبور آب دو رودخانه گیوی چای و سنگورچای می باشد بنا شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

این پل به طول تقریبی ۲۰متر و با ارتفاع ۱۵ متر با یک دهانه با قوس بیضی شکل می باشد که در هر دو طرف با دو هلال بزرگ و کوچک در طرفین بر روز صخره سنگ تماما از مصالح طبیعی احداث شده است.

,

پل تاریخی فیروز آباد توسط مهندسین آلمانی احداث شده و کاربرد آن برای عبور نیروهای آلمانی بود که امروز نماد شهرستان کوثر در بخش گردشگری محسوب می شود و از نظر اصول معماری و سبک اجرا متفاوت با پل های تاریخی ایران است.

,

به گزارش کوثرخبر، در طول چندین سال اخیر، اقداماتی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان اردبیل برای مرمت این پل انجام شده است ولی این بنای تاریخی هم اکنون به عنوان منطقه نمونه گردشگری به ثبت رسیده و نیازمند توجه بیش از پیش مسئولین می باشد.

,

علاوه بر قدمت تاریخی، پل فیروزآباد همچنان به عنوان تنها پل ارتباطی بر روی رودخانه گیوی چایی در منطقه و بخش فیروزآباد شهرستان کوثر مورد استفاده اهالی روستاها و مرکز بخش فیروز قرار می گیرد.

,

اما طی چندین سال پیش به علت عبور و مرور کامیون های سنگین و بی توجهی نسبت به حفظ آن، خسارات جبران ناپذیری به این پل تاریخی شده است.

,

 

,
,
,
,
, , ,
, ,
, ,

 

,

انتهای پیام/

]
پل تاریخی فیروز آباد جزء بناهای مربوط به دوران جنگ جهانی دوم بوده و در زمان هیتلر، صدر اعظم آلمان توسط مهندسین آلمانی بنا شده است که هم اکنون متفاوت ترین پل تاریخی ایران بوده و روزانه گردشگران و میهمانان بسیاری از این بنای تاریخی بازدید می کنند.