سفره هفت سین زیبا در بلوار ماهرویان دیلم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از عصر دیلم، امسال نیز این هنرمند خوش فکر و خلاق با اجرای طرحی بسیار زیبا و خلاقانه از سفره هفت سین در بلوار ماهرویان بخش کوچکی از فرهنگ این دیار را برای میهمانان نوروزی معرفی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر دیلم،,

 

,

اجرا و احداث بخش کوچکی از یک خانه بومی و قدیمی دیلم با سازه ای کاملا بومی از جنس کاه گِل و سقفی از جنس چَندل و بوریا و پنجره ای چوبی و طاقچه ها و حوض آب و دِکونی[سکوی نشستن] و استفاده از وسایل قدیمی مردمان دیلم در سالهای نه چندان دور مثل جَون[وسیله خرد کردن برنج]، آسَک[آسیاب سنگی]،مَشک آبی، آرد بیز و تویزه و تنور و تاوه[ادوات پخت نان]، سیلک و سالیه[ادوات ماهیگیری] و فانوس و دیگر وسایل نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند و مشتاق دیدن این طرح زیبا و چشم نواز و انداختن یک عکس یادگاری با آن می شود.

,

 

,

این طرح نمونه کوچکی از یک موزه مردم شناسی بومی برای معرفی دیلم قدیم به مسافران و گردشگران است و یکی از اقدامات بسیار خوب هم برای جذب گردشگران و هم برای افزایش درآمدزایی شهرداری است که از قِبل چنین کارهای فرهنگی به معرفی ابعاد ناشناخته فرهنگ و آداب و سنت های به فراموش گرایده مردمان این دیار زرخیز بپردازد.

,

 

,

پیشنهاد دارم اگر یک نفر به عنوان راهنما و معرف در کنار این موزه کوچک باشد و بتواند ادوات و وسایل موجود در آن  و حتی مصالح استفاده شده در این سازه بومی را به گردشگران توضیح دهد، برای معرفی و شناساندن فرهنگ و آداب مردم دیلم به گردشگران بسیار مثمرثمر و اثربخش خواهد بود.

,

 

,

در پایان جا دارد از مجموعه پرتلاش و سخت کوش شهرداری و شورای شهر دیلم که با حمایت از این هنرمند خوش ذوق دیلمی گامی در جهت معرفی فرهنگ و سنتها و آداب دیلم به گردشگران بر می دارند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشم.

,

 

,

از دیگر دستگاههای دولتی که در این ایام جانانه تلاش می کنند تا شهر دیلم را به بهترین نحو ممکن برای مسافران و مهمانان نوروزی محیا کنند و میزبان خوبی برای مهمانان نوروزی باشند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
حدود دو سه سالی است که بانوی خوش ذوق و هنرمند دیلمی "هنگامه حقیقت" با اجرای طرح های ابتکاری به معرفی آداب و سنن و فرهنگ مردم دیلم می پردازد.