لزوم اجرای ماده 14 قانون نظام دامپروری در زمینه کوچ زنبورداران
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای سیدجمال؛ به منظور هماهنگی و برنامه‌ریزی کوچ زنبورداران استان‌های همدان و کرمانشاه، مدیران جهاد کشاورزی این استان‌ها گرد هم آمدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای سیدجمال,

در این نشست مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد با بیان اینکه از 119 هزار و 600 هکتار مساحت شهرستان 53 هزار و 83 هکتار منابع طبیعی و 64 هزار هکتار اراضی کشاورزی است، اظهار کرد: در این شهرستان حدود 251 نفر زنبوردار وجود دارد که برای 298 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

,

سقراط بیرنگ با بیان اینکه میزان تولید عسل در سطح شهرستان اسدآباد 92 تا 114 تن برآورد شده است، گفت: با توجه به مساعد بودن اراضی کشاورزی در سال گذشته 58 زنبور با 10 هزار و 710 کندو از شهرستان‌های صحنه، همدان و کنگاور پذیرش کردیم.

,

وی با تأکید بر اینکه باید دوره آموزشی برای زنبورداران در دستور کار باشد، گفت: زنبورداران با ارائه درخواست به جهاد کشاورزی مبدأ برای استقرار کندوهای عسل خود در آن شهرستان اقدام کنند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان هم با اشاره به اینکه بیش از 19هزار وسعت در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: این استان به لحاظ وسعت جزء 24 استان در سطح کشور و از نظر جمعیتی رتبه  15 کشور را داریم.

,

نظرپور با بیان اینکه دو هزار و 108 نفر زنبور دار  در سطح استان همدان وجود دارد، افزود: بیشتر تولید عسل و زنبوردار در شهرستانهای رزن، ملایر و تویسرکان است.

,

وی گفت: دو هزار و 130 نفر در بخش زنبورداری استان همدان اشتغالزایی ایجاد شده است و البته از دو هزار و 500 تن عسل صادر شده در سطح کشور آمار خوبی هم مربوط به این استان بوده است.

,

معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان با اشاره به چالش های ورود زنبور داران به شهرستان‌های همدان گفت: باید ماده قانون 14 نظام دامپروری رعایت شود تا  موجب ناهماهنگی و بروز بسیاری از بیماری‌های ناشی از وجود زنبورها نشود.

,

وی گفت: در سطح استان همدان یک اتحادیه زنبورداری وجود دارد که 6 تعاونی نیز زیر مجموعه آن در سطح شهرستان‌ها فعالیت دارند.

,

نظرپور بر اجرای قانون ماده 14 نظام دامپروری مبنی بر کوچ زنبورداران استان همدان و کرمانشاه تأکید کرد.

,

انتهای پیام/

]
اجرای ماده 14 قانون نظام دامپروری مبنی بر کوچ زنبورداران با هماهنگی جهادکشاورزی به استان همدان، با گردهمایی مدیران جهاد کشاورزی استان‌های همدان و کرمانشاه تأکید شد.