تولید صابون آشتیان با قدمتی ۵۰۰ ساله ثبت ملی می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان؛ از میان اقتصاد سنتی و سوغات این شهر آشتیان می توان از کارگاه صابون پزی سنتی نام برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از سفیر آشتیان؛ از میان اقتصاد سنتی و سوغات این شهر آشتیان می توان از کارگاه صابون پزی سنتی نام برد., سفیر آشتیان,

صابون سنتی آشتیان مرغوبترین صابون سرشوی سنتی تولیدی در کشور است. این محصول از چربی گاو و گوسفند تهیه می شود و تنها مواد شیمیایی موجود در این محصول«سود کاستیک» است که در مرحله آخر از آن جدا شده و این صابون تبدیل به یک محصول کاملا طبیعی می شود.

, صابون سنتی آشتیان مرغوبترین صابون سرشوی سنتی تولیدی در کشور است. این محصول از چربی گاو و گوسفند تهیه می شود و تنها مواد شیمیایی موجود در این محصول«سود کاستیک» است که در مرحله آخر از آن جدا شده و این صابون تبدیل به یک محصول کاملا طبیعی می شود.,

این صابون از دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار است و سرانه مصرف هر فرد در سال می تواند ۲ کیلو ونیم باشد.

, این صابون از دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار است و سرانه مصرف هر فرد در سال می تواند ۲ کیلو ونیم باشد. ,

, ,

تولید کنندگان صابون آشتیان معتقدند، این محصول  فقط در فصل تابستان باید تولید شود تا صابون‌ها به صورت کاملا سنتی در آفتاب پهن و خشک شوند. صابون سنتی نباید با استفاده از کوره خشک شود چراکه از مرغوبیت آن کاسته می شود.

, تولید کنندگان صابون آشتیان معتقدند، این محصول  فقط در فصل تابستان باید تولید شود تا صابون‌ها به صورت کاملا سنتی در آفتاب پهن و خشک شوند. صابون سنتی نباید با استفاده از کوره خشک شود چراکه از مرغوبیت آن کاسته می شود.,

صابون‌پزی شغل پر زحمت و خطرناکی است و افرادی که این کار را انجام می دهند، روزانه ۱۰ساعت در گرمای شدید، مجبور هستند سر پا بایستند و مراقب دیگ در حال جوشیدن صابون باشند و بعد از مرحله قالب زدن آنها را در زیر آفتاب بچینند و بعد از خشک شدن، جمع آوری کنند.

, صابون‌پزی شغل پر زحمت و خطرناکی است و افرادی که این کار را انجام می دهند، روزانه ۱۰ساعت در گرمای شدید، مجبور هستند سر پا بایستند و مراقب دیگ در حال جوشیدن صابون باشند و بعد از مرحله قالب زدن آنها را در زیر آفتاب بچینند و بعد از خشک شدن، جمع آوری کنند.,

صاوبن آشتیان با قدمتی ۵۰۰ ساله

, صاوبن آشتیان با قدمتی ۵۰۰ ساله, صاوبن آشتیان با قدمتی ۵۰۰ ساله,

علی امیری، نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آشتیان در گفتگو با سفیر آشتیان گفت: صابون محلی سوغات اصلی شهرستان آشتیان است که تولید آن به شیوه بومی قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد.  

, سفیر آشتیان, سفیر آشتیان,

وی افزود: با ارسال مستندات و مدارک لازم به سازمان میراث فرهنگی، ثبت صابون آشتیان در فهرست آثار ملی در دست اقدام است.

,

امیری اظهار کرد: تنها دو کارگاه در محدوده شهر آشتیان اقدام به تولید سوغات آشتیان می کنند و این رسته شغلی درحال حاضر به صورت موروثی حیات دارد.

,

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آشتیان بیان کرد: یکی از دلایلی که می توان برای این نوع سوغاتی در شهرستان آشتیان متذکر شد شغل قدیم مردم و صادرات پوست گوسفند و گاو است، حتی نشان شهرداری قدیم شهر آشتیان قلم، دوات و پوست بوده است.

,

امیری اضافه کرد: در گذشته با صادرات پوست گوسفند و گاو چربی باقی مانده را به تولید صابون اختصاص می دادند و این شغل تا به امروز ادامه داشته است و کیفیت بالای محصول صابون تولیدی سبب شده تا به عنوان سوغات اصلی آشتیان شهرت فرامنطقه ای و کشوری پیدا کند.

,

نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آشتیان خاطرنشان کرد: صابون آشتیان در بین مردم به عنوان یکی از باسابقه ترین و مرغوب ترین صابون سرشوی کشور شناخته شده است و این مهم دلیلی بر ثبت ملی این سوغات آشتیان به شمار می رود.

,

انتهای پیام/

]
نماینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آشتیان گفت: با ارسال مستندات و مدارک لازم به سازمان میراث فرهنگی، ثبت صابون آشتیان در فهرست آثار ملی در دست اقدام است.