از قول های شب انتخاباتی مسئولان استان تا اعتراض اهالی کالپوش!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، بدقولی مسئولان استانی و شهرستانی این بار اعتراض جمع کثیری از مردم بخش کالپوش بویژه کشاورزان و باغداران این منطقه را برانگیخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

روز گذشته (سه شنبه) صدها تن از مردم و کشاورزان بخش کالپوش در تجمعی نسبت به بدقولی مسئولان در عدم تخصیص آب کشاورزی از سد کالپوش اعتراض کردند.

,

در این اعتراض کشاورزان و باغداران این منطقه با تاکید بر ضرورت اجرای طزح انتقال آب از سد کالپوش برای مصارف کشاورزی، خواستار رسیدگی مسئولان محلی به این موضوع با توجه به قول های قبلی شدند.

,

مردم کالپوش در این اعتراض اعلام کردند یکی از معاونین استاندار سمنان در سفری که چند روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به کالپوش انجام داده بود  رسما قول داد مشکل انتقال آب از سد کالپوش برای مصرف کشاورزان این منطقه بزودی رفع گردد اما متاسفانه این اتفاق با کارشکنی های مختلف عملیاتی نشده است.

,

آقای ش یکی از اهالی روستای حسین آباد کالپوش در این خصوص به خبرنگار مرآت گفت: حدود 20 سال پیش مطالعات مقدماتی برای احداث سدی برای مصارف کشاورزی منطقه صورت گرفت که این موضوع در سال 87 با سفر وزیر وقت نیرو به منطقه جدی شد و وی اعلام کرد برای اجرای طرح به تملک حدود 400 هکتار زمین نیازمند است. مردم منطقه به وی گفتند دارایی ما همین زمین های کشاورزی است و وزیر وقت نیرو قول دادند در صورت همکاری برای اجرای این طرح سایر زمین ها از آب سد بهره مند شده و وضعیت درآمد کشاورزان ارتقا یابد. لذا با قیمت کارشناسی زمین ها را از مردم خریداری کردند و کار احداث سد آغاز شد. متاسفانه در سالهای 91 و 92 آقای کاظم جلالی نماینده وقت شاهرود اعلام کرد که شاهرود در 10 سال آینده با بحران آب مواجه می شود لذا کاربری این سد باید برای تامین آب شرب تغییر کند. نفوذ سیاسی و جایگاه آقای جلالی باعث شد کاربری این سد در عرض چند روز تغییر کند و برای تامین آب شرب و صنعت شاهرود اختصاص یابد. شخصا معتقدم نفوذ آقای جلالی در تغییر کاربری این طرح بسیار موثر بود چراکه سازه سد بر مبنای تامین آب کشاورزی ساخته شده بود. حجم این سد حدود 15 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر بعد از 4 سال آبگیری حدود 12 میلیون مترمکعب آب در پشت سد وجود دارد. از آن سال تاکنون خط انتقالی برای انتقال آب سد ایجاد نشده است و فقط در سال گذشته به طور موقت با درخواست کشاورزان موافقت کردند و اجازه دادند از آب سد برای زمین های کشاورزی منطقه با پمپ استفاده شود.

,

وی در مورد تجمع روز گذشته کشاورزان تصریح کرد: متاسفانه زمین های کشاورزان به علت عدم اجازه به کشاورزان برای استفاده از آب سد در حال خشک شدن است و این تجمع برای پیگیری این موضوع صورت گرفت که در آن کشاورزان به مسئولان اداره آب گفتند بذرهایشان در حال نابود شدن است و خسارت های چند ده میلیونی به آنها وارد خواهد شد. آقای مصطفایی معاون اداره آب منطقه ای استان سمنان هم که در این تجمع حضور یافته بود نظرات خود را ارائه کرد و اعلام کرد برای حل این موضوع کمک می کند اما به نظر می رسد مسئولان می خواهند اختصاص آب به این منطقه را به تاخیر بیندازند و وانمود کنند که این موضوع در اختیار ما نیست. از طرفی دیگر دادستان شهرستان میامی نیز به آنها گفته بود تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از آب سد را به مردم کالپوش ندهید.

,

این روستایی اهل حسین آباد کالپوش ادامه داد: یک هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آقای همتیان معاون استاندار سمنان به اینجا آمد و در مسجد روستا به مردم قول داد که یک میلیون مترمکعب آب سد کالپوش برای کشاورزی منطقه اختصاص خواهد یافت و گفت خبر خوش آنرا بزودی به شما خواهیم داد. بعد از سخنان استاندار موج شادی در بین مردم کالپوش ایجاد شد اما مسئولان اداره آب می گفتند این موضوع تبلیغاتی بوده است و این اتفاق عملی نخواهد شد. اکثر مردم هم که احساس کردند این موضوع تبلیغاتی بوده است در انتخابات به آقای روحانی رای ندادند تا جایی که کمترین میزان رای های آقای روحانی مربوط به این منطقه بود.

,

برای پیگیری بیشتر این موضوع با جواد ملایی رئیس شورای اسلامی بخش کالپوش تماس گرفتیم که وی نیز در این خصوص به خبرنگار مرآت گفت: چندسال قبل مسئولان زمین های منطقه را با این قول که با احداث سد وضعیت کشاورزی بهبود می یابد با قیمت های پایین از اهالی کالپوش خریداری کردند که قیمت زمین های مجاور در حال حاضر چند برابر شده است. جدای از این موضوع مسئولان استانی و محلی بارها به مردم برای اختصاص آب سد جهت مصارف کشاورزی قول داده اند اما هیچ گاه این قول ها عملی نشد ه است. چند هفته قبل و در ایام تبلیغات ریاست جمهوری آقای همتیان معاون استاندار در مسجد روستا و همینطور در جلسه جهادکشاورزی قول داد بزودی این موضوع حل شود و گفت ما حامل خبر خوش از طرف آقای استاندار هستیم اما معتقدم  این موضوع عوام فریبی بوده است. شب گذشته هم بخشدار منطقه و آقای مصطفایی معاون آب منطقه ای صورت جلسه موافقت با برداشت آب از این سد به مقدار 1 میلیون مترمکعب را برای مدت 15 روز امضا کردند اما فقط آقای مصطفایی روی حرف خود ایستاده است و بخشدار حرف خود را در حالی که هنوز 24 ساعت از ماجرا نگذشته بود تغییر داد و گفت من امضا نکرده ام و فقط زیر صورت جلسه را خط کشیده ام!

,

ملایی ادامه داد:این سد با کاربری کشاورزی احداث شد اما در سال 91 با فشارهای نماینده وقت شاهرود برای تامین آب شرب شاهرود تغییر کاربری یافت و هیچ گونه مطالعه ای نیز در این خصوص صورت نگرفت.

,

پس از آنکه روز گذشته صورت جلسه ای با حضور صدها نفر از مردم منطقه تنظیم شد دادستان میامی تهدید کرده است امضای مسئولان در شرایط عادی انجام نشده است و با زور و تهدید صورت گرفته که باید برای این گونه اظهارنظرها متاسف بود.

,

مرآت این مشکل را با توجه به اهمیت موضوع و دریافت نظرات اهالی منطقه کالپوش تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد.

]
مردم کالپوش در اعتراض به بدقولی مسئولان استان سمنان در خصوص انتقال آب از سد کالپوش برای مصارف کشاورزی تجمع کردند.