روایت جدید از وضعیت اسفناک بانک‌ها
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایمان زنگنه با بیان اینکه بانک‌ها به کاهش نرخ سود سپرده‌ها پایبند نبوده‌اند، گفت: نرخ تسهیلات نیز از اعلام رسمی بالاتر بوده که نشان دهنده مشکلات در این حوزه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ابراز امیدواری کرد که نرخ سود بانکی کاهش نیابد و ادامه داد: نباید بانک‌ها را به‌سمت قانون‌گریزی هدایت کنیم که لازمه این امر، ابلاغ قوانین با قابلیت اجرا برای بانک‌هاست.
,
 
,
زنگنه اضافه کرد: عطش نقدینگی در جامعه منجر به سوق یافتن به‌سمت مؤسسات پولی و اعتباری می‌شود و مردم از این مؤسسات طلب تسهیلات خواهند داشت.
,
 
,
وی نرخ بهره و سود بانکی را پاداش پس‌انداز سرمایه گذاران در بانک تعریف کرد و گفت: بانک‌ها به‌سمت نبردی رقابتی در حوزه سود سپرده‌ها حرکت می‌کنند و مؤسسات مالی و اعتباری نیز فاقد وضعیتی ثابت و امن هستند.
,
 
,
زنگنه از مشکلات ترازنامه‌ای مؤسسات مالی و اعتباری سخن گفت و ادامه داد: این مؤسسات دارایی‌هایی دارند که فاقد قابلیت نقدشوندگی است و اجباراً بر سر افزایش نرخ سود بانکی در حال رقابت هستند.
,
 
,
کارشناس امور بانکی عدم‌رقابت در حوزه افزایش نرخ سود بانکی را منتهی به برداشت از منابع بانک مرکزی با جرایم بسیار بالا دانست و افزود: بر این اساس پایه پولی افزایش می‌یابد و در صورت عدم‌رقابت این مؤسسات، نرخ سود به نرخ تعادلی تعیین‌شده از سوی بازار می‌رسد.
,
 
,
زنگنه افزایش هزینه تمام‌شده نگهداشت پول برای بانک‌ها را متوجه پرداخت سود به سپرده گذاران عنوان کرد و گفت: در کشورمان 3 تا 5 درصد هزینه‌های غیربهره‌ای پول بر گردن مؤسسات مالی و اعتباری است تا این مؤسسات بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
,
 
,

وی کاهش هزینه‌های غیربهره‌ای را منجر به صرفه‌جویی در هزینه تمام‌شده پول دانست و افزود: در شرایط فعلی عدم‌رقابت بانک‌ها اجرایی نخواهد بود و می‌تواند ضمن ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی، شرایط عدم‌تخطی بانک‌ها از قانون فراهم آید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
یک کارشناس رسمی امور بانکی در رابطه با اثرات کاهش مجدد نرخ سود بانکی، اجرای این ابلاغیه را منجر به قانون‌گریزی بانک‌ها دانست.