تا چه زمانی می‌توان زکات فطره را پرداخت؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، براساس نظر مراجع تقلید، مالی که به عنوان زکات فطره پرداخت می‌شود، لازم است دارای شرایطی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
* گندم، جو، خرما، کشمش، برنج و امثال اینها باشد؛ یعنی چیزهایی که غذای غالب مردم به شمار می‌رود و اگر پول این‌ها را هم به فقیر بدهد کافی است.
,
 
,
مواردی که ذکر شد برای هر نفر، سه کیلو باید حساب کند و کمتر از آن کفایت نمی‌کند، مثلا اگر مردی چهار نفر عائله دارد باید 15 کیلو گندم یا آرد به فقیر بدهد.
,
 
,
آنچه به عنوان زکات فطره پرداخت می‌کند، لازم است معیوب نباشد؛ مثلا اگر می‌خواهد گندم به فقیر بدهد باید آن گندم معیوب نبوده و خاک خارج از متعارف همراه آن وجود نداشته باشد؛ پس اگر به مقداری که نوعا خاک همراه گندم هست باشد اشکال ندارد.
,
 
,
 زکات فطره را از مال حلال بدهد؛ پس کسی که درآمد او از حرام هست باید زکات فطره را از مال حلال بپردازد.
,
 
,
 اگر مکلف تصمیم دارد در نماز عید شرکت کند، باید قبل از نماز، زکات فطره را بدهد و اگر تصمیم ندارد در نماز عید شرکت کند تا قبل از ظهر باید زکات فطره را پرداخت نماید؛ ولی اگر پرداخت نشد بر او لازم است هروقت می تواند بپردازد. 
,
 
,
* دَین بودن زکات فطره
,
 
,
زکات فطره «دَین» محسوب می‌شود؛ از این مطلب چند نتیجه گرفته می‌شود:
,
 
,
*زکات فطره مختص به روز عید نیست؛ به این معنی که فقها فرموده‌اند کسی که می‌خواهد نماز عید بخواند تا قبل از انجام نماز زکات فطره را پرداخت کند و اگر نمی‌خواهد نماز عید بخواند تا قبل از ظهر زکات فطره را پرداخت کند؛ ولی اگر پرداخت نکرد، بر او واجب است زکات فطره را پرداخت کند و از او ساقط نمی شود.
,
 
,
*چنانچه شخصی از دنیا برود و زکات فطره را پرداخت نکرده، باید زکات فطره را از اصل مال او پرداخت کنند و نیاز به اجازه ورثه نیست؛ چرا که جزء دیون محسوب می شود.
,
 
,
*زکات فطره به قیمت روز محسوب می شود؛ زیرا آن چه در مرحله اول واجب است خود گندم، برنج و امثال این ها است و قیمت، بدل این ها محسوب می شود.
]
از جمله شرایط زکات فطره، پرداخت آن از مال حلال است؛ درنتیجه کسی که درآمد او از حرام هست باید زکات فطره را از مال حلال بپردازد.