دو سال تا نابودی کامل صنعت بوریابافی زرقان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به  نقل از  زرقونیا ؛ استان فارس یکی از قطب های بزرگ فرهنگی و صنایع دستی ایران است که جذاب ترین جلوه های هنرهای صنایع دستی جهان را در خود دارد و این دیار همواره مقصد مناسبی برای علاقه مندان به این هنرها بوده و هست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرقونیا ؛ ,

گیوه بافی و گیوه دوزی، نمدمالی و کلاه مالی، رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک و کاشی و برخی دیگر از انوع صنایع دستی، همچون: آئینه کاری، گل سازی و ساخت زیورآلات نیز مرسوم و متداول است.

,

, , ,

بوریا بافی استان از جمله صنایع دستی است که قدمتی تاریخی در استان دارد،بوریا بافی زرقان یکی از ۲۷ میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده از ایران در یونسکو است و قدمت و منحصر به فرد بودن این هنر از مهم ترین شاخصه های ثبت آن در فهرست آثار معنوی کشور بوده است .

,

ساخت بوریا که در زرقان ۸ هزار سال قدمت دارد همچنان در این منطقه رواج دارد.

,

سالها پیش با تصمیمی عجولانه بوریابافانی که در دل مردمان این شهر جا گرفته بودند را از این دیار جدا کردند و به سوی نا کجا آباد فرستادند،جایی که بوریابافانش دیگر وقتی برای بافتن بوریا نداشتند چراکه ازسویی میبایست با طوفان و آتش سوزی دست و پنجه نرم میکردند و از سویی دیگر گزمه های شب باشند تا سرمایه و زندگی شان به تاراج نرود.

,

این روزها بسیار می بینید که در گوشه کنار پارک ها و خیابان ها مجوز های متعدد برای وسایل بازی کودکان و غیره داده میشود اما گویی بوریابافان و این ثروت عظیم تافته جدا بافته هستند.

,

با بررسی های بعمل آمده از وضعیت فعلی بوریابافان به نظر میرسد این هنر دستی شهر زرقان تا ٢ سال دیگر بیشتر دوام نیاورد.

,

آبان ماه سال ٩٣ بود که روزنامه عصر مردم زرقان به قلم بهنام نوروزیان اینگونه نوشت:

,

"هشدار!! فقط ١٠ بوریاباف دیگر باقی مانده است!!
آغاز شمارش معکوس برای نابودی یکی دیگر از صنایع دستی شهرمان"

,
,

٣ سال از تیتر روزنامه عصر مردم زرقان میگذرد اما همچنان مسئولان در خواب غفلت فرو رفته اند و مثل اینکه نه صدای رسانه ها و نه نفس های آخر بوریابافان  را میشنوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
سالها پیش با تصمیمی عجولانه بوریابافانی که در دل مردمان این شهر جا گرفته بودند را از این دیار جدا کردند و به سوی ناکجا آباد فرستادند.