به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"،با یک نگاه کلی برای عموم «مجتمع های بین راهی» مجموعه ای از یک پمپ بنزین،مسجدی برای اقامه نماز،سرویس بهداشتی،یک فروشگاه برای تامین ضروریان خوراک و شاید گاهی هم یک فضای سبز محدود خلاصه می شود. اما نقش وجایگاه مجتمع های تفریحی بسیار فراتر از آن چیزی است که درظاهر به آن پرداخته می شود. ایجاد مکانی مناسب برای ساعت یا ساعاتی استراحت و کسب قوای مجدد برای مسافرانی که مسیری طولانی را به قصد سفر از نقطه ای به نقطه دیگر می پیمایند از چند جهت حائز اهمیت است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
فراهم کردن آسایش بیشتر و بهتر برای رانندگان ومسافران با خدمات مناسب، تاثیر بسزایی در کاهش میزان تصادفات جادهای و افزایش ضریب امنیتی در جادهها، کاهش مزاحمتهای ترافیکی و روان ساختن ترافیک جادهها دارد. همچنین ارائه اطلاعات جادهای، توریستی و در مجموع «رفاهی» می تواند علاوه بر موارد فوق در ایجاد بستری مناسب برای اشتغالزایی نیز موثر باشد.
, فراهم کردن آسایش بیشتر و بهتر برای رانندگان ومسافران با خدمات مناسب، تاثیر بسزایی در کاهش میزان تصادفات جادهای و افزایش ضریب امنیتی در جادهها، کاهش مزاحمتهای ترافیکی و روان ساختن ترافیک جادهها دارد. همچنین ارائه اطلاعات جادهای، توریستی و در مجموع «رفاهی» می تواند علاوه بر موارد فوق در ایجاد بستری مناسب برای اشتغالزایی نیز موثر باشد. ,
از طرفی با درنظر گرفتن اینکه ایران گذرگاه بینالمللی و کریدور کشورهای آسیایی و حتی اروپایی است و همه روزه مسافران و راننده های کشورهای همسایه به منظورفعالیت اقتصادی وحمل ونقل باری در آن تردد دارند، مجتمع های بین راهی در به نمایش گذاشتن فرهنگ و شان ملی کشور نقش بالایی را ایفا می کنند.
, از طرفی با درنظر گرفتن اینکه ایران گذرگاه بینالمللی و کریدور کشورهای آسیایی و حتی اروپایی است و همه روزه مسافران و راننده های کشورهای همسایه به منظورفعالیت اقتصادی وحمل ونقل باری در آن تردد دارند، مجتمع های بین راهی در به نمایش گذاشتن فرهنگ و شان ملی کشور نقش بالایی را ایفا می کنند. ,اما متاسفانه هیچگاهوضعیت مجتمعهای تفریحی و بین راهی برای مسافران جادههای بین شهری وضعیت مساعدی نبوده، بر اساس نظرسنجی های انجام شده از مسافران، بخش زیادی از مراکز بین راهی که برای استراحت کوتاه مدت آنها در نظر گرفته شده، هنوز نتوانسته اند تا کنون رضایت مشتریان خود را صد در صد جلب کنند .و این نارضایتی ها از تعداد کم مجتمع ها در مسیرها گرفته تا شکل ظاهری این مراکز،خدمات موجود و به ویژه بهداشت را شامل می شود.
, اما متاسفانه هیچگاه, وضعیت مجتمعهای تفریحی و بین راهی برای مسافران جادههای بین شهری وضعیت مساعدی نبوده، بر اساس نظرسنجی های انجام شده از مسافران، بخش زیادی از مراکز بین راهی که برای استراحت کوتاه مدت آنها در نظر گرفته شده، هنوز نتوانسته اند تا کنون رضایت مشتریان خود را صد در صد جلب کنند, ., و این نارضایتی ها از تعداد کم مجتمع ها در مسیرها گرفته تا شکل ظاهری این مراکز،خدمات موجود و به ویژه بهداشت را شامل می شود. ,
,
در این بین استان البرز نیز به واسطه حجم بالای تردد خودروها از آزادراه کرج – قزوین، به عنوان شاهراه عبوری مسافران و گردشگران بین استان های شمالی و غرب کشور، نیازمند توجه جدی در حوزه های راهداری، راهسازی، حمل و نقل،مجتمع های خدماتی بین راهی، امدادهای پزشکی وخودرویی است.
اوایل سالجاری ناظرعالی ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور طی بازدید از مراکز گردشگری استان البرز بر لزوم اهتمام بیشتر در بخش راهسازی ، حمل و نقل و ترافیک این استان به صورت ملی تأکید کرد.
امیرصادقی اظهار کرد: در بازدیدهای صورت گرفته، اقدامات انجام شده در البرزمورد رصد قرار گرفت که البرز نیازمند توجه بیشتر به خصوص در زمینه اصلاح و تعریض یکسان آزادراه تهران - کرج - قزوین و کنترل ترافیک اماکن موقت اسکان، مجتمع های پذیرایی بین راهی، مراکز اطلاع رسانی گردشگری و نوروزگاه استان البرزاست چرا که این استان با جاذبه های متعدد طبیعی، می تواند خود را به عنوان مقصد گردشگران در ابعاد مختلف طبیعی و تاریخی معرفی کند .
وی بیان داشت: فعالیت دستگاه های مرتبط و بخش خصوصی با مدیریت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان البرزمی تواند در جهت تحقق این امر متمرکز شود.
ناظرعالی ستاد هماهنگی خدمات سفر کشورافزود: با ایجاد زیرساخت های توقفگاهی در مسیر خودرو های عبوری، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی به منظور معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی استان، ایجاد بازارچه های صنایع دستی در مجتمع های بین راهی و حاشیه آزادراه می توان، از قابلیت های بالقوه عبور ومرور این خودروها به نفع استان البرز استفاده بهینه کرد.
,
,
,
,
,
نکته قابل توجه این است که بخش دولتی به تنهایی نمی تواند در همه امور منجمله این امر از عهده و تامین شرایط مناسب برآید. پیش از این شهریار افندی زاده رئیس سابق سازمان راهداری و حملونقل جادهای در باره وضعیت مجتمعهای خدمات ـ رفاهی در جادههای مواصلاتی کشورگفته بود: «طبق اصل 44 قانون اساسی، سرمایهگذاران بخش خصوص موظفند که مجتمعهای خدمات ـ رفاهی را بسازند. وی مهمترین مشکلات ساخت و احداث و تامین همه جانبه اینگونه مجتمعها را موانع وام بانکی اعلام کرد که باید از طریق بنگاههای زود بازده تامین شود.
,«ذبیح نیکفر»سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه زیرساختهای گردشگری در کشور به حد کافی موجود نیست بهضرورت تشدید و افزایش نظارتها بر اقامتگاههای بینراهی تأکید داشته و می گوید: نظارتی که از سوی دولت بر اقامتگاههای و تفرجگاههای گردشگری میشود سلامت و امنیت مردم را تشدید میکند.
, «ذبیح نیکفر»سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه زیرساختهای گردشگری در کشور به حد کافی موجود نیست بهضرورت تشدید و افزایش نظارتها بر اقامتگاههای بینراهی تأکید داشته و می گوید: نظارتی که از سوی دولت بر اقامتگاههای و تفرجگاههای گردشگری میشود سلامت و امنیت مردم را تشدید میکند. ,
متاسفانه وضعیت مجتمع های بین راهی از ابتدا در کشور آنطور که باید در خور رضایت مردم و در شان فرهنگ ایران نبوده و در سالهای اخیر نیز با وجود پیشرفت در بسیاری مسائل اما اقدام چندانی در این زمینه انجام نگرفته و می توان گفت: یک پای مجتمع های بین راهی همیشه لنگ می زند و با توجه به اهمیت رسیدگی به این بخش اما همچنان مغفول مانده و رسیدگی به این بخش همیشه بین نهادهایی ماننده سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای، سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و نهادهای داخل استانها که هرکدام تابخشی از این مسئولیت را به عهده دارند، در کش وقوس بوده و جزیره ای عمل کردن آنها و نبود مدیریت واحد عامل اصلی نابسامانی و بی رونقی این بخش است.
, متاسفانه وضعیت مجتمع های بین راهی از ابتدا در کشور آنطور که باید در خور رضایت مردم و در شان فرهنگ ایران نبوده و در سالهای اخیر نیز با وجود پیشرفت در بسیاری مسائل اما اقدام چندانی در این زمینه انجام نگرفته و می توان گفت: یک پای مجتمع های بین راهی همیشه لنگ می زند و با توجه به اهمیت رسیدگی به این بخش اما همچنان مغفول مانده و رسیدگی به این بخش همیشه بین نهادهایی ماننده سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای، سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و نهادهای داخل استانها که هرکدام تابخشی از این مسئولیت را به عهده دارند، در کش وقوس بوده و جزیره ای عمل کردن آنها و نبود مدیریت واحد عامل اصلی نابسامانی و بی رونقی این بخش است.,خدیجه ستارزاده
, خدیجه ستارزاده,,
انتهای پیام/
]