بوم گردی در روستاهای زیبای استان زنجان/ روستاهای منحصر به فرد گردشگری زنجان تقویت می شوند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  موج رسا; روستاهای هدف گردشگری از جاذبه‎های فرهنگی و تاریخی هر استانی محسوب می‎شوند که در استان زنجان نیز 16 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده و نوروز امسال این روستاها آماده بازدید گردشگران و علاقه‎مندان به طبیعت و تاریخ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

یکی از ظرفیت‎های مهم این نوع روستاها داشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که در استان زنجان در برخی از مناطق این موضوع برجسته‎تر است.
"ویر" یکی از روستاهای هدف گردشگری زنجان است که این روستای تاریخی به عنوان یکی از روستاهای دهستان سنبل‌آباد از بخش سلطانیه محسوب می‎شود.

,
,

این روستا در نزدیکی غار «داش‌کسن» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه غارهای استانی قرار گرفته و در یک منطقه کوهپایه‌ای زیبایی و جذابیت خاصی دارد.

,

این روستا معمولا دارای هوای خنک تابستان، طبیعتی زیبا و منحصر‌به‌فرد است که چشم هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کند، این روستای زیبا تا کنون گردشگران زیادی را به خود دیده است که از استان‎های همجوار برای تفریح و بازدید از سوابق تاریخی به آن مراجعه می‎کنند.

,


"شیلاندر" یکی دیگر از روستاهای هدف‌ گردشگری زنجان است که در 37 کیلومتری شمال شهر زنجان واقع شده است، یکی از زیبایی‎های منحصر به فرد آن معماری سنتی پلکانی شکل است که از آن جاذبه‎ای زیبا ساخته و مشرف بودن این روستا به دره‌ای سرسبز به ویژه در ایام بهار زیبایی آن را دو چندان کرده است.
در واقع هر یک از روستاهای هدف گردشگری زنجان دارای جاذبه‎های منحصر به فردی هستند که از جمله داشتن مناطق بکر و دست نخورده به جذابیت‎های آنها افزوده است، روستاهای «قروه»، «دره‌سجین»، «خوئین»، «گلابر» و «ده‌بهار» نمونه‎های از این دست روستاهای استان زنجان محسوب می‎شوند.

, ,
,
,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت:تا کنون 16 روستای طرح گردشگری در استان زنجان شناسایی شده است که اقدامات لازم برای معرفی این روستاها انجام می شود.

,

یحیی رحمتی گفت: در کشور 500 روستای طرح گردشگری در برنامه پنج ساله ششم توسعه شناسایی شده است.

,

وی با بیان اینکه برای استان زنجان نیز 16 روستای طرح گردشگری معرفی شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید این روستاها به عنوان روستاهای گردشگری تقویت شوند.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: در سال جاری تقویت دو روستای استان زنجان برای گردشگری در دستور کار است که برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده است.

,

رحمتی بیان داشت: روستاهای گلابر و شیت به عنوان روستاهای طرح گردشگری محسوب می شوند که تقویت زیرساخت های این روستاها مورد توجه قرار می گیرد.

,

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بخش گردشگری این روستاها برجسته سازی شده و برنامه ریزی های لازم برای معرفی این ظرفیت ها انجام می شود، ادامه داد: آثار فرهنگی و تاریخی این روستاها به منظور استفاده گردشگران معرفی می شود.

,

, ,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در زمینه شناساندن این روستاها به مردم و گردشگران اقدامات لازم صورت می‏گیرد،افزود: در طرح جامع گردشگری استان زنجان 480 جاذبه برای استان تعریف شده است که با توجه به نوع کاربرد این جاذبه‎ها و پس از غربال، 98 جاذبه گردشگری در سطح بین‎المللی، منطقه‎‌ای و محلی شناسایی شده است.
رحمتی با بیان اینکه این روستاها به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی خاص، معماری بدیع و آئین‎های سنتی خاص و زنده جزو روستاهای هدف گردشگری هستند، افزود: روستای گلابر به دلیل داشتن یکی از قدیمی‎ترین مساجد دوره سلجوقی جاذبه گردشگری است.

,
,

این مسئول بیان کرد: روستای شیت نیز دارای مناظر طبیعی بی‎همتایی است که می‎توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری این روستا عنوان کرد.

,

رحمتی با اشاره به اینکه روستای ولیدر با یخچال‎های طبیعی یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری است، تصریح کرد: بافت معماری شیلاندر از این روستای زیبا جاذبه گردشگری ساخته است.
 وی با بیان اینکه پایه اقتصادی روستاهای گردشگری بر اساس گردشگر استوار است، افزود: برنامه‎ریزی‏های لازم برای افزایش گردشگر در این روستاها با معرفی جاذبه‎ها صورت می‏گیرد.

,
,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه احیای کارکرد کوچه باغ‎ها و معرفی ظرفیت‏هایی از جمله یخچال‎ها و آبشارهای طبیعی می‎تواند به معرفی بهتر این جاذبه‏های گردشگری کمک کند، تصریح کرد: احیای آداب و سنن بومی مردم منطقه نیز می‏تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

,

رحمتی تصریح کرد: وجود قلعه ساسانی، سد «گلابر» و چشم‎اندازهای طبیعی  به این مجموعه زیبایی خاص داده است.

,

گفتنی است،شناخت بهتر جاذبه‎های تاریخی، مذهبی و طبیعی روستاها موجب ایجاد اشتغال و درآمد زایی در منطقه، ایجاد تعامل میان نسل‎های مختلف شهری و روستایی، یادآوری آداب و رسوم، مرمت و ساماندهی بافت‎های تاریخی و طبیعی و استفاده از آب و هوای مطبوع و توسعه فرهنگ سفرهای کوتاه گردشگری و طبیعت گردی می‎شود.

,

معرفی روستاهای هدف گردشگری به عنوان طرح های اکوتوریسم بر روی سایت‎های اینترنتی، چاپ بروشورها، ایجاد نمایشگاه و تهیه کتابچه‎های گردشگری روستایی می‎تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

,

سجاد صنعتی‌منفرد، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،با بیان اینکه توسعه گردشگری در راستای ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی جوامع محلی برای این امر جزو برنامه‌های مهم دستگاه‌ها است، اظهار داشت: می‌توان برای احداث واحدهای بوم‌گردی از تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی استفاده کرد.

,

وی با اشاره به اینکه طرح ویژه بهسازی بافت با ارزش روستایی در روستای درسجین از توابع ابهر اجرا شده است، ابراز کرد: در مجموع 17 روستا برای تهیه و اجرای طرح گردشگری و بافت با ارزش روستایی در دستور کار قرار دارد.

,

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین استانداری، میراث‌ فرهنگی و بنیاد مسکن برای تقویت بوم‌گردی در استان زنجان، تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این سه دستگاه برای تحقق این امر استفاده کرد.

,

وی با بیان اینکه اگر این کمیته شکل بگیرد می‌توان اعتبارات دستگاه‌ها را به توسعه بوم‌گردی اختصاص داد، ابراز کرد: تسهیلات 15 میلیون تومانی ویژه برای مرمت واحدهای روستایی اعطا می‌شود که می‌توان در این کمیته برای احداث واحدهای بوم‌گردی از این تسهیلات استفاده کرد.

,

, ,

صنعتی منفرد خاطرنشان کرد: تهیه و اجرای طرح در روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش روستایی شرح خدمات ویژه خود را دارد که در برنامه ششم چهار روستای دارای بافت با ارزش و 14 روستای هدف گردشگری بهسازی می‌شود.

,

وی افزود: روستاهای دارای بافت با ارزش روستاهایی هستند که از لحاظ کالبد فرهنگ و آداب و رسوم، زبان و پیشینه تاریخی منحصر به فرد هستند و از این رو بهسازی آن‌ها می‌تواند گام موثری در راستای توسعه گردشگری باشد.

,

گفتنی است،در استان زنجان قابلیت‌های گردشگری بسیاری به‌لحاظ تنوع اقلیمی و معماری روستایی وجود دارد که خود جاذبه‌ای برای جذب گردشگر است. وجود طبیعت بکر طارم، ییلاقات ماهنشان، روستاهایی که به‌دلیل تولید محصولات کشاورزی و دامی می‌توانند جاذبه باشند، همه و همه قابلیت جذب گردشگر را دارد.

,

به نظر می رسد ایجاد کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی بومی، مراکز تهیه و عرضه غذا برای گردشگران و مراکز اسکان به‌صورت بوم‌گردی، از ضروریات توسعه صنعت گردشگری روستایی به‌شمار می‌رود که باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

,

ایجاد فضای لازم برای برگزاری جشنواره‌های روستایی و ایجاد اماکن اقامتی برای اسکان روستایی، از اولویت‌های مطرح شده در این زمینه است.

,

توجه به صنعت گردشگری باعث توسعه اقتصادی می شود و اشتغال پایدار را به دنبال دارد.در جوامع پیشرفته صنعت توریسم پتانسیل و یک امتیاز مهم برای توسعه است که در استان زنجان نیز پرداختن به این موضوع می تواند زمینه توسعه استان را بیشتر فراهم کند.

,

انتهای پیام/

]
بوم گردی در واقع اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری است که قرار است در استان زنجان نیز با تقویت 16 روستا اجرایی شود.