بیمه نامه شخص ثالث کارت الکترونیکی می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایرنا،«عبدالناصر همتی» گفت: اکنون بیمه شخص ثالث به صورت کاغذی به همراه تعدادی کوپن ارایه می‌شود که مشکلاتی را برای بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه به همراه می آورد و متناسب با فناوری ‌های روز نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: بیمه‌مرکزی طرح جایگزینی بیمه‌نامه‌های کاغذی با کارت‌های الکترونیک را در دستور ‌کار قرار داده که با توجه به ابعاد مختلف آن، گستردگی بیمه‌های شخص ثالث در کشور و شمار قابل توجه سازمان ها و نهادهای درگیر هنوز در مرحله مطالعه و امکان سنجی است.

,

وی تاکید کرد با اجرای این طرح، شبکه فروش شرکت‌های بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمه نامه اقدام می کنند و در پایان، به جای بیمه نامه کاغذی، کارت الکترونیکی می دهند.

,

همتی یادآوری کرد: تغییر شکل بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از شکل کاغذی به کارت الکترونیکی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمه‌نامه به صورت اینترنتی است.

,

** فروش محصولات بیمه ای در قالب استارتاپ ها مورد تایید بیمه مرکزی نیست

,

رییس کل بیمه مرکزی در مورد بازاریابی برخط (آنلاین) محصولات بیمه‌ای گفت: بر اساس ماده 66 قانون تاسیس بیمه‌مرکزی ایران و بیمه‌گری، عرضه بیمه فقط توسط موسسه های بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است که تغییری در این قانون و سیاست‌های بیمه‌مرکزی صورت نگرفته است.

,

همتی اضافه کرد: بازاریابان اعم از اینترنتی و غیراینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و فقط در امر بازاریابی برای موسسه های بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه می‌توانند فعالیت کنند اما با توجه به تحولاتی که در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و از جمله خدمات بیمه‌ای ایجاد شده، ضروری است شرکت های بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش شیوه فروش اینترنتی و برخط محصولات بیمه‌ای برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام کنند.

,

همتی تاکید کرد «عرضه انواع بیمه توسط شرکت های آی.تی معروف به استارت آپ‌ها مورد تایید بیمه‌مرکزی نیست و مسوولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.

,

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: چنانچه عرضه خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی و یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی درباره سایر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، مسوولیتی ندارد.

,

وی یادآوری کرد: فعالیت این شرکت ها می‌تواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد. آنچه در این حالت تفاوت خواهد داشت، شیوه بازاریابی بیمه خواهد بود و در صورتی که درخواست این شرکت ها واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام می کند.

,

** رفع ابهام از فعالیت های بازاریابی بیمه توسط نمایندگان فروش بیمه های عمر

,

رییس کل بیمه مرکزی درباره فعالیت بازاریابی بیمه نمایندگان فروش بیمه‌های عمر و نیز نمایندگان حقیقی فاقد حق صدور و دفترکار در دفترهای خدمات پیشخوان دولت که سبب بروز برخی نگرانی ها در شبکه فروش بیمه شده است، توضیح داد: شورای عالی بیمه در سال 1395با هدف حذف هزینه‌های زائد نمایندگان فاقد مجوز صدور، مقررات تنظیم امور نمایندگی بیمه را اصلاح کرد.

,

همتی افزود: بر این اساس مقرر شد «موسسه های بیمه می‌توانند آن دسته از نمایندگان بیمه حقیقی را که مجوز صدور بیمه نامه ندارند، از شرط تامین دفتر موضوع این بند معاف کنند» و از طرف دیگر نمایندگان فروش بیمه‌های عمر (مشمولان آیین نامه شماره 54) نیز از سال 1385 الزامی به داشتن دفتر کار نمایندگی ندارند و به امر بازاریابی و فروش بیمه‌های عمر مشغولند.

,

وی افزود: بر این اساس این نمایندگان که آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی کرده‌اند می‌توانستند در هر نقطه و مکانی مانند دفتر سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه و همچنین دفتر پیشخوان، بازاریابی بیمه را انجام دهند.

,

«نامه نگاری اخیر بیمه‌مرکزی در این زمینه ابلاغیه جدید نیست و فقط پاسخ یک استعلام به شمار می رود».

,

همتی گفت: تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امکان همکاری آنها با دفتر پیشخوان و مرکزهای مشابه به توافق شرکت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مرکزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفترهای پیشخوان در نظر ندارد.

,

 آیین نامه شماره 54 مربوط به نمایندگی فروش بیمه های عمر شورای عالی بیمه است که در اجرای بند 5 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه دوازدهم اردیبهشت 1385 تصویب شد.

,

در ماده8 این آیین نامه آمده است «نماینده فروش به داشتن محل کار ملزم نیست».

]
رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی بیمه نامه های کاغذی شخص ثالث با کارت های الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد.