آیت‌الله مشکینی فارغ از همه جنجال‌های سیاسی در خدمت فرهنگ جامعه بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب ری، حجت الاسلام سید رضا تقوی در مراسم بزرگداشت فقیه و مفسّر ارجمند حضرت آیت الله مشکینی (ره) که در تالار شیخ صدوق (ره) آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برگزار شد، گفت: آیت الله مشکینی فقیه پارسا و انقلابی و معلم اخلاق، فقه و سیاست بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از پایگاه خبری تحلیلی , آفتاب ری, ، حجت الاسلام سید رضا تقوی در مراسم بزرگداشت فقیه و مفسّر ارجمند حضرت آیت الله مشکینی (ره) که در تالار شیخ صدوق (ره) آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام برگزار شد، گفت: آیت الله مشکینی فقیه پارسا و انقلابی و معلم اخلاق، فقه و سیاست بود.,

وی افزود: ایشان شخصیتی جامع و استادی برجسته بود که بیش از ۶۰سال سابقه تدریس داشت. تعداد زیادی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، ائمه جمعه و مدرسان با سابقه از شاگردان ایشان هستند.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: آیت الله مشکینی وجود بابرکتی بود که ما در زمان حیاتشان به خیلی از ابعاد ایشان توجه نداشتیم. کتاب‌ها و تالیفات ایشان به همت علاقه مندان و همچنین با تلاش آیت الله ری شهری به بازار فکر و اندیشه عرضه شده است.

,

تقوی با اشاره به ۵۰جلد کتاب ایشان، گفت: با نگاهی به تالیفات ایشان پرفکری این مرد بزرگوار را می‌بینیم. یک انسان بزرگوار با این همه مشغله، آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است.

,

وی اظهار داشت: آیت الله ری شهری خدمت ارزشمندی به فرهنگ شیعه کرده و نشر احادیث اهل بیت را با سبک و سیاق خاصی عرضه کرده است و حجت الاسلام استادی نیز گامهای بلندی در این زمینه برداشته است.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه تعداد انسان‌های خدوم و بی‌ادعا زیاد نیست، گفت: تجلیل از این افراد، تجلیل از یک شخص نیست بلکه تجلیل از یک فرهنگ است.

,

تقوی با اشاره به اقدامات فرهنگی این عالم ربانی ادامه داد: آیت الله مشکینی فارغ از همه جنجال‌های سیاسی و بگومگو‌ها در خدمت فرهنگ جامعه بود.

,

وی تصریح کرد: آیت الله مشکینی شخصیت جامعی بود که از ابعاد مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور درخصوص اخلاقمداری آیت الله مشکینی گفت: شیوه درس ایشان بحث گسترده‌ای داشت و به عنوان معلم اخلاق، الگویی نمونه بود و بهتر است به عنوان اسوه‌ای در جشنواره اخلاق حوزه‌ها معرفی شود.

,

تقوی با اشاره به ابعاد مختلف این فقیه ارجمند ابراز کرد: علاوه بر بعد اخلاقی در عرصه سیاسی نیز فعال بوده و فقیهی سیاستمدار بود که در متن سیاست قرار داشت.

,

وی با بیان اینکه سیاست ایشان، ویژگی‌های خاصی داشت، افزود: حضرت امام (ره) سیاست را بر سه بخش تقسیم کرده‌اند و ابعاد مختلف سیاست را در این سه قسم تشریح کرده‌اند.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: امام (ره) بخش اول را سیاست شیطانی ذکر کرده‌اند، که این سیاست مبتنی بر فریب، دروغگویی، خدعه و نیرنگ است.

,

تقوی بخش دوم سیاست از دیدگاه امام (ره) را سیاست حیوانی بیان کرد و افزود: این بخش از سیاست در پی رفاه و سعادت دنیایی انسان است و سعادت ابدی و راستی در آن مطرح نیست.

,

وی سیاست الهی را بخش سوم سیاست دانست که امام (ره) به آن اشاره کرده‌اند و تصریح کرد: سیاست الهی به همه ابعاد وجودی انسان و مسائل آخرت توجه دارد و هدفش هدایت جامعه است که انبیا و امامان نیز به دنبال این سیاست هستند.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه ایشان همواره در کنار امام (ره) مبارزه می‌کرد، گفت: آیت‌الله مشکینی از سال ۴۱ در کنار امام بود و پس از صدور بیانیه امام مبنی بر اینکه روحانیت عید ندارد؛ بلافاصله در جمع طلاب و علیه رژیم پهلوی سخنرانی کرد و یک روز پس از آن بازداشت شد.

,

تقوی ادامه داد: تاسیس جمعیت ۱۱ نفره سری در سال ۴۲ که با پوشش اصلاح حوزه علمیه آغاز شد، یکی دیگر از اقدامات ایشان بود.

,

وی افزود: آیت‌الله مشکینی پس از امضاء نامه مرجعیت امام دستگیر شد. ایشان به دلیل ضعف جسمانی که داشتند، از نجف به قم برگشتند که بلافاصله به کاشمر مشهد تبعید شدند.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اقدامات سیاسی ایشان گفت: در خصوص عدم صلاحیت شریعتمداری و رابطه‌اش با کودتا افشاگری کرد و شهر به شهر می‌رفت و مردم را برعلیه نظام بسیج می‌کرد با وجود اینکه در آن زمان تبلیغ علیه شاه چه تبعات بدی داشت. 

,

تقوی تصریح کرد: ایشان تکلیف‌گرا بود و در عرصه سیاست، به تکلیف عمل می‌کرد و کار‌ها را برای کسب رضای خدا انجام می‌داد و همیشه بر تکلیف گرایی تاکید می‌کرد.

,

وی اضافه کرد: در روزهای اوج انقلاب برای امنیت جامعه در کنار نگهبانان به پاسداری مشغول می‌شد. تعدادی از طلاب در دانشگاه تهران به خاطر بستن فرودگاه و عدم صدور مجوز برای ورود امام خمینی (ره) به ایران تحصن کردند که ایشان جزو اولین تحصن‌کنندگان بود و در دوران اصلاحات نیز به همراه تحصن کنندگان در مسجد اعظم قم حضور داشت.

,

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: ایشان یک سیاستمدار بااخلاق بود که اعتقاد داشت؛ سیاست باید در اختیار اخلاق باشد. به این پست و مقام‌هایی که برای انسان غرور و تکبر می‌آورد، اعتنا نمی‌کرد. سیاستمداران ما باید در در برابر ایشان زانو بزنند.

,

تقوی با اشاره به تواضع و بزرگ منشی آیت‌الله مشکینی بیان کرد: اخلاق ایشان در دوران طلبگی با دوران حضورش در مجلس خبرگان رهبری هیچ تفاوتی نداشت و با همه افراد با فروتنی رفتار می‌کرد.

,

انتهای پیام/

]
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: آیت الله مشکینی تکلیف‌گرا بود و در عرصه سیاست، به تکلیف عمل می‌کرد و کار‌ها را برای کسب رضای خدا و با سیاست الهی انجام می‌داد.