حقابه زیست محیطی سد سنگ سیاه دهگلان به پایین دست سرازیر می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، رئیس اداره محیط زیست دهگلان با اعلام این خبر گفت:  آب در رودخانه پایین دست سد سنگ سیاه، دوباره جریان پیدا کرده است و با توجه به مصوبات شورای حفاظت منابع آب شهرستان دهگلان،حقابه زیست‌محیطی این رودخانه حتما باید استمرار داشته و همیشه مقداری آب به صورت حقابه طبیعی در تمامی فصول در این رودخانه وجود داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

 یوسف مجیدی گفت: عدم رعایت حقابه زیست محیطی رودخانه‌های پایین دست سدها در این شهرستان سبب از بین رفتن اکوسیستم پیچیده رودخانه و از بین رفتن گونه‌های مختلف وابسته به آن و خشک شدن سیمای سرزمین و همچنین تخریب و تصرف حاشیه و بستر رودخانه ها توسط کشاورزان شده است.

,

 

,

حقابه زیست محیطی رودخانه پایین دست سد نمایانگر جریانی آبی است که در 95 درصد مواقع در شرایط طبیعی رودخانه جریان داشته و می‌بایست پس از احداث سد نیز به منطقه پایین دست برسد، با رهاسازی حقابه زیست محیطی، بقای رودخانه، پوشش گیاهی اطراف آن و حیات وحش منطقه تضمین خواهد شد.

,

 

,

سد مخزنی سنگ سیاه با حجم 33 میلیون متر مکعب و از نوع خاکی غیرهمگن با ارتفاع 33 متر می باشد که در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر دهگلان واقع شده است و عملیات اجرایی آن در سال  1390به پایان رسیده  است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
با پیگیری‌های اداره محیط زیست دهگلان حقابه زیست محیطی رودخانه پایین دست سد سنگ سیاه به میزان 200 لیتر بر ثانیه رهاسازی گردید.