اختلافات خانوادگی مهمترین انگیزه خودکشی در میان زنان متاهل است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بانوی کوثر، فریبا تقوی کارشناس اجتماعی مرکز مشاوره آرامش اردبیل گفت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته در ایران خودکشی در میان زنان و مردان متاهل به دلیل برهم ریختگی ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در نتیجه نا بسامانی نهاد خانواده افزایش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بانوی کوثر,

وی اختلافات خانوادگی را مهمترین انگیزه خودکشی عنوان کرد و گفت: در زنان به طور خاص موارد خودکشی در گروه سنی 18 -24 سال بیشترین میزان را دارد که عمدتا به صورت مصرف دارو و خودسوزی است. همچنین زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند و علت آن باورهای متضاد زنان و مردان در زندگی مشترک می باشد.

,

کارشناس اجتماعی به علل خودکشی در میان زنان متاهل اشاره کرد و گفت: نارضایتی از زندگی زناشویی: افرادی که از زندگی زناشویی خود ناخشنود هستند 4 بار بیشتر از سایر افراد اقدام به خودکشی می کنند. افرادی که در سن پایین ازدواج می کنند احتمال بیشتری داردکه مرتکب خودکشی شوند. و یا خانواده هایی که از نظر اقتصادی در سطح پایینی هستند آمار بیشتری را در خودکشی دارند.

,

وی بیان داشت : در تحقیق هدف آن بود تا رابطه بین سطح تحصیلات زنان و تمایل آنان به افکار خودکشی آسیب رساندن به همسر سنجیده شود و نتیجه به دست آمد که داشتن سطح تحصیلات بالاتر به شکل گیری خودپنداره های مثبت تر در فرد یاری می کند و در این حالت توهین ها و تحقیرهای همسر را دلیل بر ضعف و حقارت خود دانسته و برآن باورند که همسرانشان دارای مشکل اند بنابراین عزت نفسشان حفظ می شود و تمایل به خود کشی در آنها کاهش می یابد.

,

وی در ادامه افزود: یکی از عوامل اصلی خودکشی در بین زنان متاهل نارضایتی از روابط زن و شوهر است اختلالات زناشویی که به مرور زمان برای برخی به وجود می آید و مشکلات شخصیتی باعث می شود فرد نتواند به همسر خود محبت کند و فقدان محبت و عاطفه و روابط گرم و صمیمی،نق زدنهای دائمی ، نزاع ها و مجادله های فراوان ، سردی روابط بین همسران باعث افسردگی شدید و در نهایت باعث خودکشی می گردد.

,

تقوی گفت: خیانت زناشویی و ترس از بی آبرویی – اختلالات شخصیتی و ابتلا به بیماریهای روانی از جمله افسردگی و اضطراب و عدم اعتماد به نفس شدید در بین زنان از مهمترین رفتارهای منجر به خودکشی است. احساس گناه و اندیشیدن درباره مرگ، خودکشی یا اقدام به خودکشی از شایع ترین نشانه های افسردگی است.

,

کارشناس اجتماعی عنوان کرد: هنگام افسردگی شدید، شخص معمولا دور اندیشی خود را از دست داده و از لحاظ عاطفی، حل مشکلات را نداشته و به دلیل محدویت جریان فکری قادر به انتخاب راه حلی جز خودکشی نیست.

,

وی خاطرنشان کرد : زنان نسل امروز در اثر ارتقاءآگاهی هی و سطح دانش عمومی و عزت نفس و کسب سرمایه های فرهنگی، نگرشهای متفاوتی با نسل های مادران و مادربزرگان خود دارند. سطح تحصیلات در میان آنان افزایش و توقعاتشان نیز از خود همسر و زندگی مشترکشان تغییر پیدا کرده است.

,

وی گفت: این زنان دیگر الزاما قائل به باور که با لباس سفید به خانه بخت بروند و با کفن سفید خارج شوند نیستند بنابراین در مواردی شخص هنگامی که شرایط زندگی اش را مطابق انتظارات و ایده ها و حقوق انسانی خود نمی یابند ممکن است به شرایط سخت و تحمیلی تن در ندهد و در چنین شرایطی اگر طلاق برای وی غیر ممکن نباشد احتمالا طلاق می گیرد و در برخی موارد که این گونه نیست ممکن است به خود کشی وی منجر شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
کارشناس اجتماعی مرکز مشاوره آرامش اردبیل اختلافات خانوادگی را مهمترین انگیزه خودکشی عنوان یاد کرد و گفت: در زنان متاهل مهمترین انگیزه خودکشی در گروه سنی 18 -24 بیشتر دیده می شود که عمدتا به صورت مصرف دارو و خودسوزی است.