پرورش شتر در سه قلعه گامی برای تولید طلای سفید بیایان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسی سلیمانی مدیر جهادکشاورزی سرایان در گفتگو با سرایان بیدار، گفت: شیر شتر دارای ویژگی‌های منحصر به فرد تغذیه‌ای و درمانی است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را در مقابل ابتلا به انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهد و به دلیل خواص زیاد شیر شتر به آن طلای سفید بیابان می‌گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی از پرورش و نگهداری بیش از 2 هزار و 285 نفر شتر به صورت سنتی در شهرستان سرایان خبر داد و افزود: شهرستان سرایان در بخش سه قلعه با دارا بودن مناطق کویری و نیمه کویری و گونه های خاص گیاهی یکی از نواحی مستعد پرورش شتر در شهرستان سرایان است.

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان اظهارکرد:درحال حاضرجمعیت شتر شهرستان سرایان 2285نفر بوده و سالانه شاهد تولید 6.6 تن شیر و9.7 تن گوشت شتردرشهرستان سرایان می باشیم .که بیشتر شیرشتر به مصرف بچه شترمی رسد و مقدار 2.5 به مصرف عموم می رسد .

,

سلیمانی گفت : شیر ، گوشت ، پشم شترو موضوعات توریستی و گردشگری از مهمترین ظرفیتهای این حیوان برای ایجاد اشتغال در منطقه سه قلعه می باشد .

,

وی خاطرنشان کرد : شیر شتر بدلیل تغذیه دام از خارها و بوته های گیاهی دارای ویژگیهای منحصر به فرد تغذیه ای و درمانی می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را در مقابل ابتلا به انواع بیماریها افزایش می دهد و به دلیل خواص زیاد آن به طلای سفید بیابان معروف می باشد . 

,

مدیرجهادکشاورزی سرایان درادامه بیان نمود:ویژگی اصلی و متمایز کننده گوشت شتر در مقایسه با سایر گوشتها فقدان مواد هورمونی و آنتی بیوتیک می باشد چرا که این حیوان در طبیعت آزاد رشد می کند ودارای مقاومت بالایی نسبت به بیماریها می باشد .

,

سلیمانی با بیان اینکه شتر دام وابسته به مرتع می باشد عنوان کرد : نگهداری و پرورش شتر به دلیل استفاده از مراتع شوره زار در مقایسه با سایر دام ها مقرون به صرفه می باشد و هزینه کمتری دارد . و با توجه به اینکه حرفه شترداری از دیرباز در منطقه سه قلعه رایج بوده و دامداران به پرورش شتر مشغول بوده اند با حمایت بیشتر از پرورش دهندگان شتر می توان از این ظرفیت منطقه در راستای دست یابی به توسعه اقتصادی منطقه استفاده کرد و تهدید خشکسالی را به فرصت تولید و اشتغال تبدیل کرد .

,

وی درپایان با تاکید براینکه واحدهای صنعتی شترداری در منطقه نداریم گفت : با توجه به اینکه تقاضا برای شیر و گوشت شتر در بازار رو به افزایش است با پرداخت تسهیلات کم بهره با بازپرداخت بلند مدت از محل صندوق توسعه مالی و یا کمک های فنی اعتباری  و سوق دادن پرورش شتر به سمت صنعتی شدن و انجام کارهای اصلاح نژادی می توانیم راندمان تولید شیر را افزایش داد و با تولید و صدور شیر و گوشت آن به سایر استانها و شهرها کمک فراوانی به افزایش درآمد شترداران منطقه کرد انتهای پیام.

,

انتهای پیام/

]
مدیر جهادکشاورزی سرایان از پرورش بیش از 2 هزار نفر شتر به صورت سنتی در سرایان خبر داد و گفت: تولید طلای سفید بیایان در دل کویر سه قلعه سرایان با پرورش شتر محقق می‌شود.