نماینده‌ای که سهم سادات را داد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چهارمین روز جلسات علنی بهارستان برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی امروز در حالی در ساعت ۸:۱۰ صبح شروع شد که ۸۲ نماینده غایب بودند و جلسه تنها با حضور ۲۰۸ نماینده آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با ورود وزرا به صحن مجلس که همراه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت، کار بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی و پر سر و صدای راه و شهرسازی آغاز شد.

,

جلسه امروز مجلس و اظهارات مخالفان و موافقان باز هم شاهد رفتار نمایندگانی بود که مانند هفته گذشته راهنمای چپ را می‌زدند و به راست می‌پیچیدند؛ البته با کمی تفاوت.

,

از جمله سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه که در مخالفت با آخوندی صحبت می‌کرد، بخش‌ عمده‌ای از صحبت‌های خود را به بیان مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌اش و ظرفیت‌های معطل مانده آن اختصاص داد.  همین مسئله باعث اعتراض نمایندگان و تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس شد که این نماینده در موضوع صحبت کند؛ همچنین جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ و میاندوآب که علاقه زیادی به بازی با الفاظ و مقدمه‌چینی‌های خاص دارد، وقتی برای موافقت با آخوندی صحبت خود را آغاز کرد، از فرصت استفاده کرد و با اسم آوردن از امثال زنگنه و نعمت‌زاده گفت که من به آنان گفتم تجربه‌هایتان را با خودتان نبرید!

,

همین مسئله دوباره باعث اعتراض نمایندگان و تذکر آنان برای صحبت کردن در دستور شد.

,

نکته عجیب سخنان محبی‌نیا برخی عبارات خاصی بود که به کار می‌برد؛ وی گفت می‌گویند دو، سه نفر را بیندازید تا حرمت مجلس حفظ شود؛ اگر ۱۸ نفر در حد و اندازه چمران هستند، چرا رأی ندهیم و اگر ۱۸ نفر باباشاه هستند، چرا رأی بدهیم!؟

,

جلسه امروز مجلس هم باز شاهد تذکر چند نماینده درباره اصل ۱۴۲ قانون اساسی و لزوم اعلام اموال و دارایی وزرای پیشنهادی بود. از جمله اینها احمد بیگدلی نماینده خدابنده بود که گفت: وقتی می‌شنویم وزیری ۷۰۰ میلیارد تومان اموال و دارایی دارد و نمی‌دانیم این اموال از کجاست، چگونه باید رأی بدهیم؟

,

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سخنانش را در جلسه امروز در حالی آغاز کرد که علاوه بر سلام به نمایندگان و اعضای دولت، به خبرنگاران هم سلام داد؛ آخوندی که سابقه رفتارهایش در مواجهه با سؤالات خبرنگاران از جمله گرفتن میکروفن خبرنگار و برخورد تند با او از یاد نرفته است، گویا حواسش بود که این جلسه پخش زنده می‌شود و بد نیست که از خبرنگاران هم نامی ببرد!

,

نکته جالب جلسه دفاعیه امروز، ترافیک ۱۳۲ نماینده‌ای بودند که برای دفاع از آخوندی ثبت‌نام کرده بودند و آخوندی برای یاد کردن از این آمار، از آنها تشکر کرد.

,

وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی از پیامک‌هایی گفت که احتمالا نظام مهندسی این روزها زیاد برای نمایندگان می‌فرستد؛ وی ادعا کرد علت این مسئله امضافروشی‌هایی است که آنها می‌کنند و وعده داد که این وضعیت را ساماندهی می‌کند.

,

یکی دیگر از جلوه‌های حاشیه‌ای جلسه علنی امروز، تذکر محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس بود که با گلایه از رسانه‌ها و رسانه ملی که بی‌نظمی نمایندگان را در جلسات رأی اعتماد به نمایش می‌گذارند، گفت: اینها تصور می‌کنند که انگار نمایندگان در حال زد و بند و لابی هستند که مدام در حال رفت و آمد در صحن هستند؛ فردی که این مطالب را می‌نویسد انگار رئیس چند مجلس در جهان بوده است!

,

لاریجانی هم که معمولا در جلسات انرژی زیادی برای نظم دادن به نمایندگان و دعوت آنها به رأی دادن می‌کند، گفت: نمایندگان بیشتر بر سر صندلی‌هایشان باشند؛ آقای رئیس البته برای آنکه دل این نماینده را هم به دست بیاورد، یادآور شد که رفت و آمد و زد و بند در صحن مجلس طبیعی است.

,

در میان مخالفت‌ها و موافقت‌های امروز نمایندگان با وزرای پیشنهادی، نکته‌ای که احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مخالفت با شریعتمداری گزینه‌ پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و گفت بیش از سایر نکات جالب توجه و قابل تأمل بود؛ وی با اشاره به سابقه ریاست شریعتمداری بر ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات اخیر، از بیم سیاسی‌کاری در چینش مدیران در حوزه صنعت و معدن سخن گفت.

,

البته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر فعلی و رو به پایان صنعت، معدن و تجارت هم در انتخابات دوره قبل، رئیس ستاد حسن روحانی بود و گویا این رسم دولت روحانی است که رؤسای ستاد به وزارت صنعت بروند.

,

در جلسه علنی امروز صحبت‌های ساختارشکنانه قاسم میرزایی نکو نماینده اصلاح طلب دماوند و فیروزکوه برای خبرنگاران برجستگی داشت که با کلیدواژه‌هایی همچون «جانباز اصلاحات» و «حصر» و ... سعی می‌کرد به بهانه مخالفت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خط خبری روزنامه‌های اصلاح‌طلب و نیز تحرکات نمایندگان فراکسیون امید مجلس برای حمایت دوباره از سران فتنه ۸۸ را جا بیندازد.

,

این مسئله وقتی بیشتر خودنمایی کرد که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب و تندروی تهران نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد صحبت کرد و با طرح سؤالاتی عنوان کرد: آیا وزیر پیشنهادی توان پاسخگویی در قبال ممنوع‌التصویری یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه در حوزه مطبوعات را دارد؟

,

وی همچنین این ادعا را مطرح کرد که برخی بودجه‌های فرهنگی جدول شماره ۱۷، صرف زمین‌خواری در شمال کشور می‌شود!

,

البته این نماینده پر سر و صدا و حاشیه‌ای مجلس هم به بهانه اهمیت تنوع فرهنگی در کشور و با بیان این جمله که «ایران فقط تهران نیست»، به تنوع فرهنگی در شهرهای سنندج، زاهدان و بندرلنگه اشاره کرد؛ حالا معلوم نبود که چرا این نماینده به سیاق بسیاری از همفکرانش، به شهرهای سنی‌نشین اشاره کرده و بر روی شکاف‌های مذهبی و قومی دست می‌گذارد!

,

نکته طنز جلسه علنی امروز عبارتی بود که جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در هنگام موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار برد؛ وی که بخشی از وقتش را به سیدعلی ادیانی نماینده قائمشهر و سوادکوه داده بود، در پایان سخنانش برای اینکه ادامه سخن را به این نماینده «سید» بسپارد، اشاره کرد که باید سهم سادات را بدهد و این سخنش باعث خنده نمایندگان شد.

,

تفاوت جلسه علنی امروز با جلسات اخیر، نظم نسبتا بیشتر نمایندگان و حضور منظم‌تر آنها بر سر صندلی‌هایشان بود؛ گویا فشارهای مردمی و پخش زنده جلسات بررسی صلاحیت وزرا، کار خودش را کرده و حالا معلوم نیست که چرا محمد حسن‌نژاد نماینده مرند از این مسئله گلایه کرده بود.

,

در پایان جلسه علنی امروز و پیش از اعلام ختم جلسه، نایب رئیس اول مجلس یادآور شد که در جلسه تجلیل از نمایندگان آزاده، از احمد مازنی نماینده تهران و زندانی سیاسی قبل از انقلاب تقدیر نشده و از وی خواست تا به جایگاه بیاید و لوح تقدیرش را بگیرد؛ مازنی نماینده سلفی‌بگیر با موگرینی و توجیه‌کننده منش سلفی‌گیری نیز به جایگاه رفت و لوحش را دریافت کرد.

,

در پایان جلسه وقتی پزشکیان به قول خودش در ساعت ۱۳:۰۵ اعلام تنفس کرد، یکی از نمایندگان بلند فریاد زد «نفس عمیق بکشید»!

,

به این ترتیب نمایندگان رفتند که تا ساعت ۱۴:۳۰ نفس عمیق بکشند و از بعدازظهر، بررسی صلاحیت وزرای حسن روحانی را از سر بگیرند.

,
منبع: مهر
, منبع: مهر]
جلسه علنی امروز مجلس هم با حاشیه‌های نسبتا پر رنگ‌تر از متن همراه بود؛ از جمله اهتمام یک نماینده برای پرداخت سهم سادات!