حمایت شوم شرکت صادراتی زعفران در خدابنده احداث می کنم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اشراق۲۴،بیش از چند سال است که رهبر معظم انقلاب از ضرورت توجه به اقتصاد با تکیه بر توانمندی داخلی صحبت می‌کند و در این راستا یک جوان خدابنده ای آستین همت را بالا زده است و با اشتغالزایی برای چندین نفر اقتصاد مقاومتی را در این شهرستان معنا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اشراق۲۴,

, ,

محمد جواد بیاتی یک از کافرینان جوان شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: متولد سال ۷۱در خدابنده دارای لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه زنجان و مجرد هستم.

,

وی افزود: خواهرم دانشجوی مقطع دکتری در رشته کشاورزی بود و اکثر کارهای عملی پایان نامه اش که بر روی زمین کشاورزی صورت می گرفت را انجام می دادم و همین کار باعث علاقه ام به کارهای کشاورزی شد به علاوه اینکه منطقه ما کشاورزی است و چند مدتی با وحید قاسمی پشتیبان قارچ شهرستان خدابنده نیز کار کرده بودم و اطلاعاتی در این زمینه از وی  بدست آورده بودم.

,

کارآفرین قیداری ادامه داد: از سال ۸۸ کار پرورش قارچ را آغاز کردم و بعد از مدتی به این فکر افتادم که به کار پرورش زعفران در منطقه خودمان بپردازم.

,

, ,

وی افزود: از انجایی که مشکل کم آبی داریم و کشاورزان منطقه ما با توجه به زحمتی که می کشند سود آنچنانی نمی کنند و محصولاتشان زمانی به بازار می آید که از حالت نوبرانه خارج شده است و اخر زمان برداشت محصول در شهرهای دیگر است مرا به فکر این انداخت که کاری برای پیشرفت کشاورزی منطقه و کشاورزان انجام دهم.

,

بیاتی اضافه کرد: در ابتدا دوره هایی را در خراسان شمالی که مهد پرورش زعفران در کشور است گذراندم و سپس به صورت ازمایشی در ۱۰۰متر زمین کار کاشت زعفران را آغاز کردم.

,

وی افزود: شهرستان فاروج خراسان شمالی نزدیک ترین آب و هوا را به شهرستان خدابنده دارد و بهتریت بذر زعفران با کمترین آلودگی در آنجا وجود دارد.

,

, ,

بیاتی ادامه داد: زعفران گیاهی سرما دوست است که اختلاف سطحش باید از سطح دریا بالاتر باشد و شرایط جغرافیایی مناسب باعث می شود که بهره وری آن بیشتر و عیار گلش بالا برود به طوری که از هر شش کیلو گل می توان یک کیلو زعفران برداشت کرد.

,

وی افزود: منطقه خدابنده به دلیل داشتن خاک غنی و آب و هوای مناسب پتانسیل بالائی در کشت زعفران دارد به گونه ای که کیفیت این محصوال در این منطقه حتی بالاتر از شهرستان فاروج است.

,

بیاتی ادامه داد: زعفران به لحاظ اقتصادی دارای ارزش بالائی است زیرا که گیاهی هفت ساله است و کار کشت و برداشت آن همانند بازی دو طرف برد است و هر هفت سال یک بار کشت می شود در حالی که دیگر محصولات باید هرسال کشت شوند ولی زعفران رایک سال کشت می کنیم و بعد از هفت سال بذری که در زمین است و پنج تا هفت برابر شده است را می توانیم بفروشیم و سود بدست آوریم.

,

, ,

وی افزود: زعفران به آب کمی نیاز دارد و در طول کشت باید سه بار به آن آب داده شود علی رغم سیب زمینی و گندم و هنوانه که اکثر کشاورزان منطقه این محصولات را کشت می کنند و به آب فراوانی نیز نیاز دارد و سود انچنانی ندارد.

,

بیاتی با بیان اینکه اواخر شهریورماه و مهرماه و اردیبهشت ماه زمانی است که باید به بذرهای زعفران اب داده شود تا رشد کنند افزود: کشت زعفران در منطقه خدابنده نسبت به دیگر محصولات به صرفه تر است ضمن اینکه فصل برداشت این محصول در منطقه ما زودتر از شهرهای دیگر است و قیمت آن هم کشوری است و البته خدابنده ظرفیت برداشت تا ۳۰کیلو در هر هکتار را دارد.

,

وی افزود: در حال حاضر یک هکتار زیر کشت زعفران دارم و سرمایه اش از خودم بوده است و از جایی وام نگرفته ام ولی به جوانان جویای کار شهرستان پیشنهاد می کنم به کار پرورش زعفران روی بیاورند و از صفر تا صد پشتیبان آنها خواهم بود-پشتیبان زعفران در شهرستان خدابنده هستم-و برای آموزش آنها دوره های سه روزه را برگزار می کنم و مدرک هم می دهم

,

, ,

کارآفرین قیداری اظهار کرد: فصل برداشت زعفران اواخر مهرماه است و در هر هکتار برای ۱۰نفر اشتغالزائی می کند و کاشت آن نیز برای هشت نفر شغل ایجاد کرده است و پس از برداشت نیز کانون و مجموعه ای برای جدا کردن گل های زعفران تشکیل می شود که ۱۰تا۱۵خانوار نیز می توانند از آن سود ببرند. .

,

بیاتی با بیان اینکه اداره جهاد کشاورزی و سپاه شهرستان با دادن وام به متقاضیان در این زمینه حمایت می کنند ادامه داد: بذر را از فاروج می آورم و گل های زعفران را خریداری می کنم و به کشاورزان می دهم ضمن این که دستگاه کشت هم داریم و محصولاتشان را نیز به صورت تضمینی خریداری می کنم.

,

وی افزود:  در یک هکتار در کمترین حالت سالانه ۱۰۰میلیون تومان می توان از برداشت زعفران سود به دست اورد و در بیشترین حالت آن این رقم به ۲۰۰میلیون تومان می رسد.

,

, ,

بیانی با بیان اینکه ایران ۹۰درصد تولیدات زعفران جهان را دارد و در چهار ماهه اول امسال ۱۷تن صادرات زعفران داشتیم افزود: زعفران دارای خواص دارویی و درمانی و غذائی بسیاری است از جمله می توان به جلوگیری از ریزش مو و تحریک برای رشد مو،کنترل کننده ضربان قلب،کاهنده فشار خون،درمان سرماخوردگی بخاطر داشتن موادی مانند پتاسیم،مس،آهن،کلسیم،منیزیم و روی که حاوی آنتی اکسیدان قوی است،درمان افسردگی و استرس،رفع کننده مشکلات گوارشی،خون ساز بودن،سم زدائی و شادی آور بودن اشاره کرد.

,

وی ضمن تشکر از طیبی مدیر جهاد کشاورزی خدابنده که مکاتباتی را برای پیگیری کار کشت زعفران در این منطقه با خراسان شمالی داشته اند اضافه کرد:  از مسئولان تقاضا دارم که در امر بسته بندی و فرآوری محصولات زعفران کمک کار باشند و حمایت کنند تا شاهد احداث و افتتاح یک شرکت صادراتی در منطقه  باشیم تا هم کشاورزی خدابنده رشد کند و هم اینکه کشاورزان به سود بالائی برسند.

,

, ,

بیاتی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از خبرنگار اشراق۲۴ بخاطر انعکاس خبری اعلام کرد: کشاورزان و متقاضیانی که می خواهند کشت زعفران داشته باشند می توانند با شماره های ۰۹۱۲۷۴۲۲۴۲۰و ۰۲۴۳۴۲۲۸۷۰۱تماس حاصل کنند تا مشاوره به آنها داده شود.

,

انتهای پیام/

]
کارآفرین جوان خدابنده ای با بیان اینکه کشت زعفران حلقه مفقوده در این شهرستان است گفت: در صورت حمایت مسئولان شرکت صادراتی زعفران در خدابنده احداث می کنم.