دانش عامل اصلی تولید اقتصادی به شمار می‌آید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از منطقه آزاد در دنیای امروز دانش و نوآوری یکی از عوامل مهم ایجاد ثروت به شمار می رود و در سطح خرد و کلان فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را فراهم کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, منطقه آزاد,


در سطح کلان، کشورهای در حال توسعه به ایجاد راهبردها و چارچوب‌هایی برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان که در آن ثروت و درآمد براساس توانایی‌های دانش و نوآوری است، تلاش می‌کنند.

,
,

محسن حیدری بنی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با منطقه آزاد؛ گفت: در عصر جدید که به عصر دانش مشهور است، علم و دانش به‌عنوان منبع اصلی ثروت شناخته شده است، دانش در این عصر عامل اصلی برای تولید اقتصادی به شمار می‌آید.

, منطقه آزاد,

وی ادامه داد: در گذشته، منابع طبیعی مانند ذغال سنگ، سنگ آهن و نیروی انسانی، منابع اصلی اقتصاد به حساب می‌آمد، لیکن در اقتصاد دانش، تولید و بهره‌برداری از دانش سهم به‌سزایی در ثروت‌آفرینی دارد و سرعت تغییرات بسیار زیاد است.
,
,
وی تصریح کرد: از آنجا که در فناوری‌های جدید و اقتصاد دانش‌بنیان، توانایی بهره‌وری و راندمان تولید زیاد می‌شود، لذا دولت‌های جهان اعم از صنعتی و در حال توسعه برآنند تا کسب مهارت‌ها و آموزش را به سوی اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهند. چراکه اقتصاد دانش‌بنیان نه‌تنها موجب کاهش بیکاری می‌شود بلکه به کمک ارتقاء بهره‌وری از تورم می‌کاهد و بر درآمدها می‌افزاید.
,

حیدری ابراز داشت: اقتصاد دانش‌بنیان برخاسته از دو نیروی اصلی است؛ افزایش دانش‌بری فعالیت‌های اقتصادی، افزایش جهانی شدن امور اقتصادی.

این پژوهشگر اضافه کرد: اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که در آن دانش، کلید اصلی رشد اقتصادی است که در آن دانش کسب، تولید و انتشار پیدا می‌کند و به صورت موثری در افزایش توسعه اقتصادی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: به هر حال اقتصاد با تعریف جدیدی که از آن در اقتصاد دانش بنیان می‌شود، می‌تواند برای کشور ایران با خیل عظیم نیروی کار جوان و تحصیل کرده مورد توجه قرار گیرد.

حیدری در پایان افزود: ضرورت ایجاد استراتژی‌های جدید توسعه و به کار بستن آنها، با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و مناسب‌تر در امر آموزش، توسعه ارتباطات از راه دور و ارزان و ایجاد فضای مناسب‌تر برای نوآوری می‌تواند بسترهای مناسب برای توسعه اقتصادی کشور را فراهم آورد.
,
,
,
,
,
,
,
]
در دنیای امروز دانش و نوآوری یکی از عوامل مهم ایجاد ثروت به شمار می‌رود و در سطح خرد و کلان فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را فراهم کرده است.