عدم حمایت مالی از چاپ آثار دفاع مقدس در دشتی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛  شعر و ادب فارسی با پشتوانه هزار ساله در ایران جایگاه بسیار والایی در ادبیات ایران دارد و شاعران همواره در صدر مجالس بوده و توانسته اند خود را با ابزار شعر و پیشرفت ها وفق داده و روز به روز پیشرفت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛  ,

جایگاه شعر در ادبیات فارسی به واسطه آهنگین بودن وزن شعر در میان مردمان هر عصر جایگاه ویژه  و خاصی بوده است و هرکس به تناسب سلیقه خود از بخشی از جلسات شعر در گوشه ای از مجالس شعرخوانی هر شهر بهره برده است.

,

واقعیت آن است که با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 و ورود ما به دفاع مقدّس، التفات به چنین وجوهی از شعر باعث شد تا شعرای انقلاب اسلامی برای درک شور و شعور دفاع مقدّس راه جبهه و فضا و فرهنگ آن را در پیش گیرند و در عین حال، بخشی از جهادگران عرصه‌های دفاع راهی سرزمین کشف شده شعر شوند و بدین ترتیب، شعر به عنوان بخشی ایمان‌آور و توان بخش از دفاع مقدّس به ثبت رسید.

,

حماسه شکوهمند دفاع مقدس توانست چشمه ذوق شاعران ایرانی را جوشان ساخته و برگی دیگر از حماسه شعر را در ادبیات فارسی ایران ابداع کنند و مخاطبان جدیدی را به عرصه شعر دعوت کنند.

,

ادبیات کهن سرزمین دشتی به واسطه داشتن شاعرانی مانند فایز و مفتون همواره شناسه عام و خاص بوده است و سرزمین دشتی و شهرستان دشتی همواره به سبب داشتن علما و شاعران گران سنگ به نگین فرهنگی جنوب شهرت یافته است که دراین بین شاعران انقلابی و آئینی نقش موثری در شناساندن این منظومه های شعر بزرگ به مخاطبان اشعار آئینی در کشور داشته اند.

,

شاعرانی نظیر عباس دلجو، منصوری، خلیل آزمون و حمید زارعی  توانسته اند جایگاه شعر دفاع مقدس و اشعار آئینی را در شهرستان دشتی به سمت پیشرفت سوق دهند.

,

عباس دلجو شاعر آئینی و اهل بیت و از شاعران مطرح شهرستان دشتی در گفتگو با این پایگاه خبری ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی به شاعران شهرستان دشتی طی سخنانی اظهار داشت: جایگاه شعر اهل بیت و شعر آئینی در شهرستان دشتی با وجود گنجینه مناسب اشعار آئینی کاملا مناسب به نظر می رسد و شعر آئینی در دشتی طرفداران و خواهان بسیار دارد.

,

وی که از شاعرانی است که به سبک شعر حماسی نیز علاقمند است در مورد جایگاه شعر حماسی در دفتر های شعر قدیم دشتی گفت: شعر حماسی از قدیم الایام در دشتی رواج داشته است و پایه ی اشعار پامنبری بر شعر حماسی بنا شده است و چنین است که اغلب نوحه های قدیمی ریتمی حماسی دارد.

,

دلجو درباره جایگاه لرزان شعر دفاع مقدس در شهرستان دشتی نیز اضافه کرد: متاسفانه جایگاه شعر دفاع مقدس در دشتی بواسطه عدم حمایت از شاعران جایگاهی لرزان به شمار می رود و اندک شاعرانی باقی مانده اند که درباره ی شعر دفاع مقدس زبان به سرودن شعر بگشایند و آنها هم که مانده اند به دلیل عدم حمایت نهاد های مرتبط با  شعر دفاع مقدس اکنون به انباشتن سروده های خود در کتابخانه های شخصی اقدام می کنند.

,

این شاعر دفاع مقدس تاکید کرد: برای مثال کتاب شعر اشک ها و لبخند های این جانب که متضادی از تولد و شهادت اهل بیت است اکنون به دلیل نداشتن پشتوانه مالی همچنان در کتابخانه شخصی ام خاک می خورد و شاعران دفاع مقدس هم دقیقا به همین دلیل است که از سرودن آثار خود پشیمان شده اند.

,

شاید اگر دست اندرکاران فرهنگی و متولیان امر دفاع مقدس در شهرستان دشتی به دلیل جایگاه والای شعر دفاع مقدس پشتوانه خوبی برای شاعران دفاع مقدس ایجاد می کردند وشعر دفاع مقدس اینگونه در گوشه ی مظلومیت خاک نمی خورد.

,

متاسفانه شاعران ولایی و آئینی و دفاع مقدس که با زحمت اینچنین شعر می سرایند حالا باید سالها پشت در بی پولی اینچنین برای انتشار یک دفتر شعر سالها رنج انتظار را تحمل کنند.

,

انتهای پیام/

]
متاسفانه جایگاه شعر دفاع مقدس در دشتی به واسطه عدم حمایت از شاعران جایگاهی لرزان به شمار می رود.