واردات ۴میوه به کشور آزاد است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایرنا، محمد علی طهماسبی روز پنجشنبه در جمع مسئولان جهاد کشاورزی و برخی باغداران کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: البته ورود این چهار محصول نیز باید با نظارت دقیق گمرکی و سایر نهادهای ذیربط به ویژه برای رعایت مسایل بهداشتی و سلامت انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: تاکنون و حتی با فشارهایی که از سوی برخی صنف ها و اتحادیه های فروش میوه صورت گرفته دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجازه افزایش میزان محصولات باغی وارداتی را نداده است.

,

** توسعه 500 هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: یکی از برنامه های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی که در برنامه پنج ساله ششم نیز پیش بینی شده است توسعه باغات در بیش از 500 هزار هکتار اراضی شیب دار و با بازدهی کم اقتصادی است.

,

طهماسبی ادامه داد: با توجه به تکلیف قانونی و پیش بینی احیای این میزان اراضی فاقد توجیه اقتصادی در برنامه ششم توسعه ،همه نهادها و سازمان های متولی موظف به تامین شرایط و تحقق اجرای این مهم هستند.

,

وی با بیان اینکه ایران بر روی یک اقلیم شکننده قرار دارد و با توجه به کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی ها، گفت: میزان بارش در برخی استان های پرآب کشور همچون چهار محال وبختیاری و حتی استان کهگیلویه وبویراحمد با کاهش بالای 50درصدی تولیدی آب مواجه شده اند.

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: استفاده از کشت های مثمرثمر در این اراضی شیب دار ، سیل خیز و فاقد توجیه اقتصادی علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک ، توان بیولوژیکی آن را بالا برده و تا حدود زیادی بر ایجاد حفظ و تقویت تعادل اکوسیستم طبیعی نیز موثر خواهد بود.

,

** تولید 270 هزار تن محصولات باغی در کهگیلویه وبویراحمد

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سال زراعی جاری افزون بر 270 هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید شد .

,

جعفر گوهرگانی افزود: سطح زیرکشت باغ های استان که قبل از سال 92 حدود 34 هزار هکتار بود هم اینک به بالای 43 هزار هکتار رسیده است.

,

وی تصریح کرد: میزان تولید نهال از حدود 900 هزار اصله هم اینک به بیش از سه میلیون اصله نهال در سطح باغات رسیده است.

,

وی یکی از مشکلات اساسی فراروی باغداران استان را بروز برخی ناهماهنگی میان دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان برای توسعه اراضی شیب دار بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی و اجرای ماده 56 دانست.

]
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که تنها واردات چهار محصول باغی (میوه) شامل موز، نارگیل، انبه و آناناس به کشور آزاد است و هر نوع میوه وارداتی دیگر قاچاق محسوب می شود.