زنگ خطر قاچاق چوب در جنگل‌های کشور
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جنگل خواری و قاچاق چوب سالها است که به عنوان یک معضل زیست محیطی بر نابودی جنگل‌ها سایه انداخته و مسوولان را برآن داشته که در جهت حفظ و صیانت از این منابع ارزشمند طرح تنفس و توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل را اجرا کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اگرچه با اجرای طرح تنفس جنگل، خروج درختان شکسته و قطع شده بر اثر بلایای طبیعی به سهولت امکان پذیر نیست، اما انباشت چوب در برخی مناطق، قاچاقچیان را به طمع خارج کردن و فروش آنها ترغیب کرده است.

,

براساس اجرای طرح تنفس، برداشت از درختان جنگل برای مصارف صنعتی ممنوع اعلام شد، که به همین سبب طرح زراعت چوب در دستور کار قرار خواهد گرفت.

,

 خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به توقف طرح بهره برداری از جنگل های شمال از نیمه دوم سال 95، اظهار کرد: هر ماه بخشی از قراردادها با مجریان طرح جنگل متوقف می شود ، به طوریکه از ابتدای سال آینده هیچ‌گونه بهره برداری نخواهیم داشت.

,

وی با اشاره به اجرای طرح تنفس  و توقف بهره برداری از جنگل های شمال ، افزود: درختان شکسته و قطع شده‌ای که به صورت تجمعی روی هم قرار دارند و خطر حریق و تکثیر آفات منطقه را تهدید می‌کنند ، تحت نظارت ادارات کل منابع طبیعی استان ها مجوز بهره برداری آن صادر می شوند.

,

جلالی ادامه داد: در دودهه اخیر سالانه حدود 2 میلیون مترمکعب چوب از جنگل های شمال برداشت می‌شد که این رقم اکنون به 500 هزار متر مکعب تقلیل یافته است.

,

معاون وزیر جهاد از اجرای طرح زراعت چوب خبر داد و گفت: با توجه به بحث ممنوعیت بهره برداری از جنگل های شمال، اراضی مورد تصرف توسط مردم که هنوز از سوی دستگاه قضایی تعیین  تکلیف نشده و هیچ‌گونه کاربرد جنگلی ندارد، به زراعت چوب اختصاص می یابد.

,

رییس سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه هر هکتار زراعت حدود 25 متر مکعب چوب تولید می‌کند، بیان کرد: با وجود آنکه 90 درصد چوب مورد نیاز از منابع داخلی و تنها 10 درصد از طریق واردات تامین می شود، با توسعه زراعت چوب در آینده ای نزدیک می توان کسری مورد نیاز را تامین کرد.

,

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که در سطح 75 هزار هکتار زراعت چوب انجام شود، افزود: کشت زراعت 20 هزار هکتار در استان های شمالی و مابقی در استان های غیرشمالی که نیازی به آبیاری ندارد، صورت خواهد گرفت.

,

جلالی تصریح کرد: در زمینه توسعه کشت زراعت مساعدت هایی از قبیل تأمین نهال و  اعطای تسهیلات به استان‌های مختلف ابلاغ شده است.

,

حجم درختان قطع شده  در جنگل‌های شمال 300 هزار متر مکعب است

,

ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: توقف بهره برداری از جنگل های شمال یک امر راهبردی است که نظام و حاکمیت برای نجات باقی مانده جنگل‌ها، آن را اجرا کرد.

,

وی افزود: براساس اجرای طرح تنفس جنگل، هیچ‌گونه بهره برداری از درختان قطع شده و سالم صورت نخواهد گرفت.

,

به گفته مقدسی در کنار توقف بهره برداری از جنگل های شمال، برای قاچاق چوب و پروژه عمرانی ناسازگار با جنگل، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فشار از روی جنگل های شمال برداشته شود.

,

قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه حجم درختان قطع شده در جنگل‌های شمال حدود 300 هزار متر مکعب برآورده می شود، بیان کرد: طی چهار سال اخیر در اثر وزش باد در برخی مناطق با حجم زیاد درختان قطع شده روبرو شدیم که یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها موظف به صیانت از درختان سرپا و قطع شده است.

,

به گفته وی درختان قطع شده در مناطقی که به صورت انباشت روی هم قرار دارند به دلیل جلوگیری از شیوع آفات و حریق با مجوز واحدهای استانی از جنگل خارج خواهد شد.

,

این مقام مسوول با بیان اینکه مجاز به اجرای طرح زراعت چوب در محدوده جنگل نیستیم، گفت: برای تأمین منابع سلولزی مورد نیاز واحدهای صنعتی ، بحث زراعت چوب در اراضی متعلق به اشخاص پیگیری می شود.

,

وی در خاتمه یادآور شد: سازمان جنگل‌ها در جهت توسعه زراعت چوب اقدام به ارائه کمک‌های فنی و مشاوره ای ، توزیع نهال رایگان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت خواهد کرد تا در اراضی دارای پوشش گیاهی آب و خاک مناسب، کاشت درختان سریع رشد توسعه یابد.

]
با اجرای طرح تنفس جنگل، خروج درختان شکسته بر اثر بلایای طبیعی به سهولت امکان پذیر نیست و انباشت چوب‌ها، قاچاقچیان را به فروش آنها ترغیب کرده است.