روایتی دیگر از عاشورا/نخل‌گردانی آیینی با قدمت ۴۰۰ سال در خمین
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خمین نیوز؛ یکی از مراسم مذهبی که ریشه در اعتقادات مردم شهرستان خمین دارد، آئین نخل‌گردانی است که هرساله و در روز عاشورا برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز,

شروع مراسم نخل گردانی در خمین در دهه اول محرم و با تزئین نخل از طرف شورای نخل متشکل از ۵ نفر است.

,

یک روز قبل از محرم غبارروبی و عطر افشانی نخل انجام می‌گیرد و روز اول چادرهای مشکی نخل تعویض و چادرهای شسته شده مشکی جدید بر تَن نخل پوشانده می‌شود.

,

روز سوم طناب‌کشی نخل انجام می‌شود، طناب کشی به مانند دیگر نخل‌های ایران، باعث استحکام چارچوبه نخل شده و به صورت ذوزنقه، لوزی و متوازی الاضلاع انجام می‌شود.

,

 روز پنجم چادر روی نخل عوض می‌شود و روز ششم طُره سبز نخل بسته می‌شود و روز هفتم نیز داخل نخل با پارچه‌های کتیبه‌دار  و مزین به آیات قرآنی تزئین می‌شود.

,

, ,

 

,

روز نهم و شب تاسوعا طرف راست و چپ نخل با نام های حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) تزئین و در پیشانی نخل سپر و شمشیرها بسته می‌شود. و به تابوت (طرفین اریب نخ) پارچه سبز براق و به کمر نخل یک کتیبه قرمز بسته می‌شود.

,

مراسم نخل گردانی خمین از ساعت ۸ صبح روز عاشورا و با انجام طناب کشی داخل نخل و بستن چوب‌های عمودی و پنجه‌های بالای آن شروع می‌شود.

,

حاملین، نخل را از جایگاه بیرون آورده و آن را به طرف میدان پانزده خرداد حرکت می‌دهند، در مسیر حرکت بطرف این میدان برخلاف تمامی مراسم که تنها خانواده‌هایی خاص می‌توانند حامل نخل باشند، عموم مردم می توانند دخیل باشند.

,

نخل در کنار امامزاده محمد(ع) در میدان پانزده خرداد بر روی یک چهار پایه آهنی به ارتفاع یک متر و شصت سانتی متر قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند از زیر آن به راحتی عبور کنند.

,

, ,

مردم زادگاه امام‌خمینی با عبور از زیر این نخل، از امام حسین(ع) حاجت می‌طلبند و برای سلامتی خود و بستگانشان دعا می‌کنند.

,

این نخل با حضور هیئت‌های سینه زنی از میدان ۱۵ خرداد به سمت میدان عاشورای خمین حرکت داده می شود و در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز جماعت، عزاداران نخل را از میدان عاشورا به سمت آشیانه خود در امامزاده ابوطالب(ع) برمی‌گرداندند.

,

وزن نخل حدود دو تُن است که سالانه برای تجهیز و نگهداری آن، بیش از ۳۰ میلیون ریال از مشارکت‌ها و نذورات مردم هزینه می‌شود.

,

سابقه نخل گردانی در خمین به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد که در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
آیین نخل‌گردانی جلوه ارادت مردم خمین به سالار شهیدان در روز عاشورا است که قدمتی به بیش از ۴۰۰ سال در این شهرستان دارد و در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است.