شهرستان طبس برای نخستین بار زیر کشت کینوا رفت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری طبس نیوز، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: به منظور ارزیابی سازگاری و میزان عملکرد ارقام و محصولات زراعی جدید برای قرار گرفتن در الگوی کاشت منطقه هر ساله مزارع الگویی در شهرستان طبس اجرا می شود که در این راستا در سال زراعی جاری (۹۶-۹۷) محصول زراعی کینوا برای نخستین بار در سطح نیم هکتار به صورت الگویی در شهر طبس کشت شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طبس نیوز,

داود بخشایی افزود: گیاه کینوا به دلیل استحصال دانه های خوراکی کاشته می‌شود و شبیه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف می‌شود ولی در اصل غلات نیست.

,

وی افزود: این گیاه عضو خانواده چغندر و اسفناج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی مشهور است و برای بیابان زدایی و اراضی فقیر می تواند کاشته شود و به شرایط کم آبی و شوری متحمل بوده و سازگار اقلیم گرم و خشک می‌باشد.

,

به گفته وی کینوا سرشار از مواد پروتئینی و اسیدهای آمینه ضروری می باشد ولی مقدار کالری خیلی کمی دارد، این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است که می تواند جایگزین مناسبی برای برنج محسوب شود به علاوه می توان آن را به صورت مخلوط با برنج مصرف کرد.

,

بخشایی خاطرنشان کرد: از مزیت های دیگر کینوا این است که این گیاه فاقد گلوتن است بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند می توانند از این ماده مغذی استفاده کنند.

,

وی تصریح کرد: خاستگاه اصلی این گیاه آمریکای جنوبی است و در کشورهای اکوادر، شیلی، پرو و بولیوی به عنوان گیاه بومی شناخته می شود. گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می شود و در آمریکای جنوبی به دانه های این گیاه به دلیل خواص فوق العاده ای که دارند مادر همه دانه های خوراکی می گویند.

,

داود بخشایی با اشاره به این نکته که بحران آب و استمرار خشکسالی این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و الگوی کشت شهرستان توجه بیشتری به کشت گیاهان کم آب خواه صورت گیرد، از این رو یافتن گونه های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی شهرستان مورد توجه این معاونت قرار گرفته است.

,

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس اظهار کرد: کسب نتایج موفقیت آمیز در این زمینه سبب تنوع بخشی به محصولات غذایی، تولید پایدار و افزایش درآمد کشاورزان شهرستان خواهد شد.
وی در پایان افزود: ارزش بسیار بالای دانه کینوا موجب مقایسه آن توسط سازمان خاروبار جهانی (FAO) با شیر خشک گردیده است و قیمت جهانی آن چندین برابر گندم می باشد.

,
,

انتهای خبر/

]
مدیر جهاد کشاورزی طبس از انجام کشت کینوا برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.