به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص نیوز؛ محمد علی زمانی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد با اشاره به طرح مترو هشتگرد_قزوین که حدود ۱۰ سال پیش مطرح شده است اظهار کرد: با برنامههای اتخاذ شده در طول این ده سال و قول مساعدی که مسوولان در دورههای مختلف داده بودند این طرح باید در سال ۹۶ مورد بهرهبرداری قرار میگرفت که متاسفانه محقق نشده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص نیوز؛,وی افزود: فلسلفه اجرای این طرح اتصال سیستم ریلی برقی و سریعالسیر بین شهری هشتگرد_قزوین به شبکه فراگیر مترو تهران و قابلیت بهرهبرداری از استانهای شمالی و شمال غربی کشور از این مسیر است.
,این مسوول ابراز کرد: قزوین پس از همدان و اصفهان رتبه سوم تردد به تهران را در کشور دارد که اهمیت راهاندازی مترو در این استان را چند برابر میکند و همچنین با احداث خط مترو از مزیت اتصال به ۱۰ استان دیگر نیز بهرهمند خواهیم شد.
,زمانی در ادامه با بیان اینکه راهاندازی مترو هشتگرد به قزوین ۱۴ مزیت برای استان و حتی کشور دارد گفت: این طرح صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف سوخت، تسهیل در حمل و نقل و کاهش چشمگیر تصادفات جادهای و خسارتهای مالی و جانی را در پی خواهد داشت.
,احداث سیستم ریلی برقی برای قزوین یک طرح ملی به شمار میرود
,رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه این طرح بخش مهمی از ترمینال غرب تهران را به قزوین منتقل میکند عنوان کرد: راهاندازی خط مترو موجب جلوگیری از سکونت ناخواسته یا اجباری جامعه دانشجویی و شاغل در قزوین خواهد شد و تاثیر مناسبی در وضعیت مسکن خواهد داشت.
,وی تشریح کرد: امروزه مسیر ریلی به عنوان اقتصاد سبز شناخته شده و در حفظ محیط زیست تاثیر بسزایی دارد؛ همچنین احداث این طرح موجب رونق چشمگیر گردشگری در قزوین و حتی کشور خواهد شد.
,زمانی رونق اقتصادی و اشتغال در استان و سطح ملی را یکی دیگر از مزیتهای این طرح دانست و گفت: امروز یکی از دغدغههای صنعتگران و تولیدکنندگان دسترسی به بازار فروش و جذب متقاضی است که مترو هشتگرد به قزوین این بستر مناسب را برای تولیدکنندگان استان به همراه خواهد داشت.
,این مسوول در ادامه افزود: با توجه به اقتصادی و زودبازده بودن طرح، موجب جذب سرمایهگذاران خارجی خواهد شد و توسعه و پیشرفت استان قزوین را که همجوار با پایتخت است را به همراه دارد.
,رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه اجرای این طرح کاهش حداکثر۳۰ دقیقه در زمان سفر را در پی دارد گفت: مترو قزوین_هشتگرد ارزش مانده ۱۵۷ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۵۰۰ دلار در دوره زمانی ۲۵ سال را به همراه دارد و این در حالی است که برای ۷۰ کیلومتر سرمایهگذاری میشود اما از ۱۴۰ کیلومتر بهرهبرداری خواهد شد.
,وی یادآورد شد: این طرح در سفر سوم رییس هیئت دولت دهم تصویب و ۲۰ میلیارد اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شد اضافه کرد: بازده اقتصادی طرح مترو هشتگرد به قزوین ۲۶/۵ (منهای تورم سالانه) است.
,مترو هشتگرد_قزوین قابلیت جابجایی ۱۳ هزار مسافر در ساعت را دارد
,زمانی تصریح کرد: این طرح برای بهرهبرداری ۳۲ میلیون نفر در نظر گرفته شده و قابلیت جابجایی ۱۳ هزار مسافر در ساعت را دارد که مورد تایید دانشگاه صنعتی اصفهان که بالاترین مرجع کارشناسی راه و شهرسازی در کشور محسوب میشود، قرار گرفته است.
,این مسوول توضیح داد: بلاخره احداث مترو هشتگرد به قزوین در سال ۹۲ کلید خورد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و انتصاب آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با این طرح که از پشتوانه کارشناسی برخوردار است مخالفت شد.
,زمانی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی بدون هیچ نظر کارشناسی و منطقی علت مخالفت را بالا بودن هزینه مطرح میکند و از طرفی بر دو خطه کردن راهاهن قزوین به تهران تاکید دارد که هزینه بیشتری را در پی داشته و فقط یک طرح محلی محسوب میشود در حالی که مترو هشتگرد به قزوین یک طرح ملی بوده و مزایای قابل توجهی را در پی دار.
,وی با اشاره به اینکه هزینهای بالغ برای ۵۰۰ میلیارد برای احداث ۷۴ کیلومتر مترو هشتگرد به قزوین برآورد شده افزود: با توجه به اینکه قزوین چهارراه کریدور شمال و جنوب کشور است و روزانه هزاران خودرو از این مسیر تردد میکنند اما بهرهای از این موقعیت عاید استان نمیشود.
,رییس خانه صنعت و معدن استان با بیان اینکه قزوین همجوار با پایتخت بوده اما همچنان توسعه نیافته باقی مانده است تاکید کرد: اگر این طرح اجرا نشود قزوین موقعیت استراتژیک خود را از دست خواهد داد .
,این مسوول در پایان با تاکید بر اینکه عدهای علاقهمند هستند تا این طرح مهم به فراموشی سپرده شود افزود: متاسفانه مسوولان مسکن و شهرسازی استان هیچ حمایتی از این ندارد و فقط به نظرات وزارتخانه اکتفا میکنند.
,انتهای پیام/
]