بزرگترین خانه تاریخی زنجان در آستانه بازسازی کامل
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  موج رسا; خانه تاریخی حکیمیان زنجان از دو بنا تشکیل شده که یکی از آنها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد. بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اویل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

یکی از خانه های تاریخی شهر زنجان که در محله حق وردی از محلات قدیم زنجان قرار دارد خانه حکیمیان است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد و سال گذشته به موجب تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی این خانه در قبال مرمت و احیاء به مدت 10 سال به میراث فرهنگی استان برای کاربری گردشگری و فرهنگی واگذار شده است.

,

این خانه تاریخی متعلق به ادیب عزیزالله حکیمیان است و بنا به بررسی ها و اطلاعات بدست آمده ایشان پزشک طب سنتی بوده است و گفته می شود اجداد ایشان از شاگردان ابن سینا پزشک شهیر شرق زمین بوده است.

,

خانه تاریخی حکیمیان، با مساحت 1300 متر در آینده به یکی از مکان های دیدنی استان زنجان تبدیل خواهد شد،بنا بر مفاد تفاهم نامه، اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی، موافقت کرده است.

,

 

,

, ,

*خانه حکیمیان اثر ملی

, *خانه حکیمیان اثر ملی,

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به ثبت این اثر در فهرست آثار ملی،گفت: خانه حکیمیان پس از طی تشریفات قانونی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

,

یحیی رحمتی ادامه داد: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب در سال 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی-تاریخی کشور نام "خانه حکیمیان"  به شماره ثبتی 31772 در فهرست آثار ملی جای گرفت.

,

وی با بیان اینکه خانه تاریخی حکیمیان پس از مرمت و بازسازی به موزه فرهنگ عامه استان تبدیل می شود، ادامه داد: این بنا در تملک اداه کل راه و شهرسازی است که با همکاری های مدیرکل راه و شهرسازی زنجان خانه تاریخی حکیمیان به صورت 10 ساله به اداره کل میراث فرهنگی زنجان واگذاری شد.

,

این مسئول یادآور شد:اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می شود و مرتکب، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

,

, ,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه خانه حکیمیان زنجان، بزرگ‎ترین خانه تاریخی استان به شمار می‎رود،افزود:خانه حکیمیان زنجان در حال مرمت بوده و 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

,

گفتنی است،در زنجان خانه‌های قدیمی بسیاری وجود دارد که نمونه آن را می‌توان خانه حکیمیان، خانه ذوالفقاری و خانه توفیقی دانست که پس از مرمت و ثبت شدن به عنوان موزه و یا خانه هنرمندان تغییر کاربری یافته‌اند.

,

انتهای پیام/

]
خانه حکیمیان زنجان به عنوان بزرگترین خانه تاریخی استان است که در حال حاضر در حال مرمت است.