جمعیت کم و بذل و بخشش‌های گذشته مانع جذب دومین سهمیه نمایندگی برای تربت‌حیدریه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید باستانی در گفت و گو با خبرنگار تابان تربت، اظهار کرد: دولت لایحه ای به مجلس ارائه کرده تا تعدادی به نمایندگان مجلس افزوده شود و مبنای آن را بر اساس جمعیت حوزه های انتخابیه قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سعید باستانی در گفت و گو با خبرنگار , تابان تربت, ، اظهار کرد: دولت لایحه ای به مجلس ارائه کرده تا تعدادی به نمایندگان مجلس افزوده شود و مبنای آن را بر اساس جمعیت حوزه های انتخابیه قرار داده است.,

 

,

وی با بیان اینکه لایحه در کمیسیون های مختلف مجلس در دست بررسی و ارزیابی است، افزود: پس از بررسی ها، لایحه به صحن علنی مجلس می آید و در صورت تصویب، دو سهمیه به نمایندگان خراسان رضوی افزوده خواهد شد.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر چند هنوز لایحه در دست بررسی است؛ اما با توجه به اینکه ملاک آن بر اساس افزایش جمعیت می باشد طبیعی است یکی از سهمیه ها به حوزه انتخابیه مشهد و کلات و دومین سهمیه به حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد و باخرز اختصاص یابد.

,

 

,

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از جمعیت کم و بذل و بخشش های منطقه ای در گذشته به عنوان مهترین عوامل در عدم کسب دومین سهمیه نمایندگی برای حوزه انتخابیه خود یاد کرد.

,

 

,

باستانی خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر از تربت حیدریه مهاجرت و مقیم مشهد شدند و از سویی دیگر بذل و بخشش های منطقه ای در گذشته که برخی روستاها به شهرستانهای فریمان و نیشابور واگذار شده باعث کاهش جمعیت در این حوزه انتخابیه شده و لذا نمی توان انتظاری برای کسب دومین سهمیه نمایندگی داشت.

,

 

,

نماینده تربت حیدریه با بیان اینکه هر چند نباید جمعیت به عنوان تنها مولفه برای افزایش نمایندگان محسوب شود، افزود: با احتساب این مولفه اکنون برای مشهد سه میلیون نفری و تهران ۱۰ میلیون نفری به ترتیب برای هر کدام باید ۱۰ و ۸۰ نماینده در نظر گرفته شود و این یعنی جو قالب مجلس تنها برای برخی مراکز باشد و این در شرایطی است که کارکرد نمایندگان در مجلس بر اساس جمعیت نیست.

,

 

,

وی گفت: در تلاشیم تا در کمیسیون های بررسی این لایحه در مجلس و همچنین مجمع نمایندگان استان، در کنار مولفه جمعیت، مولفه هایی همچون شرایط اقتصادی و وسعت حوزه انتخابیه لحاظ شود.

,

 

,

لازم به ذکر است؛ از مجموع ۱۸ نماینده در خراسان رضوی، حوزه انتخابیه تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در جنوب این استان با جمعیت ۳۶۸ هزار نفری دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

,

انتهای پیام/

]
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه ارائه شده دولت مبنی بر افزایش تعداد نمایندگان ملت، از جمعیت کم و بذل و بخشش‌های منطقه‌ای در گذشته به عنوان مهمترین عوامل در عدم جذب دومین سهمیه نمایندگی برای حوزه انتخابیه خود یاد کرد.