بانوی روستایی که اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید/لزوم توجه بیشتر به صنایع سنتی شهرستان باشت+تصاویر
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل  از  باشت نیوز:  توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  باشت نیوز:,

صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.

,

نقش و نگاره‌های زیبا و چشم‌نواز گلیم بافی تجلی گر اهتمام در اقتصاد مقاومتی است که در گوشه و کنار این دیار در جهت تحقق فرامین رهبری و کمک به توسعه اقتصاد به پیش می رود.

,

, ,

 

,

گلیم، دست بافته ای ارزشمند که از صدها سال پیش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، به‌عنوان یادگار ارزشمند گذشتگان و به دلیل درآمد زایی، بدون آلایندگی‌های زیست محیطی دارای اهمیت فراوانی است.

,

 

,

هم اکنون قیمت هر متر مربع گلیم در کهگیلویه و بویراحمد بین 800 هزار تا یک میلیون ریال است که در صورت ایجاد بازار فروش مناسب، ارزش اقتصادی گلیم بیشتر می‌شود.

,

 

,

مرضیه جلیلی یکی از گلیم بافان روستای خان احمد شهرستان باشت توانسته نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده خود داشته باشد.

,

 

,

, ,

این بانوی خان احمدی با هنر انگشتان خود توانسته زمینه تولیدات داخلی  برای تقویت اقتصاد کشور که مقام معظم رهبری طی سالها به آن تاکید دارد را به نتیجه برساند.

,

 

,

 

,

مرضیه جلیلی ۳۰ ساله و دارای دو فرزند است.وی سال گذشته با گرفتن ۷ میلیون تومان وام اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی شهرستان باشت توانسته در منزل خود ایجاد شغل کند و قسمتی از امرار و معاش خانواده خود را تامین کند.

,

 

,

, ,

 

,

در طول یک سال ۱۵ گلیم با دستان هنرمندی خود بافته است که معادل ۵۰ میلیون تومان است.

,

 

,

این بانوی خان احمدی از سختی کار برای ما می گوید: از ۵ سالگی علاقه شدیدی به صنایع دستی داشتم و از همان موقع کار گلیم بافی را شروع کردم.

,

 

,

وی ادامه داد: اکنون هر طرحی که سفارش دهند را بافت میزنم .نخ های بافت را خودم تهیه میکنم و با خرید پشم و نخ خام از روستاییان، خودم این نخ هارا به صورت طبیعی رنگ کرده و برای بافت آماده می کنم.

,

 

,

 

,

مرضیه جلیلی با کار کردن زیاد، روی دار گلیم بافی اکنون دیسک گردن گرفته است.

,

 

,

, ,

وی از مشکلاتی که دارد تنها خواسته اش این بود که یک اتاق کوچک برای کار داشته باشد تا در سرما و گرما با خیال راحت بتواند بافت گلیم انجام دهد.

,

 

,

از سود بالای وام ها می گوید که تا کنون نتوانسته یک وام کم درصد برای ساخت اتاق کار خود بگیرد...

,

 

,

از نبود بازار فروش برای گلیم فرش ها می گوید ؛ در استان ما خرید و فروش گلیم فرش سنتی کار بسیار سختی است و کسی آنچنان حمایت نمیکند.

,

 

,

 

,

 وقتی برای تهیه گزارش به منزل آنها رفتیم، ترسش  این بود که باران ببارد و دار قالی اش را خراب کند.

,

 

,

این بانوی کارآفرین ترک زبان بوده و  کارهای هنری دیگری از جمله مهره دوزی و دوخت لباس هم انجام می دهد و در این امر هم توانسته مشتری های را جذب کرده و سود مناسبی داشته باشد.

,

 

,

, ,

بر اساس آمار، سالیانه 300 هزار مترمربع صنایع‌دستی داری، از سوی هنرمندان این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

,

کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده گبه ایران است و بر اساس آمار 95 درصد از هنرمندان صنایع داری در این بخش مشغول فعالیت هستند.

,

 

,

به نظر می‌رسد در صورت رفع چالش‌ها بتوان از دست بافته‌های گلیم و هنرهای مشابه برای اشتغال و ایجاد درآمد برای بانوان کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرد.

,

 

,

امیدوار است با حل مشکلات صنایع دستی در شهرستان ها چرخ اقتصاد هرچه زودتر به چرخش در بیاید تا مشکل بیکاری و معیشت جوانان کشورمان حل شود.حالا که جوانان خود دست بکار شده اند در این زمینه حمایت هرچه بیشتر مسئولین هم طلبیده می شود.

,

انتهای پیام/

]
صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.