مسیر اراک-قم کوتاه‌تر می‌شود/سرعت در شبکه‌های حمل‌و نقل فرصتی برای توسعه صادرات
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی در توسعه امر صادرات و به تبع آن بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز,

در حال حاضر نیز حمل و نقل ریلی مناسب‌ترین شیوه برای ترانزیت کالا محسوب می‌شود ولی در حوزه حمل ونقل ریلی با وجود هزینه‌های بسیار پایینِ افزایش بهره‌وری، نسبت به توسعه زیرساخت‌ها، توجه چندانی نشده است.

,

توسعه صادرات به عنوان یک چشم‌انداز در رسیدن به اهدافی از جمله توسعه بازارهای هدف، افزایش اشتغال، افزایش رفاه جامعه با جهان موثر بوده و در این بین نقش حوزه حمل و نقل غیرقابل انکار است. قدرت و سرعت در شبکه‌های حمل و نقل فرصت‌های بیشتری برای توسعه صادرات در هر استان ایجاد می‌کند.

,

استان مرکزی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش صنعتی و کشاورزی برخوردار بوده و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب از مزیت‌هایی است که می‌تواند در رشد و توسعه این استان و به دنبال آن در کشور نقش بسرایی داشته باشد.

,

راه آهن اراک با قدمت بیش از ۷۰ سال شامل خطوط ریلی به طول ۴۲۶ کیلومتر در استان های قم، مرکزی و لرستان است که ۲۰ ایستگاه را تحت پوشش دارد.

,

در ماه‌های اخیر نیز راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن ایتالیا در قراردادی موضوع احداث قطار سریع‌السیر را در دستور کار قرار داده‌اند. و پیرو این امر مسیریابی و جانمایی ایستگاه راه آهن در اراک انجام شده است.

,

مسیر اراک-قم کوتاه‌تر می‌شود

,

جلال‌الدین کوکنار مدیرکل راه‌آهن اراک گفت: قرداد احداث راه‌اندازی خط سریع‌السیر برقی اراک – قم بین راه آهن ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران منعقد شده و باتوجه به بررسی کارشناسان ایتالیایی، مسیریابی و جانمایی ایستگاه راه آهن در اراک انجام شده است.

,

وی یا اشاره به اینکه سرعت در نظر گرفته شده برای این قطار بیش از ۲۵۰ کیلومتر است، ادامه داد: نمایندگان راه آهن کشور ایتالیا هم اکنون در حال آموزش کارکنان اجرای این طرح در دانشگاه علم و صنعت اراک هستند.

,

مدیرکل راه‌آهن اراک با اشاره به اینکه راه آهن اراک-قم قسمتی از راه آهن تهران است، گفت: راه‌آهن اراک-قم به طول ۱۲۰ کیلومتر و جزئی از راه‌آهن تهران است، و در بازدیدی که راه آهن ایتالیا از این طرح داشت مقرر شد تا قطار سریع‌السیر در یک خط جدا احداث شود.

,

کوکنار با بیان اینکه با تکمیل مطالعات، عملیات اجرایی برای احداث این خط آغاز خواهد شد، گفت: این طرح از طریق فایناس و اعتباری بالغ بر ۷۲۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود که به تفکیک ۸۵ درصد اعتبار طرح از طریق فایناس و ۱۵ درصد مابقی باید از محل اعتبارات راه آهن پرداخت خواهد شد.

,

توسعه خطوط ریلی از اولویت‌‌های برنامه ششم توسعه

,

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس توسعه خطوط ریلی را یکی از بحث‌های اولویت‌دار برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: با تصویب مجلس قرار شد در برنامه ششم توسعه، یک درصد منابع حاصل از فروش نفت و گاز سالانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد و برای اجرای طرح‌های حمل و نقل ریلی، با اولویت مناطق محروم صرف شود.

,

حسینی اظهار کرد: این اعتبار به منظور تکمیل و اجرای پروژه‌های حمل ونقل ریلی، دو خطه‌کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و مشارکت‌های عمومی-خصوصی در نظر گرفته شده است.

,

وی با بیان اینکه برای احداث خط ریلی اراک-قم مطالعات انجام شده و نتیجه برای ماده ۲۳ ارسال شده است، گفت: با توجه به اینکه محور اراک-قم در محور اصلی قرار دارد اعتبارات لازم برای احداث این خط ریلی از محل یک درصد منابع حاصل از فروش نفت تامین خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
توسعه صادرات به عنوان یک چشم‌انداز در رسیدن به اهدافی از جمله توسعه بازارهای هدف، افزایش اشتغال، افزایش رفاه جامعه با جهان موثر است و قدرت و سرعت در شبکه‌های حمل و نقل فرصت‌های بیشتری برای توسعه صادرات در هر استان ایجاد می‌کند.