مسایل اجتماعی چقدر در میان مطالبات دانشجویی جا دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، نقش و تاثیر دانشگاه و دانشجو در تاریخ معاصر ایران تعیین کننده بوده است، چه تحولات قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر این نکته صحه می‌‌گذارد و نمی‌‌توان آن را نادیده گرفت. استقلال طلبی، عدالت طلبی، آزادی خواهی، مطالبه گری و استکبار ستیزی از مهمترین مولفه‌‌های حرکت‌‌ها و جنبش‌‌های دانشجویان بوده و هر یک از این مولفه‌‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بوده‌‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بعد از کودتای 28 مرداد ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد و همین اتفاق باعث اعتراضات دانشجویان در 16 آذر سال 32 گردید اما رِژیم شاه این اعتراضات را سرکوب کرد که شهادت سه نفر از دانشجویان را به همراه داشت.

,

این روز را می‌‌توان سرآغاز استکبارستیزی یا به تعبیر دیگر آمریکا ستیزی جنبش دانشجویی عنوان کرد، استکبار ستیزی جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم تداوم یافت و دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را که به لانه جاسوسی تبدیل شده بود اشغال کردند و به گفته امام خمینی(ره) انقلاب دوم را رقم زدند.

,

علاوه بر ماهیت ضد استکباری جنبش دانشجویی باید به نقش آفرینی این جنبش در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اذعان نمود. وجود 4 هزار دانشجوی شهید در دوران دفاع مقدس نشانگر علاقه دانشجویان به میهن و دفاع در برابر دشمن است.

,

دانشجویان در صحنه‌‌های اجتماعی نیز حضور و نقش پررنگی دارند، بسیاری از آنان به مناطق محروم کشور سفر می‌‌کنند و بسته به دانش و مهارت خود به مردم خدمت می‌‌نمایند. در زلزله اخیر کرمانشاه دانشجویان با حضور به موقع خود در منطقه به یاری زلزله زدگان شتافتند.

,

در حال حاضر 4 میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که اگر میدان عمل و عرصه وسیع برای آنان فراهم شود به طور قطع و یقین دانشجویان با مشارکت خود رشد و توسعه پر شتاب ایران اسلامی را رقم خواهند زد.

,

اگر در حوزه‌‌های هوافضا، نانو، سلول های بنیادی و یا انرژی هسته‌‌ای پیشرفت حاصل شده است این امر در حوزه‌‌های دیگر نیز شدنی است به شرطی که جوانان و در راس آن دانشجویان را باور کنیم و این با ارتباط و اتصال صنعت و دانشگاه امکان پذیر است.

,

دانشجو و جنبش دانشجویی باید در عمل و تفکر مستقل باشند و مستقل عمل کنند، جنبش دانشجویی نباید به ابزار سیاسی تبدیل شود و به احزاب و جناح‌‌های سیاسی کشور وابسته باشد، سیاست ورزی و علم گرایی مطلوب دانشجویان است و افتادن در دام سیاست بازان، بی‌‌تفاوتی و انفعال نسبت به اوضاع جامعه آفت جنبش دانشجویی خواهد بود.

,

همانطور که عنوان شد مطالبه گری یکی از خصایص جنبش دانشجویی است، این جنبش پویاست و مطالباتش را با پرسیدن چراهای متعدد از حاکمیت مطرح می‌‌کند. این جنبش چون آرمان گرا بوده به هیچ وجه وضع موجود را بر نمی تابد و به دنبال رسیدن جامعه به وضعیت مطلوب است.

,

واقعیت این است که دانشگاه مهم ترین زیرساخت پیشرفت ایران زمین و نیروی انسانی که در دانشگاه تربیت می شود مهم ترین سرمایه کشور محسوب می شود.رهبر معظم انقلاب هم در رهنمودهای خود به دانشجویان، دانشگاه را محل جوشش نهضت نرم افزاری و تولید علم مطرح کرده‌‌اند. دانشجویان امروز مدیران آینده ایران اسلامی خواهند بود و اهداف بلند انقلاب را به سرانجام خواهند رساند.

,

انتهای پیام/

]
همانطور که عنوان شد مطالبه گری یکی از خصایص جنبش دانشجویی است، این جنبش پویاست و مطالباتش را با پرسیدن چراهای متعدد از حاکمیت مطرح می‌‌کند.