وعده ای که به عمر دهقان فداکار قد نداد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، بیش از شش ماه از موضوع تاسیس بنیاد ایثار و فداکاری در شهرستان میانه می گذرد، مسئله ای که پیشتر از زبان حمید شکری فرماندار میانه مطرح و در خروجی رسانه ها قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میانا,

 

,

 

,

فرماندار ویژه میانه فروردین ماه سال جاری با بیان این مطلب از استقرار دبیر خانه دائمی و تشکیل ستاد اجرایی این اقدام بزرگ فرهنگی در شهر میانه خبر داد و افزود: طی جلسه ای با دبیر ستاد عالی ضمن حمایت کامل از این طرح، تشکیل ستاد اجرایی و استقرار دبیر خانه دائمی نشان و جایزه مردمی فداکاری در شهر میانه مورد تائید قرار گرفت، زیرا این طرح برای پاسداشت دهقان فداکار طراحی شده و آثار مطلوبی در فرهنگ شهر و کل کشور خواهد داشت.

,

 

,

 

,

حمید شکری همچنین در ادامه این وعده از افتتاح رسمی دبیرخانه دائمی و جایزه فداکاری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش برای ترویج فرهنگ گذشت و فداکاری، تکلیفی شرعی و وظیفه ای انسانی است و ما در این اقدام پسندیده انسانی و الهی مشارکتی جدی خواهیم داشت.

,

 

,

 

,

فرماندار میانه با اشاره به برگزاری مراسم نکو داشت ازبر علی خواجوی طی آینده ای نزدیک افزود: از نشان و جایزه مردمی فداکاری در مراسم بزرگداشت دهقان فداکار با حضور مسئولان  عالی کشور به طور رسمی رونمایی شده و اولین نشان و جایزه درهمان مراسم به دهقان فداکار تقدیم خواهد شد.

,

 

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: نشان و جایزه مردمی فداکاری هر ساله با اخذ رای و نظر مردم از سراسر کشور برگزار خواهد شد.

,

 

,

 

,

به نظر می رسد علی رغم اینکه این تصمیمم در نوع خود قابل تحسین و ستایش بوده، اما بدون شک بدون برنامه ریزی دقیق باعث گردید تا روند اجرایی آن به زمان حیات شخصیت بزرگ داستان های کودکی، یعنی دهقان فداکار ختم نشود و دست آخر این قهرمان ملی داستان‌های کودکی آذر ماه سال جاری به علت عارضه شدید ریوی ابتدا در بیمارستان خاتم‌الانبیاء میانه بستری و درنهایت شامگاه در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

,

 

,

 

,

 پیکر این شخصیت بزرگ و نماد ایثار و ازخودگذشتگی مردم ایران‌زمین در حالی با حضور پرشور همشهریان و مردم برخی از مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی در جوار بارگاه ملکوتی امام‌زاده اسماعیل (ع) این شهر آرام گرفت که نه خبری از نشان و جایزه مردمی فداکاری بود و نه بنیاد ایثار و فداکاری.

,

 

,

 

,

 

,

ایرج گلشنی دبیر ستاد عالی نشان و جایزه مردمی  فداکار» نیز با بیان اینکه ستاد عالی در کمسیون فرهنگی کلان شهرها و ستاد اجرایی به دستور فرماندار میانه مستقر و شعاع فعالیت و اجرای برنامه ها را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود.

,

 

,

 

,

وی همچنین در صحبت های خود، بر فعالیت مستمر و دائمی دبیرخانه در طول سال برای شناسایی و معرفی و نکوداشت فداکاران کشور به میزبانی شهر میانه تاکید کرد و افزود: این طرح با حمایت همه جانبه وزارت امور خارجه بعد بین المللی خواهد گرفت و مردم ایران چهره مهربان و انسانی خود را به همه جهانیان بیش از پیش نشان خواهند داد.

,

 

,

 

,

 

,

به نظر می رسد فرماندار میانه و بویژه دبیر ستاد عالی نشان و جایزه مردمی می بایست در این خصوص عدم اجرایی شدن این طرح در زمان حیان دهقان فداکار پاسخگو بوده و علت این تعلل و عدم اجرایی شدن این طرح را برای عموم همهشریان میانه ای شفاف سازی نماید.

,

 

,

 

,

 

,

اَزبرعلی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی و  دهقان فداکار، پنجم اسفند ۱۳۰۹ در شهرستان میانه از توابع آذربایجان شرقی، فردی است که داستانش سال‌هاست با عنوان ” دهقان فداکار” در کتاب فارسی مدارس ایران چاپ و خوانده می ‌شود.

,

 

,

 

,

 

,

وی در آذرماه ۱۳۴۱ شمسی در ۳۲ سالگی شب‌هنگام درحالی‌که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد، در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد، این کار نتوانست مسئولین قطار را آگاه سازد و درنهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود، توانست باعث توقف قطار شود.

,

 

,

 

,

به گفته خودش ، پس از توقف قطار، مردم ناراضی از قطار پیاده شدند و او را کتک زدند، تا اینکه او آن‌ها را متوجه خطری که در انتظار آن‌ها بود، ساخت.

,

 

,

 

,

 

,

پس‌ازآنکه مسافرین با چشم خود ریزش کوه را دیدند به تشکر و عذرخواهی از او پرداختند.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
با توجه به انتشار اخباری در خصوص تاسیس بنیاد ایثار و فداکاری در شهرستان میانه طی ماه های گذشته، این تصمیم که قرار بود در زمان حیات اسطوره ایثار و فداکاری انجام پذیرد، با تعلل بیش از حد مسئولین دست آخر به در گذشت دهقان فداکار ختم و هنوز اجرایی نشده است.