لزوم برخورد با شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان در میبد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میبد خبر، سراج بیکی رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان میبد در اتباط با صنعت ساختمان در ایران بیان داشت: همانطور که مستحضرید صنعت ساختمان یکی از صنایع مهم کشور ما می باشد که بخش عظیمی از مشاغل و حرفه ها بصورت مستیم و غیر مستقیم با آن مرتبط هستند و افراد زیادی در این زمینه اشتغال داشته و سرمایه گذاری عظیمی نیز در این بخش انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور مشهود است و به راحتی قابل حل می باشد این است که نکات فنی و اجرایی در عملیات ساخت و ساز بطور کامل و صحیح اجرا نمی شود بطوریکه با وجود استفاده از مصالح مرغوب و مقاوم شاهد ساخته شدن ساختمانهایی بی کیفیت و غیر مقاوم در برابر زلزله هستیم و عمر مفید ساختمانهای ما به شدت کاهش پیدا کرده و سرمایه عظیم مردم و کشور در این بخش به راحتی از بین می رود که نمونه تازه آن در واقعه دلخراش زلزله کرمانشاه شاهد بودیم. ساختمانهایی که اسکلت بتنی بود و و چند سال از ساخته شدن آنها نگذشته بود فرو ریخت و افراد بسیاری را به کام مرگ برد.

,

عضو نظام مهندسی ساختمان یزد در مورد مشل ساخت و سازهای غیر ایمن در میبد اظهار داشت: در شهرستان میبد این مشکل با توجه به ورود افراد غیر بومی به شهر جهت کسب و کار و مشخص نبودن میزان مهارت آنها و نداشتن مجوز کار قانونی بسیار خود نمایی می کند. بطور مثال چند ماه پیش یک ساختمان 2 طبقه که با مصالح مناسبی هم ساخته شده بود به علت عدم مهارت پیمانکار اسکلت بتنی و عدم رعایت نکات فنی تخریب شده و خسارتهای فراوانی را به مالک آن وارد کرد که به علت نداشتن مجوز کسب قانونی و ناشناس بودن پیمانکار فوق به شهر دیگری مراجعت نموده و حتی نمی توان او را پیدا کرد. در حالیکه اگر پیمانکار پروانه کسب داشت مالک می توانست جهت دریافت خسارت از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کند.

,

, ,

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف شهرستان میبد در ادامه ابراز داشت: ما در اتحادیه مصالح ساختمانی که صدور پروانه کسب جهت مشاغل ساختمانی را برعهده داریم با توجه به اینکه اینگونه افراد محل کسب و کار ثابتی نداشته و مدام محل کار آنها عوض می شود تا به حال با وجود تلاش بسیار نتوانسته ایم با این پدیده به صورت مناسب برخورد کنیم.

,

بیکی در این زمینه از مسئولین درخواست داشت: از مسئولین محترم بخصوص شهردار و شورای شهر و نظام مهندسی ساختمان تقاضا دارم جهت بهبود کیفیت ساخت و ساز، خسارت ندیدن مردم و به هدر نرفتن سرمایه های ملی در بخش ساختمان وارد میدان شده تا با کمک اتحادیه این مشکل را رفع کنیم.

,

وی پیشنهاد داشت: ما طرحی را در این خصوص ارائه کرده ایم که در صورت یاری و مساعدت مسئولین محترم به خودی خود شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان جمع آوری شده و یا مجبور به اخذ مجوز کسب خواهند شد.

,

بیکی در مورد طرح پیشنهادی توضیح داد: در این طرح این اتحادیه با کمک مهندسین نظام مهندسی ساختمان قبل از اعطای مجوز کسب دوره های فشرده کارآموزی و مهارت را برای افراد متقاضی برگزار می کند. سپس این اتحادیه لیست واحدهای صنفی مرتبط و دارای پروانه کسب را به شهرداری و نظام مهندسی ساختمان اعلام کرده و این لیست در هنگام صدور پروانه ساخت در اختیار مالکان محترم قرار خواهد گرفت و تاکید خواهد شد که مهندسین ناظر ساختمان و شهرداری فعالیت و کار افرادی را که خارج از این لیست هستند و پروانه کسب قانونی ندارند را تایید نخواهد کرد و مسئولین آنه به عهده مالک خواهد بود.

,

رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان میبد در باب آثار اجرای این طرح عنوان کرد: این کار باعث خواهد شد تا افراد شناسنامه دار وارد این عرصه شده که در صورت بوجود آمدن مشکل و یا عدم رعایت دقت و کیفیت در کار بتوان آنها را شناسایی و مورد مواخذه قرار داده و از وارد آمدن خسارت به مردم جلوگیری کرد. در این زمینه مهندسین ساختمان می توانند کیفیت بهتری در عملیات ساختمانی را از این پیمانکاران و شاغلین درخواست داشته باشند که این کار موجب افزایش امنیت اجتماعی و عمومی خواهد شد.

,

بیکی از مردم شهرستان میبد نیز درخواست داشت: مردم فهیم شهرستان میبد این نکته را مد نظر داشته باشند که با وجود پیشرفت وسیع علم هنوز هم زمان وقوع زلزله و بزرگی آن بطور دقیق قابل پیش بینی نیست و با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوتکنیکی کشور ما وقوع زلزله در شهر ما هم دور از انتظار نیست و زلزله در کمین است. جهت آمادگی برای مقابله با مخاطرات طبیعی باید رعایت نکات فنی در اجرای ساختمان و انتخاب واحدهای صنفی دارای مجوز و مهارت کافی مورد توجه قرار گیرد.

,

وی در پایان تاکید داشت: این نکته بسیار مهم است که هزینه اجرای فنی ساختمان و استفاده از نیروی کار ماهر در برابر قیمت تمام شده ساختمان بسیار ناچیز است و هیچ عقل سلیمی سرمایه مالی و جانی خود را به خاطر این مبلغ ناچیز به خطر نمی اندازد.

,

انتهای پیام/اد

]
رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان میبد گفت: در صورت یاری و مساعدت مسئولین محترم به خودی خود شاغلین غیر قانونی در حرفه ساختمان جمع آوری شده و یا مجبور به اخذ مجوز کسب می شوند.