مسئولان نهادهای پژوهشی به پژوهش اعتقاد ندارند/ مشکل کشور وجود شبه پژوهش ها است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازدهاقان بیدار؛همزمان با هفته پژوهش به سراغ پژوهشگر برتر دهاقان رفتیم و با او  مصاحبه ای داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دهاقان بیدار,

حسین علیان، روان شناس، نویسنده، مدرس دانشگاه، کارشناس برنامه های صدا و سیما و پژوهشگر در زمینه های مختلف است.

علیان در حالی به سوالات ما پاسخ می‌داد که از وضعیت  پژوهش در کشور گله مند بود و سازمان ها و مسئولان را غافل از امر پژوهش کشور می دانست.

متن گفتگوی این دهاقان بیدار با پژوهشگر برتر دهاقانی به شرح زیر است:

به عنوان سوال اول از خودتان برایمان بگوئید.

حسین علیان هستم متولد ۱۳۶۰ شهر دهاقان که تحصیلاتم را تا دیپلم در دهاقان و سپس در تهران ادامه دادم، در حال حاضر مدیر مرکز توسعه آموزش های نوین ایران هستم که در سه زمینه استعدادیابی، اندیشه ورزی و استراتژی در رده های مختلف سنی فعالیت دارد.

به نظر شما جایگاه پژوهش در کشور ما به چه صورت است؟

ما در حال حاضر با پژوهش های کاربردی که گره از مشکلات جامعه حل کند مواجه نیستیم و عمدتا شبه پژوهش هایی داریم که در مقاطع تحصیلی دانشگاهی ارائه می شوند و یا پژوهش هایی سازمانی که اکثرا متعلق به هدف مشخصی نیستند و بعضی مدیران اعم از سازمانی و دانشگاهی به دنبال هزینه کردن بودجه هستند بدون اینکه نتیجه خاصی بدست آید و از این رو جامعه ما نسبت به پژوهش دید خوبی ندارند.

,

حسین علیان، روان شناس، نویسنده، مدرس دانشگاه، کارشناس برنامه های صدا و سیما و پژوهشگر در زمینه های مختلف است.

, حسین علیان، روان شناس، نویسنده، مدرس دانشگاه، کارشناس برنامه های صدا و سیما و پژوهشگر در زمینه های مختلف است.,

علیان در حالی به سوالات ما پاسخ می‌داد که از وضعیت  پژوهش در کشور گله مند بود و سازمان ها و مسئولان را غافل از امر پژوهش کشور می دانست.

, علیان در حالی به سوالات ما پاسخ می‌داد که از وضعیت  پژوهش در کشور گله مند بود و سازمان ها و مسئولان را غافل از امر پژوهش کشور می دانست.,

متن گفتگوی این دهاقان بیدار با پژوهشگر برتر دهاقانی به شرح زیر است:

,

به عنوان سوال اول از خودتان برایمان بگوئید.

, به عنوان سوال اول از خودتان برایمان بگوئید., به عنوان سوال اول از خودتان برایمان بگوئید.,

حسین علیان هستم متولد ۱۳۶۰ شهر دهاقان که تحصیلاتم را تا دیپلم در دهاقان و سپس در تهران ادامه دادم، در حال حاضر مدیر مرکز توسعه آموزش های نوین ایران هستم که در سه زمینه استعدادیابی، اندیشه ورزی و استراتژی در رده های مختلف سنی فعالیت دارد.

,

به نظر شما جایگاه پژوهش در کشور ما به چه صورت است؟

, به نظر شما جایگاه پژوهش در کشور ما به چه صورت است؟, به نظر شما جایگاه پژوهش در کشور ما به چه صورت است؟,

ما در حال حاضر با پژوهش های کاربردی که گره از مشکلات جامعه حل کند مواجه نیستیم و عمدتا شبه پژوهش هایی داریم که در مقاطع تحصیلی دانشگاهی ارائه می شوند و یا پژوهش هایی سازمانی که اکثرا متعلق به هدف مشخصی نیستند و بعضی مدیران اعم از سازمانی و دانشگاهی به دنبال هزینه کردن بودجه هستند بدون اینکه نتیجه خاصی بدست آید و از این رو جامعه ما نسبت به پژوهش دید خوبی ندارند.

,

, ,

به نظر شما مشکل اصلی کجاست که پژوهش های ما راه به جایی نمی برند؟

اول ایکه بسیاری از مدیران مربوط به پژوهش خود پژوهشگر و حتی پژوهش محور هم نیستند و این درد بزرگی است، اینجاست که می بینیم مسئول یک نهادی که پژوهش باید آنجا حرف اول را بزند خودش به پژوهش اعتقادی ندارد و چه بسا خود یک پژوهش گره گشا انجام نداده است.

در سیستم دولتی فرد فقط منتظر است آخر ماه شود و حقوق و مزایایش را دریافت کند، او این نگاه بیمار را به دیگران هم انتقال می دهد و این می شود وضع پژوهش در جامعه ما.

نکته دوم تنبلی ماست که از مردم تنبل جهان محسوب می شویم و حوصله کار جدی نداریم، لذا پژوهش هایمان هم بیشتر دنبال جمع بندی و ارائه گزاررش هستیم که بعضا با عددسازی و دروغگویی هم همراه می شود.

در پژوهش بدنبال رسیدن به حقایق نیستیم بلکه به دنبال کسب پول و اعتبار و … هستیم و چون خودمان پژوهش واقعی انجام نمی دهیم به پژوهش های دیگران حتی مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر هم بدبین هستیم.

بنظر شما راه برون رفت از این فضای غیر پژوهشی چیست؟

نخست انتخاب صحیح مدیران پژوهشی و سپس پیامد محوری به جای نتیجه محوری،  پیامد(out com) و خروجی(out put) متفاوتند.

خروجی، همین گزارش های پژوهشی حجیم و پرطمطراق است و پیامد، به معنی اثر این پژوهش در جامعه است؛ ما خروجی را می بینیم و نه پیامد را.

باید مسئولان پژوهش های آبکی مؤاخذه شوند و به سزای اعمالشان برسند چرا که بودجه عمومی را حیف و میل می کنند و با جهالتشان به جامعه همه گونه ضرر وارد کرده اند.

باید بپذیریم که پژوهش نکردن به مراتب بدتر از پژوهش های بی فایده و تلف کننده وقت است.

از انتخاب شایسته مدیران پژوهشی گفتید، بنظر شما چه ویژگی هایی برای این دسته از مدیران لازم است؟

یک مدیر پژوهشی می بایست هوش اجتماعی، تحلیلی، کلامی، بافتی، فرهنگی و در ضمن شخصیت شجاع، با ثبات و قابل اعتمادی داشته باشد.

در کنار این ویژگی های استعدادی دو عنصر دیگر هم مهم است، یکی اخلاق و دیگری معنویت است.

اخلاق به جهت رعایت ارزش های انسانی حین پژوهش و معنویت را چنانچه معادل معنا گرایی بگیریم یعنی داشتن آرمان های مهم و والا که باعث شادی و نشاط می شود.

وضعیت آینده پژوهش در ایران را چگونه می بینید؟

چنانچه با همین وضع به جلو برویم آینده مطلوبی در عرصه پژوهش نخواهیم داشت ولی اگر عزم خود را جزم کنیم تا یک اصلاح جدی در وضعیت پژوهشی چه در عرصه آکادمیک و چه غیر آکادمیک ایجاد کنیم امید آن است پژوهش جایگاه واقعی خود را بیابد و بعنوان یک پیشرانه در تحول ملی نقش مؤثر داشته باشد.

,

به نظر شما مشکل اصلی کجاست که پژوهش های ما راه به جایی نمی برند؟

, به نظر شما مشکل اصلی کجاست که پژوهش های ما راه به جایی نمی برند؟, به نظر شما مشکل اصلی کجاست که پژوهش های ما راه به جایی نمی برند؟,

اول ایکه بسیاری از مدیران مربوط به پژوهش خود پژوهشگر و حتی پژوهش محور هم نیستند و این درد بزرگی است، اینجاست که می بینیم مسئول یک نهادی که پژوهش باید آنجا حرف اول را بزند خودش به پژوهش اعتقادی ندارد و چه بسا خود یک پژوهش گره گشا انجام نداده است.

,

در سیستم دولتی فرد فقط منتظر است آخر ماه شود و حقوق و مزایایش را دریافت کند، او این نگاه بیمار را به دیگران هم انتقال می دهد و این می شود وضع پژوهش در جامعه ما.

,

نکته دوم تنبلی ماست که از مردم تنبل جهان محسوب می شویم و حوصله کار جدی نداریم، لذا پژوهش هایمان هم بیشتر دنبال جمع بندی و ارائه گزاررش هستیم که بعضا با عددسازی و دروغگویی هم همراه می شود.

,

در پژوهش بدنبال رسیدن به حقایق نیستیم بلکه به دنبال کسب پول و اعتبار و … هستیم و چون خودمان پژوهش واقعی انجام نمی دهیم به پژوهش های دیگران حتی مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر هم بدبین هستیم.

,

بنظر شما راه برون رفت از این فضای غیر پژوهشی چیست؟

, بنظر شما راه برون رفت از این فضای غیر پژوهشی چیست؟, بنظر شما راه برون رفت از این فضای غیر پژوهشی چیست؟,

نخست انتخاب صحیح مدیران پژوهشی و سپس پیامد محوری به جای نتیجه محوری،  پیامد(out com) و خروجی(out put) متفاوتند.

,

خروجی، همین گزارش های پژوهشی حجیم و پرطمطراق است و پیامد، به معنی اثر این پژوهش در جامعه است؛ ما خروجی را می بینیم و نه پیامد را.

,

باید مسئولان پژوهش های آبکی مؤاخذه شوند و به سزای اعمالشان برسند چرا که بودجه عمومی را حیف و میل می کنند و با جهالتشان به جامعه همه گونه ضرر وارد کرده اند.

,

باید بپذیریم که پژوهش نکردن به مراتب بدتر از پژوهش های بی فایده و تلف کننده وقت است.

,

از انتخاب شایسته مدیران پژوهشی گفتید، بنظر شما چه ویژگی هایی برای این دسته از مدیران لازم است؟

, از انتخاب شایسته مدیران پژوهشی گفتید، بنظر شما چه ویژگی هایی برای این دسته از مدیران لازم است؟, از انتخاب شایسته مدیران پژوهشی گفتید، بنظر شما چه ویژگی هایی برای این دسته از مدیران لازم است؟,

یک مدیر پژوهشی می بایست هوش اجتماعی، تحلیلی، کلامی، بافتی، فرهنگی و در ضمن شخصیت شجاع، با ثبات و قابل اعتمادی داشته باشد.

,

در کنار این ویژگی های استعدادی دو عنصر دیگر هم مهم است، یکی اخلاق و دیگری معنویت است.

,

اخلاق به جهت رعایت ارزش های انسانی حین پژوهش و معنویت را چنانچه معادل معنا گرایی بگیریم یعنی داشتن آرمان های مهم و والا که باعث شادی و نشاط می شود.

,

, ,

وضعیت آینده پژوهش در ایران را چگونه می بینید؟

, وضعیت آینده پژوهش در ایران را چگونه می بینید؟, وضعیت آینده پژوهش در ایران را چگونه می بینید؟,

چنانچه با همین وضع به جلو برویم آینده مطلوبی در عرصه پژوهش نخواهیم داشت ولی اگر عزم خود را جزم کنیم تا یک اصلاح جدی در وضعیت پژوهشی چه در عرصه آکادمیک و چه غیر آکادمیک ایجاد کنیم امید آن است پژوهش جایگاه واقعی خود را بیابد و بعنوان یک پیشرانه در تحول ملی نقش مؤثر داشته باشد.

,

توانایی های کلیدی شما چیست؟

, توانایی های کلیدی شما چیست؟, توانایی های کلیدی شما چیست؟,

در خصوص توانایی های کلیدی باید عرض کنم هر کدام از ما توانمندی های زیادی داریم که در بعضی سرآمد هستیم؛ گروهی از این توانمندی ها اتفاقاً مورد نیاز جامعه است که به آن ها توانمندی های کلیدی می گوییم و در مدیریت نیز به آن ها CSF (Critical Success Factor) یا عوامل کلیدی موفقیت گفته می شود.

,

اگر به عنوان یک استعدادیاب توانسته باشم تعریف شفافی از توانمندی های کلیدی ارائه داده باشم می توانم به این توانایی های کلیدی اشاره کنم: پژوهش، نویسندگی، تدریس، سخنوری و مدیریت فعالیت های آموزشی و فرهنگی.
البته این توانایی های کلیدی که عرض کردم خدمتتان سرجمع به اندازه یک بستنی فروشی درآمد ندارد، ولی چه کنیم که رغبت به این سمت و سو بوده و خدمتی دیگر از امثال من نمی آید.
در خصوص مصادیق تواناییهای که عرض کردم می توان به ارائه بیش از 200 مقاله در ژورنال های داخلی، خارجی و همایش های ملّی و بین المللی، نگارش 52 عنوان کتاب، تدریس در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دکترا، ارائه بیش از 500 سخنرانی در سازمان ها و صدا و سیما و … و مدیریت مرکز توسعه آموزش های نوین ایران (متانا) اشاره کنم که در این مرکز طرح «سه آ» را ارائه داده ام از جمله موارد این طرح استعدادیابی، اندیشه ورزی و استراتژی محوری را می توان نام برد.
در سال 1389 موفق به دریافت لوح کارآفرین برتر ملّی شدم و از آن موقع به عنوان داور ملّی در معرفی کارآفرینان برتر کشور حضور داشته ام، من معتقدم پتانسیل های ما در نهایت باید به کارآفرینی وصل شود.
البته توانایی های کلیدی دیگری هم دارم که بیشتر به صورت پاره وقت و در زمان های آزادم دنبال می کنم، مثلاً کشاورزی را که از کودکی آموخته ام، همواره با عشق دنبال کرده ام.
یکی دیگر از توانایی های کلیدی ام (البته به گفته دوستان) ارتباط علوم مختلف و حرکت در مسیر بین رشته ای بوده است.

,
,
,
,
,
,

کتاب «مدیریت از دریچه شیمی»، «مدیریت عاشورایی» و مقالات «روانشناسی عارفانه» و «اندیشه ورزی در محضر حافظ» و «زیبایی شناسی سازمانی» و ارائه کارگاه آموزشی «الگوریتم ژنتیک در مدیریت استعدادها» و «استراتژی به روایت تاریخ» و … نمونه هایی بروز یافته از این توانایی ها هستند.

,

این گفتگو ادامه دارد….

,

انتهای پیام/

]
پژوهشگر موفق دهاقانی گفت: ما در حال حاضر با پژوهش های کاربردی که گره از مشکلات جامعه حل کند مواجه نیستیم و عمدتا شبه پژوهش هایی داریم که در مقاطع تحصیلی دانشگاهی ارائه می شوند و یا پژوهش های سازمانی که اکثرا متعلق به هدف مشخصی نیستند.