داروی جدید لاغری بدون رژیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از تک‌تایمز، محققان بخش پزشکی دانشگاه تگزاس داروی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند چاقی را درمان کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کارکرد این دارو اگر موفقیت آمیز باشد، می‌تواند به کاهش وزن بدون رژیم غذایی یا کاهش مصرف غذا کمک کند.

,

محققان یک مولکول را کشف کرده‌اند که می‌تواند پروتئین‌ها را که باعث ایجاد ترمز متابولیکی در افراد چاق می‌شوند، در سلول‌های چربی مسدود کند.

,

یک ترمز متابولیک باعث کند شدن متابولیسم چربی می‌شود و سوزاندن چربی‌های متراکم را در افرادی که دچار چاقی هستند، دشوارتر می‌کند.

,

این مولکول بازدارنده، نیکوتین آمید ان-متیل‌ترنسفراز (NNMT) است که قادر به کاهش چربی ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا در موش‌ها بود.

,

"NNMT" یک نوع از آنزیم‌های سیتوزول است که می‌تواند متابولیسم سلولی و انرژی را طبیعی کند.

,

محققان، نفوذپذیری، خواص مکانیکی و فیزیولوژیکی بازدارنده کوچک مولکولی "NMTT" را برای تشخیص "NMTT" به عنوان یک داروی ضدچاقی مورد بررسی قرار دادند.

,

"استنلی واتوویچ"، استادیار گروه بیوتکنولوژی و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس گفت: همانطور که سلول‌های چربی رشد می‌کنند و بزرگتر می‌شوند، شروع به تولید بیش از حد پروتئینی می‌کنند که به عنوان ترمز متابولیک ایفای نقش می‌کند.

,

وی افزود: این پروتئین، متابولیسم سلول‌های چربی را متوقف می‌کند و باعث می‌شود که کار این سلول‌ها برای سوزاندن چربی‌های متراکم سخت‌تر شود.

,

سلول‌های چربی اضافی در بدن موجب ترشح بیشتر هورمون‌ها و سایر سیگنال‌های التهابی می‌شود که مسئول بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌هایی است که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.

,

افزایش میزان متابولیسم سلولی و کاهش ذخایر چربی سفید برای درمان چاقی بسیار مهم است. نتایج اولیه این مطالعه، روش جدید و موثر برای مبارزه با چاقی و سایر بیماری‌های متابولیک مزمن را نوید می‌دهد.

,

داروهای جدید بر روی موش‌هایی آزمایش شد که رژیم غذایی چرب داشتند و چاق شده بودند. سپس موش‌ها با استفاده از داروی ضد چاقی تحت درمان 10 روزه قرار گرفتند.

,

محققان دریافتند که موش‌های چاق پس از دریافت دارو بیش از 7 درصد وزن بدنشان را از دست داده‌اند. بافت چربی سفید و اندازه سلول نیز 30 درصد کاهش یافته بود. سطوح کلسترول خون موش‌های تحت درمان با این دارو نیز به سطح نرمال کاهش یافته بود.

,

گروه دیگری از موش‌هایی که تحت درمان با دارونما(پلاسیبو) قرار داشتند، به افزایش وزن ادامه دادند و چربی سفید آنها متراکم‌تر شد.

,

هر دو گروه از موش‌ها در طول مطالعه به صورت یکسان تغذیه می‌شدند و نوع غذا و مقدار غذای آنها کاملا مشابه بود.

,

همچنین در این مطالعه مشخص شد که استفاده از بازدارنده‌های "NNMT" بر مصرف کلی غذا تاثیری نداشته و یا منجر به عوارض جانبی قابل توجهی نشده است.

,

تقریبا 40 درصد از افراد بالغ آمریکایی چاق هستند و 30 درصد نیز اضافه وزن دارند و چاقی یک بیماری همه‌گیر است.

,

یک مطالعه نشان داد که از هر پنج آمریکایی یک نفر چاق است.

,

یک نظرسنجی ملی انجام شده در سال 2016 نشان داد که میزان اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان 10 تا 17 ساله افزایش یافته است، به طوری که کمترین میزان 19.2 درصد در یوتا و بیشترین میزان 37.7 درصد در تنسی بود.

,

در سطح ملی نیز 31.2 درصد از کودکان و نوجوانان در محدوده سنی مذکور دچار چاقی هستند.

,

این مطالعه در مجله Science Direct منتشر شده است.

,

انتهای پیام

]
محققان داروی ضد چاقی جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کاهش شیوع چاقی در بیش از 160 میلیون آمریکایی کمک کند.